اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بررسی نقش حضور بانک‌ها در تسریع طرح نهضت ملی مسکن

با توجه به آنکه یکی از مهم ترین دلایل دولت برای عدم اجرای طرح نهضت ملی مسکن عدم‌ همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات بوده اخیرا با تفاهم نامه ای بین چند بانک دولتی و وزارت راه، مقرر شده بخشی از اين وام ها توسط بانک ها پرداخت شود، حال باید دید آیا این تفاهم تا چه میزان در افزایش سرعت طرح نهضت ملی مسکن موثر خواهد بود.

به گزارش ساختمان آنلاین؛ در حالی که این روزها بسیاری از مردم چشم انتظار ساخت نهضت ملی مسکن و خانه دار شدن هستند، در طول یک سال و نیم گذشته از عمر دولت سیزدهم هر بار از مسئولان این بخش درباره چرایی تعلیق در اجرای طرح نهضت ملی مسکن سوال می شد اعلام می کردند که عدم همکاری بانک ها باعث شده که‌ زمان ساخت و برنامه ریزی برای اجرای این طرح با تعویق روبرو شده است.

همچنین بسیاری از سازندگان و پیمانکاران طرح نهضت ملی مسکن اعلام می کردند که همکاری بانک ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن چندان مناسب نیست به طوری که به عنوان مثال ایرج رهبر، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران اعلام کرده بود که همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن مناسب نیست و این طرح تنها در مرحله تامین زمین باقی مانده است.

او می گوید: عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات باعث شده که اجرای پروژه ها به تعویق بیفتد و پیشرفت چندانی را در اجرای این پروژه ها شاهد نباشیم.

با همه این احوال، از قرار معلوم با ورود بذرپاش به وزارت راه و شهرسازی و همچنین تغییر رئیس کل بانک مرکزی گویا طلسم شکسته شد و چند بانک بالاخره بر ساخت و اجرای یک میلیون و ۱۵۵ هزار واحدهای نهضت ملی مسکن قرار داد و تفاهم نامه منعقد کرده اند.

بر اساس این گزارش دستورالعمل طرح جهش تولید مسکن، تسهیلات موضوع طرح جهش تولید و تامین مسکن پس از تایید وزارت راه و شهرسازی به متقاضی تعلق خواهد گرفت.

تسهیلات ساخت مسکن موضوع قانون جهش تولید و تامین مسکن در تهران معادل ۴۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بالای ۱ میلیون نفر جمعیت معادل ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌‎ها ۳۵۰ میلیون تومان در سایر شهرهای کشور ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان است.

براساس این گزارش باتوجه به اینکه طلسم بیش از یک میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن شکسته و برنامه ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی نهضت ملی یک قدم به اجرایی شدن نزدیک شده باید منتظر باشیم و ببنیم با این تفاهم نامه آیا ثبت نام کنندگان می توانند به خانه دار شدن خود امیدوار باشند یا خیر و بهانه بعدی دولت برای اجرایی نشدن این طرح چه خواهد بود‌؟

4.5/5 - (2 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا