بورس و بازارمجله خبری

اجاره‌بها در ایلام هم رده کلانشهرها شده است

به گزارش ساختمان آنلاین:   اجاره‌بهای مسکن در استان ایلام نسبت به کشور یک درصد افزایش قابل‌ توجهی داشته که همین علت باعث شده خیلی از مردم توانایی پرداخت اجاره را نداشته و زندگی برای آنها به سختی بگذرد که می طلبد مسئولین استان به این قضیه رسیدگی کنند.

شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه به گونه ای شده که خانواده ها برای امرار معاش و یک زندگی ساده به سختی تلاش کنند اما این نوع زندگی به کام خیلی از اقشار جامعه تلخ و درون آنها را سوزانده و دیگر امید از آنها گرفته شده است.

مشکلات بسیاری در جامعه کنونی ما رخ داده که مردم با آنها دست و پنجه نرم می کنند اما شاید یکی از این دغدغه ها که برای بیشتر مردم به وجود آمده مسکن است، کالایی که یکی از نیازهای ضروری و حیاتی برای ادامه زندگی است اما در چنین وضعی کمتر کسی توانایی خرید دارد و به ناچار اجاره مسکن کرده و باید با این مسئله کنار آیند.

استان ایلام در آمار کشور قیمت مسکن و اجاره بها در آن سر بر فلک کشیده که گویی خزانه طلا در آن قرار دارد و به نسبت کشور تورم در این حوزه، افسار پاره کرده و ادامه زندگی برای آنها محال است.

قیمت اجاره بها اگرچه تمام حقوق را نه، ولی بیشتر نیم درآمد خانوارها را برای خود برده است انگار هیچ اتفاقی صورت نگرفته و مسئولین هم هیچکدام خود را متولی این کار نمی دانند و همه چیز آن به عرضه و تقاضا در بازار می دانند.

هیچ دستگاهی بر افزایش خودسرانه اجاره بها نظارت ندارد

محمدی یکی از بنگاه داران ایلامی گفت: دولت یا مجلس وقتی طرحی مصوب می کند باید سازوکار اجرایی آن را آماده کند؛ وقتی ۲۵ درصد برای کلانشهرها و ۲۰ درصد برای مراکز استان ها و شهرهای دیگر افزایش اجاره بها سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته می شود باید در عمل اجرا شود اما مشاهده خواهد شد که این فقط روی کاغذ قابلیت اجرا دارد و کسی حاضر به قبول آن نیست.

وی افزود: سال گذشته به همین ترتیب ضمن مشخص شدن افزایش اجاره بها هنگام قرارداد درصد بیش از این گرفته می شد و مستاجر ناچار باید قبول می کرد چرا که یک دستگاه متولی نظارتی بر این کار رسیدگی نمی کند.

محمدی با بیان اینکه اجاره بها در ایلام هم رده با کلانشهرها است ادامه داد: این مسئله نه تنها برای مردم دردسر ایجاد کرده بلکه خود بنگاه ها نیز در این شرایط توانایی معامله را نخواهند داشت و حتی برخی از همکاران صنف قیمت غیرمتعارف را در دفتر خود ثبت نمی کنند و از پذیرش این موارد معذورند.

صاحب ملک بدون توجه به قانون، اقدام به افزایش اجاره بها می کند

احمدی یکی دیگر از بنگاه داران ایلامی گفت: کار از این گذشته که با یک قانون برای مالکان تصمیم بگیرند صاحب ملک مختار است که منزل را به هر کسی با هر قیمتی اجاره بدهد و کسی هم در این زمینه دخالت نمی کند شاهدیم که خیلی از مستاجران به علت عدم ناتوانی در پرداخت اجاره بهای سنگین فسخ قرارداد کردند.

وی ادامه داد: قیمت اجاره بها در ایلام دو برابر و بیشتر از مصوبه اعلام شده معترضین به این وضعیت هم راه به جایی نمی برند باید قبول یا تخلیه کنند و فشار اقتصادی دیگر امان از اقشار مستأجر جامعه گرفته و متاسفانه یکی از علل اصلی این نابسامانی عدم متولی کنترل این بازار است و همین وضعیت پیش آید خیلی از مردم باید گوشه های شهر چادر برای اسکان دایر کنند.

زندگی خود را در پی یافتن مسکن اجاره ای گذرانده ام

خانم صالحی یکی از مستاجران ایلامی گفت: الان نزدیک دوماه است در چهار گوشه شهر به دنبال یک مسکن با اجاره بها کم هستم اما تاکنون این کار محقق نشده است دیگر توانایی جستجوی مسکن برای اجاره ندارم تمام زندگی امثال من فقط یافتن یک مسکن اجاره ای است.

وی افزود: هر بنگاهی که حضوری سوال می پرسم می گویند توانایی پرداخت دارم یا نه، بدون اینکه اعلام کنند خانه هست یا نه، مگر دولت مصوبه افزایش اعلام نکرده؟ پس چرا اجرایی نمی شود؟ از کجا باید مستاجر تامین کند؟ کدام مسئول باید به فکر مردم باشد؟

موجر قیمت را خودسرانه افزایش می دهد

رحیمی یکی از مستاجران شهر ایلام گفت: مستأجر مجبور است هر قیمتی که مؤجر بگوید قبول کند، مسئولین توانایی و قدرت اقتصادی دارند اما به اقشار مظلوم و مستأجر در جامعه به مثابه خود نگاه نکنند؛ دولت ۱۰ درصد حقوق کارکنان را افزایش داده در حالی که ۲۰ درصد قانونی اجاره بها در نظر گرفته اما در عمل اینگونه نیست.

وی افزود: یک موضوع دیگر خود بنگاه داران که از این آب گل آلود ماهی می گیرند و مردم برای آنها مهم نیستند سایت های اجاره بهایی که در فضای مجازی پر شده که خود بنگاه ها با چندین شماره و قیمت های اجاره مختلف درج می کنند تا مردم را به دلهره و آشفتگی در اجاره بها بکشانند، عرضه و تقاضا در این بازار دیگر قابلیت عملیاتی ندارد و مسئولین باید به این امر ورود داشته باشد.

خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد که هیچ دستگاهی در استان متولی کنترل بازار اجاره بها نیست و این شرایط را تابع عرضه و تقاضا در بازار می دانند.

در شرایطی بازار اجاره بها در استان توسط مسئولین رها شده که توانایی قشر آسیب پذیر جامعه برای اجاره مسکن به حداقل و گاهی صفر رسیده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا