دیدگاهراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

لزوم برگزاری جلسات شورای عالی مسکن با حضور ریاست جمهوری/باید از مدیران مجرب در وزارت راه استفاده شود

هادی عباسی در گفت و گو با خبرنگار  ساختمان آنلاین گفت: افزایش تولید و عرضه پایدار مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن و کنترل سوداگری و سفته بازی از جمله راهبردهایی است که باید به صورت همزمان در بازار مسکن پیگیری شوند.

استفاده از الگوی زمین صفر

وی تاکید کرد: سیاستهای مالیاتی مصوب مجلس نظیر اخذ مالیات از خانه های خالی در صورت اجرا ،یکی از مکانیسم های موثر برای کنترل سوداگری در بازار مسکن است

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت:در همین حال تخصیص تسهیلات به حوزه ساخت مسکن و نیز استفاده از الگوی زمین صفر از جمله راهکارهایی است که زمینه افزایش عرضه مسکن را فراهم می کند.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر این دو سیاست راهبردی دارای مصوبه مجلس هستند و وزارت راه و شهرسازی در این بین فقط باید سرعت اجرایی این مصوبات را افزایش دهد اذعان داشت: از یک طرف باید در نظر گرفت که حدود ۴۰ درصد از خانواده های کشور با مشکل تامین مسکن مواجه هستند ،از سوی دیگر به گردش درآمدن چرخ تولید مسکن سبب ایجاد بیش از دو میلیون شغل در کشور می شود.

سهم بالای مسکن در کنترل تورم

وی افزود: در همین حال کنترل تورم بخش مسکن سبب کنترل تورم اقتصاد کشور می‌شود به طوری که حتی قادر خواهیم شد تورم را تک رقمی کنیم چرا که سهم بخش مسکن در حوزه تورم بسیار بالاست.

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی تصریح کرد: به طور کلی سهم بخش مسکن در افزایش اشتغال ،رشد اقتصادی و همچنین ایجاد تورم بسیار بالاست و اگر دولتها در اداره کشور رویکرد عدالت محوری داشته باشند،با افزایش عرضه مسکن می توانند تا حد زیادی عدالت را محقق کنند.

بخش مسکن پیشران اقتصاد کشور است

عباسی با اشاره به اینکه حوزه مسکن از جمله بخش هایی است که به تحریم و مذاکرات بین المللی گره نخورده است گفت: خوشبختانه امکان دسترسی داخلی به نهاده های تولید مسکن شامل مصالح ساختمانی ،عوامل اجرایی متخصص و دانش مهندسی در کشور وجود دارد ،بنابراین رونق این بخش به مسائل بین المللی گره نخورده است .

وی با تاکید بر اینکه بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور عمل می کند اظهار داشت:بخش مسکن لوکوموتیو اقتصاد کشور است و بنابراین لازم است این بخش به حرکت در بیاید.

پایش پیوسته مشکلات مسکن توسط ریاست جمهوری

عباسی با اشاره به ضرورت تشکیل هفتگی جلسات شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور گفت: با توجه به نقش کلیدی این صنعت در اقتصاد کشور ،بنابراین این بخش ارزش آن را دارد که رئیس جمهور به صورت هفتگی برای پایش مشکلات آن،اقدام به برگزاری جلساتی با مسئولان ذی ربط کند.

وی تاکید کرد: وقتی رئیس جمهور به صورت هفتگی در جلسات شورای عالی مسکن حضور داشته باشد به دنبال آن استاندار و سایر مدیران ارشد مربوطه ملزم به حضور در جلسات و پیگیری مشکلات و رفع چالشهای مربوطه می شوند و در نهایت خروجی این امر سبب روشن شدن موتور مسکن خواهد شد.

لزوم بازنگری در الگوی ساخت مسکن

عباسی همچنین با اشاره به لزوم بازنگری در الگوی ساخت در طرح نهضت ملی مسکن گفت: بهتر است در احداث واحدهای نهضت ملی مسکن به جای برج سازی به سمت تولید واحد های یک طبقه ویلایی حرکت کنیم چرا که ساخت مسکن به این روش با صرفه های اقتصادی بسیاری همراه است

وی گفت: تجربه نشان داده که ما در حوزه مسکن به لحاظ تامین زمین مشکلی نداریم و به اندازه کافی زمین با کیفیت و مرغوب در کشور موجود است.

ضرورت بهره گیری از مدیران مجرب

مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی در پایان گفت: تاکنون در بدنه وزارتخانه راه و شهرسازی از نیروهایی که تجربه ساخت مسکن مهر را داشته‌اند استفاده نشده است و بنابراین لازم است در این زمینه بازنگری شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا