مدیریت پروژه و ساخت

تفاوت برنامه plan و زمان بندی schedule

تفاوت plan و schedule

schedule یعنی زمان‌بندی و scheduling یعنی زمان‌بندی کردن… برنامه‌ریزی جنبه زمانی پروژه؛همان چیزی است که در مرکز فعالیت‌های افرادی که کارشان کنترل پروژه است ، قرار میگیرد. معمولا رایج است که برنامه‌ریزی منابع (به جز برنامه‌ریزی‌های خاص منابع انسانی مثل آموزش) هم جزئی از زمان‌بندی دانسته میشود. معمولا هزینه و گستره همراه زمان‌بندی تو یه «مدل» قرار می‌گیرند، ولی مفاهیم مستقلی هستند و وقتی صحبت از زمان‌بندی میشود معمولا شامل گستره و هزینه نمی‌شود.
plan یعنی برنامه و planning یعنی برنامه‌ریزی. منظور از برنامه معمولا کل برنامه‌ریزی‌هایی است که برای پروژه لازمه، یعنی علاوه بر برنامه‌ریزی زمان، شامل هزینه، گستره، منابع انسانی، تدارکات و همه چیزهای دیگر هم می‌شود.
اصطلاح‌های replan و reschedule هم به معنی هر نوع بازبینی تو برنامه یا زمان‌بندی هست. این بازبینی می‌تواند برای اعمال تغییرات درخواستی کارفرما باشه، می‌تونه به این خاطر باشه که ایده‌های بهتری برای اجرای کار به ذهنمان رسیده است ، برای جبران عقب افتادگی‌ها و هر چیز دیگه‌ای.
اصلاح دیگه‌ای هم تو این حوزه هست که البته تو همه متون استفاده نمی‌شه، ولی باز هم عمومیت داره: catch-up plan یا catch-up schedule. این می‌شود نوع خاصی از replan یا reschedule که هدفش صرفا جبران عقب‌افتادگی‌ها است در مورد برنامه‌های جبرانی هم فراموش نکنید که قرار نیست یه اتفاق کاملا مکانیکی باشد که با زمان‌ها و روابط بازی کنیم تا برسیم به تاریخی که بهمان گفتند. برای تهیه برنامه جبرانی باید تیم پروژه جمع بشوند و مثل روز اول که برنامه رو تهیه می‌کردند فکر کنند، راه حل پیدا کنند که چطوری با وجود عقب‌افتادگی‌ها پروژه رو به تاریخی که تعیین شده برسونند و بعد اون سیاست رو تو برنامه اعمال کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا