دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

نهادهای نظارتی به تخلفات پیش‌فروش منطقه 22 ورود کنند

به گزارش ساختمان آنلاین: خشایار باقرپور- مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران -در جریان نشست خبری “نقش تعاونی ها در حوزه مسکن ،نظارت و حفظ سرمایه های مردمی ” که در محل سالن همایش های صدا و سیما صبح امروز برگزار شد ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: مساله مسکن به صورت تک بعدی و تک وجهی قابل حل نیست و برای رفع معضل مسکن همراهی همه دستگاه های متولی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه سهم بخش تعاون در حوزه تولید مسکن روز به روز در حال کاهش است گفت: اما فضای کلی بستری را فراهم کرده است که عده ای شیادانه از این حوزه سوء استفاده کنند.

باقرپور با بیان اینکه در سالهای گذشته پیش فروش های ناموفق سبب شد که قانون پیش فروش مسکن فورا تصویب شود گفت:در چهار سال اخیر تعدادی شرکتهای تعاونی نما که عموما در منطقه 22 متمرکز هستند با تهیه مبایعه نامه های صوری و دستی و بدون دریافت کد رهگیری،پروژه هایی را در این منطقه تعریف کرده اند.این شرکتها با انجام تبلیغات گسترده محیطی در سطح شهر و حتی در خبرگزاری های رسمی و با ترفندهای حقوقی و استفاده از واژگان و ادبیات حقوقی در فراِیند پذیره نویسی برای خود توانسته اند وجاهت ایجاد کنند.

باقرپور تاکید کرد: اگر نهادهای متولی به هر علتی ورود پیدا نمی کنند اما در نهایت این سوء مدیریتها سبب می شود بسیاری از سرمایه های مردمی تضییع و به اعتبار حوزه تعاون لطمه وارد شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: قانون پیش فروش مسکن مطابق با شاخصه های اقتصادی مقطع زمانی خود تهیه شده است اما در حال حاضر مولفه های اقتصادی فعلی با این قانون انطباق ندارد و بنابراین بازنگری در قانون پیش فروش امری ضروری است.

وی همچنین با بیان اینکه با فرمان و دستور نمی توان نسبت به تولید چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن اقدام کرد تصریح کرد: تجربه ثابت کرده است که سیاست های دستوری در حوزه مسکن به شکست محکوم است .

باقرپور جزییات دقیق آماری مربوط به طرح نهضت ملی مسکن را مبهم دانست و گفت: طرح نهضت ملی مسکن هنوز نتوانسته است راه خود را:پیدا کند و جانمایی اراضی این طرح،شیوه ساخت و هزینه های تولید آن کماکان در ابهام است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران عنوان کرد: مشکل تامین زمین یکی از معضلات و چالش های اصلی طرح نهضت ملی مسکن است و هنوز هم بسیاری از دستگاه ها اقدام به احتکار زمین می کنند.

باقرپور بر لزوم ورود فناوری های پیشرفته برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: باید قبول کنیم که در حوزه فناوری های ساخت مسکن عقب هستیم و لازم است که این فناوری از کشورهای دیگر وارد شود اما فرآیند اجرا باید به دست سازندگان داخلی صورت گیرد و ورود تکنولوژی های مدرن نباید سبب شود که به مصرف کننده محض تبدیل شویم.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران خاطرنشان ساخت: مشکل مسکن ریشه ای است و از پنجاه سال گذشته تاکنون این مشکل وجود داشته است و آمارهای رسمی حاکی از آن است که توزیع عادلانه ای در حوزه مسکن نداریم.

وی راهکار اصلی برون رفت از مشکلات حوزه مسکن را در حذف سوداگری دانست و گفت: اجرای موفق و صحیح طرح نهضت ملی مسکن می تواند کمک شایانی به بازار مسکن کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا