مدیریت پروژه و ساخت

اهداف تحلیل مالی پروژه

اهداف تحلیل مالی پروژه

در راستای شرح اهداف یک تحلیل مالی، ابتدا لازم است سه واژه اصلی که از اینجا به بعد، برخورد زیادی با آنها خواهیم داشت، معرفی و تعریف گردند. با فهم کامل این سه واژه، درک سایرمباحث ساده‎تر خواهد بود.

«سرمایه‎گذاری» یک تعهد بلند مدت در راستای تخصیص منابع اقتصادی یه منظور ایجاد و تحصیل درآمد خالص (علاوه بر بازگشت مبلغ اولیه سرمایه‎گذاری) در آینده می‎باشد. جنبه اصلی این تعهد، انتقال منابع مالی (حاصل از صدور سهام به سرمایه‎گذاران ـ سرمایه مؤسسین و یا وجوه وام گرفته شده) به دارایی‎های مولد می‎باشد. منظور از دارایی‎های مولد، همان سرمایه‎گذاری‎های ثابت و خالص سرمایه در گردشی است که در مدت استفاده از آنها، وجوه نقد (و به عبارتی درآمد خالص) ایجاد می‎گردد.

«مطالعات امکان‎سنجی» به مجموعه مطالعاتی اطلاق می‎گردد که در نهایت ابزاری جهت سرمایه‎گذاران و وام‎دهندگان بالقوه یک پروژه ایجاد می‎کند که بتوانند تصمیم بگیرند که آیا در این پروژه سرمایه‎گذاری کنند یا نه و از سوی دیگر این مطالعات منجر به این نتیجه‎گیری خواهد شد که آیا و چگونه بایستی این پروژه را تأمین مالی نمود.

«تأمین مالی پروژه» به طراحی یک ساختار مناسب مالی اطلاق می‎گردد که در آن کلیه شرایط و امکاناتی که می‎توان توسط آنها وجوهی را در دسترس پروژه قرار داد، در نظر گرفته می‎شود و در این ساختار نوع تأمین مالی اتخاذ شده برای سرمایه‎گذاران و مؤسسین شرکت بهینه خواهد بود.

پس از آشنایی با این سه واژه به سراغ مبحث تحلیل مالی می‎رویم. تحلیل مالی و ارزیابی نهایی یک پروژه (بسته به تعریف سرمایه‎گذاری) شامل برآورد، تحلیل و ارزیالی ورودی‎های یک پروژه و خروجی‎های آن و درآمدهای خالص ایجاد شده می‎باشد. هدف اصلی تحلیل مالی، تعیین، تحلیل و تفسیرکلیه تبعات مالی یک سرمایه‎گذاری است که جهت تصمیم‎گیری سرمایه‎گذاران و تأمین‎کنندگان مالی می‎تواند مفید واقع گردد. از سوی دیگر تحلیل مالی بایستی در سطح معقولی از اطمینان، در رابطه با موارد ذیل به تصمیم‎گیرندگان مالی اطمینان دهد که:

۱- جذاب‎ترین انتخاب ممکن در رابطه با تصمیمات سرمایه‎گذاری تحت شرایط عدم اطمینان انجام شده است.

۲- متغیرهای اصلی و کلیدی (بحرانی) از یک طرف و استراتژی‎های لازم برای مدیریت و کنترل ریسک تعریف گردیده‎اند.

۳- جریان منابع مالی مورد نیاز در طول سرمایه‎گذاری و فازهای مقدماتی و عملیاتی پروژه تعیین شده و منابع مالی در دسترس به کمترین هزینه و در زمان مورد نظر تأمین و به کاراترین و مؤثرترین روش به مصرف رسیده‎اند

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا