بلاگمصالح و متریال

ملات چیست؟

ملات چیست؟

ملات ها از جمله چسب های ساختمانی هستند که موجب اتصال مصالح به یکدیگرمی شوند. به عبارت دیگر ماده ای است خمیری که برای چسباندن قطعات مصالح به یکدیگر و تامین بستری برای توزیع بار و بالاخره اندود کاری سطوح داخلی و خارجی ساختمان و بند کشی نماها به مصرف می رسد.

ملات ها از دو قسمت اصلی تشکیل می شوند یکی از این دو قسمت چسب ملات است که دارای حجم کم بوده و دیگری پرکننده ملات که ۸۰ درصد از حجم ملات را تشکیل می دهد. به عنوان مثال ملات ماسه و سیمان را می توان نام برد. سیمان به عنوان چسب ملات و ماسه به عنوان جسم پرکننده ملات هستند.

ملات ها به دو قسمت تقسیم می شود:

الف) ملات های زودگیر که معمولا ماده اصلی آن گچ است. از ملات هایی با سیمان زودگیر نیز می توان نام برد. این ملات ها بسیار زود گیر بوده و معمولا ۳ تا ۴ دقیقه پس از مخلوط شدن با آب ، شروع به سخت شدن می نماید و پس از گذشت۱۰ تا ۱۵ دقیقه عملیات سخت شدن پایان می یابد.

ب) ملات های دیرگیر که ماده چسبنده اصلی آن سیمان می باشد. این ملات ها در مجاورت هوا و در زیر آب سخت می شوند. زمان سخت شدن این ملات ها معمولا پس از ۲ ساعت شروع می شود و پس از حدود ۴۸ ساعت به ۸۰ درصد سختی خود می رسد.

نکات مهم در رابطه با ملات

ملات باید در برابر نیروهای جوی و نیروهای فشاری و کششی ساختمان مقاوم باشد.

ملات باید قابلیت نگهداری آب را داشته باشد. این خاصیت مهم مانع از آب انداختن ملات و در نتیجه ایجاد لایه نازکی آب بین مصالح و ملات و نهایتا از بین رفتن چسبندگی بین ملات و مصالح ساختمانی می شود.

بالا رفتن مقاومت فشاری در ملات نسبت مستقیمی با افزایش مقدار ماده چسبنده و رابطه معکوسی با افزایش اندازه آب دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا