دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

توسعه بلندمرتبه‌سازی در جنوب پایتخت ضروری است/غفلت از بخش مسکن در همه دولت‌ها

مهدی اقراریان در گفتگو با ساختمان آنلاین  اظهار داشت: چنانچه روند ساخت وساز در کشور را مورد بررسی قرار دهیم می بینیم که سوداگری در حوزه مسکن از پیش از انقلاب آغاز شده است و این مسیر پس از انقلاب در حوزه مسکن ادامه یافته و در دوره ای که آقای کرباسچی شهردار تهران بود مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل شد.

وی با اشاره به لزوم اتخاذ تدابیر و ضوابط ویژه برای حل بحران مسکن در پایتخت گفت: چه دلیلی وجود دارد که ما اجازه دهیم که از شهرهای مختلف افرادی که در تهران سکونت ندارند نسبت به معامله مسکن اقدام و از آن به عنوان یک کالای سرمایه ای بهره برداری کنند در حالی که شهروندان تهرانی در حال حاضر برای اجاره مسکن با چالش جدی مواجه هستند.

اقراریان ادامه داد: در موضوع مسکن در کلانشهر تهران ما دچار یک عقب افتادگی هستیم و تمام دولتها بدون استثناء از گذشته تا امروز هیچ برنامه ای برای حل مساله مسکن و اجاره نشینی در شهر تهران نداشته اند و سیاستهای ناموفق در حوزه مسکن سبب شده که افراد ساکن تهران برای اجاره مسکن به کیلومترها دورتر از پایتخت کوچ کنند و این بدان معناست که طبقه متوسط و ضعیف از زیست شهری در تهران محروم شده اند.

وی سیاستهای فعلی برای حل بحران مسکن را ناکارآمد توصیف و تصریح کرد: راهکار برون رفت از مشکلات حوزه مسکن ،همکاری پررنگ نظام بانکی و دولت به منظور ساخت مسکن برای افرادی است که در تهران کار مشخصی دارند و باید تدابیری اتخاذ شود که امکان واگذاری این واحدها به افراد غیرتهرانی وجود نداشته باشد.

اقراریان اذعان داشت: باید با مکانیزمهای مختلفی نظیر وضع مالیات و…مانع از اقدامات سوداگریانه سودجویان شد و افراد غیر بومی که در استانهای دیگر با هدف سودجویی اقدام به خرید و فروش ملک می کنند ملزم به پرداخت مالیات و عوارض بیشتری شوند.

عضو شورای شهر تهران احراز هویت شهروندان تهرانی را از طریق سامانه املاک و مستغلات امکان پذیر ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه همواره تحولات اقتصادی پایتخت مخصوصا در بخش مسکن به همه شهرهای دیگر تسری پیدا می کند بنابراین باید سازوکارهای مختلفی برای حل بحران مسکن در پایتخت اندیشده شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران بدون مشارکت سایر دستگاه ها نمی تواند مساله مسکن را در پایتخت حل کند یادآور شد: البته ظرفیتی که در حال حاضر در تهران برای مسکن سازی وجود دارد مربوط به بافتهای فرسوده است و باید به سمت ساخت واحدهای مسکونی بلند مرتبه در این بافتها حرکتها کنیم.

اقراریان ادامه داد: شما ساختمانهایی را قبل از انقلاب می بینید که تا سی طبقه ارتفاع دارند این در حالی است که در دوره مدیریت پیشین ساخت ساختمانهای بلند مرتبه در تهران ممنون شد در صورتی که تهران جزء پایتخت های کوتاه دنیا است .

وی با طرح این سوال که چرا در کشورهای مختلف دنیا آسمانخراش وجود دارد اما تهران فاقد چنین ساختمانهایی است عنوان کرد: توزیع ساختمانهای بلند مرتبه از مناطق شمالی تهران باید به سمت مناطق جنوبی که از ظرفیت فنی لازم و نیز امکانات زیر بنایی و روبنایی برخوردار است توسعه یابد و با امکان سنجی همه جانبه نظیر کریدور هوا،خاک و .. این امر محقق شود.

عضو شورای شهر تهران نامعادله عرضه و تقاضای مسکن را سبب افزایش حجم مستاجران در پایتخت دانست و تاکید کرد: مستاجران مظلوم ترین قشری هستند که هیچ صدایی ندارند .و پیش از این بنده در صحن شورا پیشنهاد داده بودم که برای دفاع از حقوق مستاجران تهرانی که امروز به چهار میلیون نفر رسیده اند، انجمن مستاجران باید تشکیل شود.

وی گفت: اشکال این است که نگاه ما به حوزه مسکن سرمایه ای است در حالی که مسکن کالایی سرمایه ای نیست و دسترسی به این کالا حق همه شهروندان است و مطابق قانون اساسی دولت موظف به تامین مسکن برای همه مردم است.

اقراریان ادامه داد: با توجه به اینکه مسکن به یکی از چالشهای اصلی در حوزه اقتصاد تبدیل شده است و دسترسی مردم به این کالای اساسی به شدت سخت شده است ،شورای شهر به این موضوع پیدا کرده است و ورود به این موضوع سبب ایجاد مطالبه گری میشود،این در حالی است که در ادوار گذشته ،شورای شهر تهران به هیچ وجه به این موضوع ورود پیدا نکرده است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا