اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

آماری از متروپل‌های بالقوه پایتخت نداریم

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از متروپل‌های بالقوه در پایتخت وجود ندارد در عین حال گفت: یک تخصصی 9 نفره مِسوولیت رسیدگی و ارزیابی وضعیت ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه و مهم پایتخت را عهده دار شده است و در همین راستا تاکنون بالغ بر هزار و 330 ساختمان در پایتخت از حیث تاب آوری سازه مورد پایش قرار گرفته است.

علی نصیری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، در خصوص آخرین وضعیت ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلند مرتبه در پایتخت اظهار داشت: ارزیابی وضعیت ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه پایتخت، اقدام بسیار ارزشمندی است که در این دوره مدیریت شهری شکل گرفته است. این امر بر اساس تکلیف قانون مدیریت بحران صورت گرفته است و شاخص سنجش ایمنی این ساختمانها 2800 زلزله است.

وی خاطر نشان ساخت: همچنین در این قانون مصادیق ساختمانهای بلند مرتبه و مهم مشخص شده است. به عنوان مثال مراکزی نظیر بیمارستان‌ها، مراکز حاکمیتی، امدادی، مراکز پرتردد تجاری و اداری و… جزء ساختمان‌های مهم لحاظ شده اند و از سوی دیگر ملاک بلند مرتبه بودن یک ساختمان نیز بنای بالای 5 هزار متر مربع (6 طبقه به بالا) تعیین شده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره آمار دقیق ساختمان‌هایی که مطابق قانون مذکور مشمول ساختمانهای مهم و بلند مرتبه می شوند گفت: طبق نظر سازمان فاوا که به نقشه ها و آمار اطلاعات ساختمانهای پایتخت دسترسی دارد، تعداد 16 هزار ساختمان بلند مرتبه و مهم در تهران وجود دارد که بر اساس ماده 14 قانون مدیریت بحران کشور، مصوب سال 1398 ،پایش ایمنی این ساختمان‌ها از ابعاد مختلف نظیر سازه، فرونشست، حریق، تاب آوری در برابر زلزله و…، به عهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

نصیری با اشاره به اینکه وزارت راه بضاعت محدودی برای اجرای قانون مذکور دارد و این تکلیف قانونی مهم بر زمین مانده است تصریح کرد: ما در این دوره از مدیریت شهری، در شهر تهران و مشخصا در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در راستای سیاست اصلی مان مبنی بر اینکه پیشگیری را مقدم بر درمان و مدیریت ریسک را مقدم بر مدیریت بحران قرار داده ایم و همچنین بر اسناد بالادستی ملی و بین المللی، در حوزه سنجش ایمنی پیشتاز شده ایم.

انعقاد تفاهم نامه ارزیابی ایمنی ساختمانها

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در توضیح این موضوع اظهار داشت: سال گذشته در حضور وزیر کشور و در قالب ستاد مدیریت بحران شهرداران، تفاهم نامه ای در حوزه پایش ایمنی ساختمان‌ها منعقد شد که در همین راستا نمایندگان 9 دستگاه شامل سازمان مدیریت و شهر تهران، سازمان آتش نشانی، سازمان نظام مهندسی تهران، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت شهرسازی و معماری، معاونت فنی وعمرانی شهرداری تهران، سازمان فاوا و همچنین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب تیم های تخصصی، ماموریت پایش ساختمانهای مهم و بلند مرتبه پایتخت را عهده دار شدند.

نصیری با تاکید بر اینکه اجرای این تفاهم نامه در بردارنده هزینه های سرسام آوری بوده است تاکید کرد: در راستای اجرای تفاهم نامه مذکوردر پایتخت، بدون هیچ گونه تعیین ردیف بودجه مشخص و صرفا بر اساس احساس وظیفه دستگاه های مربوطه و با اتکاء به منابع داخلی سازمانها، عملیات مذکور در قالب یکی از شنبه های امید و افتخار کلید خورد.

وی در توضیح مکانیزم ارزیابی این ساختمانها گفت: چک لیستهای هفده صفحه ای از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آماده و در اختیار ارزیابان قرار گرفته شد و سازمان فاوا نیز اطلاعات ساختمانهای هدف را در اختیار این تیم ها قرار داد و از همان روز تاکنون بیش از هزار و 390 ساختمان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

نقش وزارت راه در اعلام آمار ساختمانهای پرخطر از منظر سازه

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: مسوولیت اعلام نهایی آمار ایمنی ساختمانهای بلند مرتبه و مهم پایتخت از منظر سازه ای و تقسیم بندی آنها به کم‌خطر، بی‌خطر ،پرخطر، بر اساس قانون، بر عهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

نصیری همچنین بر نقش دستگاه قوه قضاییه در حوزه ایمنی ساختمانها تاکید کرد و افزود: من وظیفه دارم از معاون دادستان کل کشور که بانی این کار شدند و همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری ازوقوع جرم قوه قضاییه که در این زمینه بسیار دغدغه مند بودند و وقت زیادی را صرف کردند تشکر ویژه داشته باشم.

وی همچنین بر نقش وزیر کشور در این زمینه نیز اشاره کرد و یادآور شد: همچنین وزیر کشور نیز برای پایش ایمنی ساختمانها یک دستورالعملی با ساختار یاد شده به کل کشور ابلاغ کردند که این اقدام قطعا نقش بسیار خوبی در شکل گیری و تقویت جریان ایمن سازی ساختمانها در کل کشور دارد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در همین راستا دستگاه ها مکلف به بارگذاری اطلاعات ساختمانها در سامانه منتاک استانداری شده اند و این اقدام در سراسر کشور از سوی فرماندارها و در پایتخت نیز با همکاری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی و نیز اداره کل مدیریت بحران استان تهران اجرایی می شود.

جریان ایمن سازی در کشور شکل گرفته است

این مقام مسوول با تاکید بر شکل گیری جریان ایمن سازی در کل کشور و با بیان اینکه پیش از این چنین جریانی وجود نداشت گفت: از جمله مصادیق دیگر شکل گیری جریان ایمنی، علاوه بر پایش ساختمانها، مربوط به ایمن سازی گودهای پرخطر است که شاخص ترین آن برج گود میلاد است که با کمترین امکانات، هشتاد درصد ایمن سازی شد .این در حالی است که پیش از این وضعیت این گود به حدی بحرانی بود که مرکز همایشهای برج میلاد در حال ریزش بود به طوری که پنجره های آن تحت تاثیر این ناایمنی خمیده و شیشه های آن نیز شکسته شده بود.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه درخصوص پایش ایمنی ساختمانهای پایتخت از منظر حریق نیز اظهارداشت: دراین زمینه سازمان آتش نشانی در دوره مدیریت پیشین اقداماتی انجام داده و ارزیابی 33 هزار ساختمان از بعد حریق نیز در همین راستا بوده است که نتیجه آن تشخیص 129 ساختمان به عنوان بسیار پرخطر و در حد پلاسکوی بالقوه است.

پیشتازی سازمان آتش نشانی در پایش ساختمانهای ناایمن از منظر حریق

نصیری با اشاره به اینکه تعداد این ساختمانها از 129 ساختمان بسیار پرخطر به 93 فقره رسیده است. همچنین تاکید کرد: 33 هزار ساختمان مذکور از حیث حریق مورد بررسی قرار گرفته اند و سازمان آتش نشانی دراین زمینه پیشتاز بوده است.اما ما آماری درباره متروپلهای بالقوه پایتخت نداریم البته در همین راستا همچنان که عنوان شد بررسی 16 هزار ساختمان مهم و بلند مرتبه آغاز شده است که هزارو 330 فقره مورد ارزیایی قرار گرفته است اما نتیجه نهایی را هنوز مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی جمع بندی و به ما اعلام نکرده است. اما به شهردار تهران قول داده ایم که هر هزار ساختمانی که پایش شود، فورا آمار آن را در اختیار ایشان قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه بنا به دلایل نامعلومی عملیات ارزیابی ایمنی ساختمانها حدود دو ماه از سوی وزارت راه تعطیل شد که با تذکر دادستانی مجددا آغاز شد نیز گفت: نباید بی دلیل جامعه را دچار نگرانی کنیم و هر زمان که ساختمانی ناایمن تشخیص داده شد این موضوع در کمیسیون تخصصی مربوطه در شهرداری مورد رسیدگی قرار می گیرد و مسیر قانونی ایمن سازی را طی می کند.

لیلا درخشان

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا