دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

نظام‌مندکردن ساخت‌وسازها باید در اولویت قرار گیرد/موضوع نگهداری ساختمانها مغفول مانده است

به گزارش پایگاه خبری ساختمان آنلاین:  مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جریان برگزاری دومین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری استان‌ها و کلان شهرها، با انتقاد از عدم ساخت مسکن به روش اصولی گفت: در گذشته به ویژه در بخش انبوه سازی واحدهای کوچک متراژ با روش به اصطلاح بساز و بفروشی ساخته می شد در حالی که ضوابط و اصول شهرسازی در ساخت آنها رعایت نمی شد و صرفا برای اینکه این واحدها زودتر به دست مشتری برسند،از رعایت استاندارهای ساخت غفلت ورزیده می شد.

چمران با اشاره به ضرورت نظام مند کردن ضوابط ساخت و ساز افزود: در گذشته جامعه مهندسی از روشهای بساز بفروشی دنبال روی کرده اند و این مساله سبب شده است که ساخت مسکن به روش های غیرمتعارف، الگوی قالب ساخت و سازها شود و بنابراین کمیسیون‌های معماری و شهرسازی موظفند که نظام مند کردن ساخت و ساز را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رئیس شورای شهر تهران همچنین به انتقاد از تقلید وکپی کاری در حوزه معماری بدون توجه به مولفه های اقلیمی پرداخت وگفت: به عنوان مثال شخصی از مسئولین دولت‌های گذشته تلاش داشت با تقلید از هتلی در مالزی در تهران هتل بسازد،در حالی که آن هتل با جغرافیای پرباران مالزی انطباق داشت.

وی همچنین معماری نمای ساختمانها را ناهنجار و غیرمنطبق با روحیه خانوارهای ایرانی توصیف کرد و اذعان داشت:  باید تلاش کنیم در معماری شهرسازی اینگونه نماها دست کم در معماری مسکونی ممنوع شود. چراکه روحیه خانواده ایرانی درون گرا است و نمی‌تواند بی بند و بار باشد .

چمران بروز حادثه متروپل را ناشی از غفلت از نقش نظارت معمار دانست و گفت: امروزه کار معمار به طراحی خلاصه شده است اما در واقع کار معمار نظارت واقعی است و باید هفته‌ای چند بار ساختمان را بررسی کند. چراکه ایستایی ساختمان به معمار بستگی دارد..

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع نگهداری ساختمانها مغفول مانده است. حدود ۲۰ سال پیش رشته‌ای در دانشگاه‌ها به وجود آمد به نام نگهداری ساختمان که کارشناسی ارشد آن هم پیش‌بینی شد. در واقع مهندسین این رشته آموزش می‌دیدند که بخش‌های مختلف از سیم‌کشی‌های برق تا ایستایی ساختمانها را بررسی کنند.

چمران بر مسوولیت سنگین کمیسیون‌های معماری و شهرسازی در این زمینه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: نه تنها بافت فرسوده ما اصلاح نشده، بلکه سطح بافت فرسوده هرساله گسترده می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران توضیح داد: نهضت ملی مسکن باید در اراضی که امکانات زیربنایی و روبنایی دارند ساخته شود و با این رویکرد پیشنهاد می‌کنم که این ساختمان‌ها در مناطق بافت فرسوده ساخته شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود مقاوم سازی ساختمان‌ها را اقدامی غلط توصیف و عنوان کرد : نمی‌شود ساختمانی را لخت کرد و ستون‌های آن را مقاوم کرد و اگر آن هم شدنی باشد، فونداسیون را نمی‌توان مقاوم سازی کرد.ضمن اینکه عملیات مقاوم سازی هم مدت‌ها طول می‌کشد و هزینه‌های بسیاری دارد.بنابراین بهتر است به جای این کار، امروز که ساختمان را می‌سازیم، آن را مقاوم کنیم که بیست سال بعد نیازی به مقاوم سازی آن نباشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا