بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

نوسانات بازار مصالح ساختمانی کاهش یافته است

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از بازار ، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس درخصوص بازار مصالح ساختمانی و وعده های وزیر صمت اظهارکرد: طبق بررسی ها و مطالعات میدانی بنده از بازار مصالح ساختمانی، نوسانات قیمتی این بازار در ابتدای سال کاملاً محسوس و سنگین بود اما طی دو سه ماه اخیر شاهد آرامش و کاهش نوسانات در این بازار هستیم.

وی دلیل این کاهش نوسانات قیمتی را اشباع بازار از فولاد و سیمان دانست و افزود: در حال حاضر بازار مصالح ساختمانی با کمبودی مواجه نیست و به اندازه مورد نیاز تأمین شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی متذکر شد: با وجود ارائه برخی از کالاهای ساختمانی مانند فولاد و سیمان در بورس اما به علت اینکه خریداران عمده به ویژه سازندگان و انبوه سازان معمولاً از بورس خریداری می کنند و در اختیار قرار می دهند انتظار ما هم از کنترل شدن بازار برآورده نشده و بازار بورس نتوانسته به اهداف خود برسد.

این نماینده مجلس گفت: سازندگان قبلاً مصالح مورد نیاز از جمله فولاد را از کارخانه فولاد اصفهان دریافت می کردند اما از آنجایی که فروش مصالح در بورس معمولاً به صورت عمده فروشی انجام می شود لذا فقط کسانی می توانند از بورس خرید کنند که استطاعت مالی داشته باشند و بنابراین انحصار خاصی به وجود آمده است.

شاکری با بیان اینکه نوسانات در بازار مصالح ساختمانی شدید نیست گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن وزارت صمت و وزارت شهرسازی موظف شدند که مصالح را برای جهش تولید مسکن در نظر بگیرند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جلساتی که با وزارت شهرسازی در مورد زمین و تأمین مالی بانک ها گلایه هایی وجود داشت اما در مورد مصالح این گلایه ها وجود ندارد.

این نماینده مجلس پیشنهاد کرد: بهتر است که بخشی از کارخانجات، مصالح خود را برای ساخت مسکن حمایتی با درصدی از تخفیف بفروشند و مابقی را هم در بازار بورس ارائه دهند تا قیمت نهایی برای خریداران مسکن حمایتی کنترل شود.

شاکری یادآور شد: زمانی که ساخت و ساز مسکن در کشور رونق بگیرد کمبودها هم خودشان را نشان می دهند اما ما هنوز به شیب شدید ساخت مسکن ورود نکردیم و در شیب ملایم آن قرار داریم.

وی با بیان اینکه بحث خودمالکی و نوسازی بافت های فرسوده دو بار سنگین تأمین زمین و تأسیسات شهری را از دوش دولت بر می دارد گفت: اگر نوسازی بافت های فرسوده متناسب با نیاز خودمالکین انجام شود یک جهش بزرگی رخ می دهد و بخشی از انتظارات ما از بازآفرینی بافت فرسوده هم محقق خواهد شد لذا وزارت راه و شهرسازی باید تمرکز حمایتی خود را بر این حوزه معطوف کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا