راه و شهرسازیمجله خبری

پیشرفت ۱۰ درصدی ساخت واحدهای “اقدام ملی مسکن”

به گزارش ساختمان آنلاین:  آبان‌ماه سال گذشته دیوان محاسبات کشور در گزارشی میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح ملی مسکن در استان‌های مختلف را در 3 سالگی آن بسیار ناچیز اعلام کرد.

بر این اساس کمترین پیشرفت فیزیکی واحدهای طرح ملی مسکن مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی،  قزوین، هرمزگان، اصفهان، ایلام، گیلان، کرمانشاه، مازندران، همدان، فارس، یزد و کردستان به ترتیب 1.14 درصد، 1.33 درصد با 3 درصد، 3،  3.3 درصد، 3.3 درصد، 4، 4.83 درصد، 4.87 درصد، 5 درصد، 5.25 درصد، 6 درصد و 7 درصد بود.

 بیشترین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح ملی مسکن نیز با 59.19 درصد مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است.  بررسی جدول دیوان محاسبات کشور از پروژه‌های طرح مذکور حاکی از آن است که پیشرفت طرح ملی مسکن در 18 استان زیر 10 درصد، 2 استان 10 درصد و 3 استان زیر 15 درصد است.

در بخشی از گزارش دیوان محاسبات کشور تاکید شده بود: طرح‌ملی مسکن یکی از موضوعات اولویت دار حسابرسی است که در تحقق شعار «رونق تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» مورد بررسی و نظارت دیوان محاسبات کشور قرار گرفته است. نگاهی گذرا به جدول زیرگویای عدم پیشرفت این طرح از زمان شروع(سال 1398) تا پایان تیر ماه 1400 است.

در برخی از استان ها به دلیل ادغام طرح‌مسکن مهر و انتقال واحدهای آماده یا با پیشرفت بالا به طرح ملی‌مسکن، درصد پیشرفت بالایی قید شده است ولی در عمل طرح اقدام ملی مسکن در این استان ها هم به تنهایی پیشرفت چندانی نداشته است.

 وزارت راه و شهرسازی در آستانه یکسالگی حضور رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی اقدام به انتشار گزارش‌های عملکرد در حوزه‌های مختلف از جمله مسکن کرده است.

در یکی از این گزارش‌ها به پروژه‌های طرح اقدام ملی‌مسکن به‌صورت کلی پرداخته شده است. طبق اعلام وزارت راه تا تیرماه امسال اتمام ساخت 567 هزار واحد مسکونی شروع شده و طرح اقدام ملی‌مسکن دارای پیشرفت فیزیکی 10 درصدی پیگیری شده است. لازم به ذکر است که این پروژه‌ها با روی کار آمدن دولت سیزدهم در پروژه‌های نهضت ملی مسکن ادغام شده است.

همچنین 302 مصوبه شامل مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده 5 برای طرح اقدام ملی مسکن (تامین زمین) طی بازه زمانی اشاره شده ثبت شده است. در گزارش 66 صفحه‌ای وزارت راه و شهرسازی یکی از اقدامات انجام شده “توسعه سامانه ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن” عنوان شده است.

 وزارت راه و شهرسازی مذاکره با کشورهای خارجی برای تولید مسکن با استفاده از ظرفیت شرکت‌های ساختمانی خارجی با رویکرد ورود فناوری‌های نوین ساخت و استفاده از منابع مالی خارجی را یکی دیگر از اقدامات اجرایی اعلام کرده است. اقدامی که متولی اصلی اطلاع‌رسانی در این رابطه یعنی معاونت مسکن و ساختمان تاکنون شفاف‌سازی لازم در این رابطه را انجام نداده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا