راه و شهرسازیمجله خبری

باید منتظر متروپل‌های دیگر باشیم؟

به گزارش ساختمان آنلاین: عصر روز گذشته جلسه شناسایی ساختمان های ناایمن به ویژه مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها و پاساژها، ادارات و اماکن محل اجتماع مردم و همچنین گودبرداری غیر اصولی در سطح شهرهای لرستان با حضور مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، رئیس سازمان نظام مهندسی، مدیر کل راه و شهرسازی و شهرداران شهرستان های استان برگزار شد.

فکری اساسی برای ساختمان های ناایمن باید کرد

مدیرکل بازرسی لرستان با بیان اینکه حادثه خبر نمی کند، افزود: گاهی اگرچه اتفاقی یک بار رخ می دهد، اما آثار زیان باری را به همراه دارد.

سعید رازانی با تاکید بر اینکه فکری اساسی برای ساختمان های ناایمن باید کرد، افزود: نامه ای به شهرداران و مسوولان ذی ربط در تاریخ فرستاده شده، ضمن اینکه در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها یک سری تکالیف برای ماموران و یک سری تکالیف برای مهندسین ناظر نیز مشخص شده است.

وی بیان داشت: تکلیف مهندسین ناظر این بوده که به صورت مرتب نظارت کرده و در صورت مشاهده تخلف آن را به شهرداری گزارش دهد، کمااینکه اگر مهندس ناظر وظایف خود را به خوبی انجام دهد دیگر شاهد وقوع حوادثی همچون متروپل نخواهیم شد.

مدیرکل بازرسی لرستان با بیان اینکه حوادث مشابه نشان از وجود اشکال و نقص در انجام کار دارد، گفت: ماموران شهرداری باید از احداث ساختمان های خلاف مفاد پروانه جلوگیری کنند.

رازانی بیان داشت: مامورین شهرداری ضمن بازدید از ساختمان های در حال ساخت، تخلف ها را گزارش کنند و در صورت سهل انگاری در انجام وظایف، تخلف اداری بوده و قابل پیگرد قانونی است.

راه اندازی سامانه ثبت فعالیت های مهندسان ناظر و مامورین شهرداری

مدیرکل بازرسی لرستان بر ضرورت راه اندازی سامانه ثبت فعالیت های مهندسان ناظر و مامورین شهرداری تاکید و تصریح کرد: با تحقق این مهم، مشخص می شود در صورت وقوع اتفاق ناگوار، هر مسوولی به چه میزان تخلف کرده و مقصر اصلی کیست.

وی با بیان اینکه نظارت الکترونیک باید گسترش یابد، افزود: در سال جاری به دنبال نظارت الکترونیک هستیم، باید از حالت سنتی خارج شده و به سمت توسعه الکترونیکی برویم.

رازانی از تشکیل تیم های نظارت اداره کل بازرسی بر نحوه فعالیت شهرداری ها خبر و ادامه داد: آپارتمان های در حال احداث را به صورت تصادفی بازدید خواهیم کرد و هرگونه تخلف منجر به تشکیل پرونده و برخورد قانونی خواهد شد.

ریسک در مورد جان افراد معنا ندارد

وی با تاکید بر اینکه ریسک در مورد جان افراد معنا ندارد، گفت: حادثه متروپل اتفاق افتاد و باید درس عبرت بگیریم، از این رو در سامانه ثبت فعالیت ها همه کارها به شکل شفاف عنوان و قابل رصد و کنترل است.

مدیرکل بازرسی لرستان با بیان اینکه جلسه امروز اتمام حجتی برای ناظران ساختمان های ناایمن است، افزود: گزارش تعقیب کیفری در صورت لزوم آغاز خواهد شد.

رازانی بر شناسایی ساختمان های ناایمن تاکید و تصریح کرد: سازمان آتش نشانی‌ با همکاری شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی به منظور پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار اقدام به شناسایی امکان عمومی و محل اجتماع مردم همانند پاساژها و مراکز خرید کرده، آنها را از نظر ایمنی بررسی کرده و در دو بخش ساختمان های ناایمن و ساختمان های ناایمن در وضعیت بحرانی طبقه بندی کنند.

بودجه، هزینه و زیرساخت نداریم را نمی پذیریم

وی با بیان اینکه بودجه، هزینه و زیرساخت نداریم را نمی پذیریم، گفت: دستگاه قضایی هیچگونه بهانه ای را نمی پذیرد و بر اساس قانون با متخلفان برخورد خواهد کرد.

مدیرکل بازرسی لرستان با بیان اینکه شناسایی ساختمان های ناایمن موضوعی جدی و قابل پیگیری است، افزود: بسیاری از شهرداران از وجود ساختمان های ناایمن گلایه داشته و خواستار رفع خطر این مراکز هستند.

ضرورت توسعه ارتباط الکترونیکی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان ارتباط الکترونیکی را یکی از دغدغه های این مجموعه عنوان و اظهار کرد: تفاهم نامه ای در این زمینه با برخی شهرداران بسته شده و تا یک ماه آینده این مهم محقق خواهد شد.

علیرضا آریان‌مهر در خصوص زیرساخت های الکترونیکی سازمان نظام مهندسی استان، افزود: سامانه ای با نام آفاق رایانه در این مجموعه راه اندازی شده که فعالیت های مهندسان ناظر در آن ثبت می شود، ضمن اینکه نقشه های ساختمانی نیز در این سامانه به شکل الکترونیکی ثبت می شود.

وی با بیان اینکه تحت وب تمام موارد را به شکل رایگان در اختیار شهرداران می‌توان قرار داد، گفت: سه نرم افزار برای فعالیت شهرداران در استان فعال است که اطلاعات ماموران و مهندسان ناظر تحت وب گزارش می شود.

درخواست پیگیری معضل دونقشه‌ای در ساخت و سازها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان با اشاره به درخواست پیگیری معضل موسوم به دونقشه‌ای در ساخت و سازها، بیان داشت: برای اضافه ساخت ها در حریم شهرها راهکار داریم، اما متاسفانه اغلب ساختمان ها بیش از پروانه مجوز ساخته می شوند.

آریان‌مهر ادامه داد: بر اساس قانون ساختمان هایی با ۱۸ متر ارتفاع و سه هزار متر زیربنا باید مسوول ایمنی ساختمان داشته باشد، در صورت ناایمن بودن سازه ای و وسایل انفرادی، باید مجهز شوند.

وی، ضمن انتقاد از شهرداری ها در خصوص اهمیت ندادن به گزارش های مرحله ای ناظران، تصریح کرد: گاهی برای ارائه پایان‌کار، مهندسان ناظر را اجبار به تایید می کنند، که خلاف قوانین و مقررات است، چرا که ساختمان تاییدنشده را باید به زور تایید کنیم.

دلایل ساخت و سازهای غیرمجاز

سربازرس قضایی اداره کل بازرسی لرستان در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز و یا برخلاف پروانه ساخت، گفت: تفاوت قیمت بین صدور پروانه و جریمه ساختمان یکی از دلایل این ساخت و سازهای غیرمجاز است.

مصطفی حسینی بیان داشت: برخی شهرداران متاسفانه به شکل عمدی اجازه ساخت را به مالک می دهند و پس از پایان ساخت، جریمه هنگفتی برای مالک پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه مهندسان ناظر گاهی در ساختمان ها نظارت نداشته و گزارش های مرحله ای در یک روز تحویل شهرداری می شود، گفت: متاسفانه گاهی با معرفی سازمان نظام مهندسی، شهرداری با مهندس متخلف برخورد نمی کند.

سربازرس قضایی اداره کل بازرسی لرستان، دونقشه‌ای بودن به شکل عمدی از سوی مهندسان ناظر گاهی اجرایی می شود، گفت: عدم تعیین تکلیف بخشی از محدوده شهری از دیگر عوامل ساخت و سازهای غیرمجاز است.

حسینی، افزایش هزینه تخلف را از جمله راهکارهای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز خواند و افزود: با تحقق این مهم، مالک دیگر به خود اجازه اضافه ساخت غیرمجاز را نمی‌دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا