دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

چانه‌زنی معماران با سرمایه‌گذاران مسکن برای بکارگیری مصالح تجدیدپذیر

به گزارش ساختمان آنلاین:  محورهایی نظیر لزوم تغییرو تحول درعرصه معماری داخلی بر اساس شرایط روز و پیشرفت های تکنولوژی ،تاکید بر راه اندازی انجمن صنفی معماران داخلی،ضرورت تلاش معماران داخلی برای سوق دادن کارفرمایان مسکن به سمت توسعه پایدار و… ازجمله شاخص ترین موضوعات مطرح شده در این کنفرانس بود.

لزوم راه اندازی انجمن صنفی معماران داخلی

بیژن شافعی در این مراسم عنوان کرد: معماری داخلی رشته جوانی است که نباید به یکباره وارد آن شد بلکه ورود به این رشته پیش نیازهایی لازم دارد .برای تسلط به رشته معماری داخلی ، شناخت تاریخ تحول معماری و نیز شناخت تاریخ تحول و دیزاین در دوره مدرن الزامی است

وی برلزوم ایجاد نهاد صنفی در حوزه معماری نیز تاکید کرد و گفت: البته برای ایجاد این نهاد لزوما قرار نیست که دنبال اخذ مجوز باشیم چرا که در هیچ کجای دنیا فعالیت های صنفی در حوزه معماری داخلی نیاز به مجوز ندارد.

شافعی در عین حال افزود:در آینده مسوولیت سنگین تری بر روی دوش معماران داخلی خواهد بود و امیدوارم که شناخت درباره ابعاد همه جانبه معماری داخلی پیش از ورود به محافل دانشگاهی صورت گیرد.

وی بر ضرورت تقویت نهاد صنفی در حوزه معماری داخلی تاکید از 23 سال پیش برای راه اندازی این نهاد صنفی تلاش کرده ایم اما متاسفانه نتیجه ای حاصل نشده است در حالی که راه اندازی نهاد صنفی می تواند زمینه های تقویت و ارتقای رشد معماری داخلی را فراهم کند.

در حوزه معماری داخلی نباید کپی کاری و تقلید کنیم

در ادامه این مراسم مهسا مجیدی با بیان اینکه پاندومی کرونا سبب بازگشت مسکن به مفهوم پناهگاه شده است گفت: پاندومی کرونا سبب شد که نگاه مردم به مقوله مسکن کاملا تغییر کند .

وی بر لزوم پرهیز از کپی کاری در طرح های مربوط به معماری داخلی تاکید کرد و اذعان داشت: در حوزه معماری داخلی باید زمان صرف کنیم و دیسیپلین به خرج دهیم تا خروجی خوبی در این حوزه داشته باشیم.

مجیدی همچنین بر ضرورت همکاری با جوانان و استفاده از ایده های بدیع آن ها برای تقویت و توسعه معماری داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: باید هر چه سریع تر با جوانان وارد همکاری شویم تا با ایجاد همفکری و هم افزایی ،حداقل یک انقلابی در درون خود ایجاد کنیم به طوری که در نهایت بتوانیم تا سال 1410 از عملکرد خود در حوزه معماری داخلی دفاع کنیم.

معماران باید با تغییرات تکنولوژی همسو شوند

از دیگر سو ساناز قائم مقامی با بیان اینکه تکنولوژی در حال پیشرفت است و در ده سال آینده این روند شتاب روزافزون تری خواهد داشت تاکید کرد: پیشرفت تکنولوژی سبب تقویت دایره ارتباطات شده است و این امر باعث شده که آگاهی ما از امور مختلف نسبت به گذشته به مراتب بیشتر شود .

وی با اشاره به پدیده اینترنت اشیا ء گفت: بر اساس این پدیده به زودی تمامی اشیا به اینترنت مجهز خواهند شد و این موضوع با سرعت بسیار بالایی در دنیا درحال پیشرفت است .ساده ترین مصداق این پدیده تهویه منازل است که با اتصال اشیا به اینترنت افراد می توانند دمای هوای مورد نظر خود را تنظیم کنند و این امکان ضمن ایجاد آسایش برای کاربران در عین حال سبب بهینه سازی مصرف انرژی می شود.

قائم مقامی با اشاره به اینکه این پدیده همانند هر تکنولوژی جدیدی با مخالفان خاص خود همراه است تاکید کرد: مخالفان بر این باورند که امکان اتصال همه اشیا به اینترنت سبب نقض حریم خصوصی افراد می شود و دیگری مفهومی به نام فضای خصوصی وجود نخواهد داشت.

وی به نمونه ای از مقاومتها در برابر تکنولوژی در حوزه معماری اشاره و تصریح کرد: به عنوان مثال در گذشته بسیاری در برابر کامپیوتری شدن نقشه های معماری مقاومت سرسختانه ای از خود به خرج دادند اما واقع امر این است که تکنولوژی راه خود را پیدا می کند.

قائم مقامی با طرح این سوال که معماری داخلی در مفهوم اینترنت اشیاء در کجا قرارگرفته است تاکید کرد: این ابزارها اگر چه راحتی و آسایش را افزایش می دهد اما سبب عوض شدن عملکردها نیز می شود بنابراین لازم که معماران داخلی خودشان را با تغییرات تکنولوژی همسو کنند .

چانه زنی معماران با کارفرمایان برای مصالح تجدید پذیر

وی با اشاره به تخریب محیط زیست که نابودی کره زمین توسط بشر را به دنبال داشته است گفت: پژوهشگران حوزه مسکن سالهای سال است که بر لزوم بهره گیری از منابع با محوریت توسعه پایدار تاکید دارند و با این رویکرد معماران داخلی نیز باید به سهم خود در حوزه ساختمان و تولید مسکن بر اساس مفهوم توسعه پایدار گام بردارند.

قائم مقامی خاطرنشان ساخت: هر چند که متقاعد کردن کارفرمایان حوزه ساختمان به بهره گیری از مصالح تجدیدپذیر سخت است ،اما معماران داخلی موظف هستند که در این حوزه کوتاه نیایند و با کارفرمایان مماشات نکنند و آنها را به سمت استفاده از متریال قابل بازیافت در تولید ساختمان ترغیب کنند.

وی گفت: اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که صرف نظر از بسیاری از مسایل، آینده معماری داخلی ترکیبی از تکنولوژی و حمایت از زمین وتوسعه پایدرا است و اگر این رویکرد را در معمار ی داخلی تحقق دهیم ،بی شک شاهد اتفاقات خوبی در این رشته خواهیم بود.

مسوولیت معماران در مواجهه با شکل گیری جهان متاورسی

همچنین آرش مدنی نیز در این مراسم گفت: ما به عنوان متخصص هایی که به فضای زیست انسانها شکل می دهیم در برابر آنها متعهد هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد نوعی فرد گرایی و ایجاد سبک های متفاوت زندگی هستیم و معماران موظف به شناسایی این سبکها و طراحی فضاهای داخلی معماری بر اساس شیوه های مختلف زندگی افراد هستند.

مدنی خاطرنشان ساخت: ما باید همه چیز را تغییر دهیم و خودمان هم باید ظرفیت تغییر داشته باشیم و حتی اگر در برابر این تغییرات مقاومت به خرج دهیم،در نهایت موظف هستیم که واکنش درستی از خود نشان دهیم.

وی با اشاره به شکل گیری جهان متاورسی گفت: مسوولیت معماران داخلی در مواجهه با جهان متاورسی افزایش پیدا کرده و باید فورا خود را با شرایط جدید تغییر دهند.

*لیلا درخشان

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا