بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

چگونه یک دکوراسیون سنتی برای خانهٔ خود داشته باشیم؟

چگونه یک دکوراسیون سنتی برای خانهٔ خود داشته باشیم؟

خانه های قدیمی

همه ما وقتی وارد خانه های بزرگ و البته قدیمی می شویم انتظار چیدمانی به سبک کلاسیک و حتی سنتی را داریم. حوض کاشی پر از ماهی با گلدان هایی رنگی چیده شده روی لبه آن، عطر مست کنندۀ درخت بهارنارنج، پله ها و ایوانی بزرگ که منتهی می شود به خانه ای با دیوارهایی پر از قاب عکس، طاقچه هایی با چراغ های نفتی و ظروف مسی، صندوقچۀ چوبی، وسایل قدیمی و نوستالژیک، فرش های دست بافت، پنجره هایی بزرگ و گاهی با شیشه هایی رنگی و پشتی و سماور در حال جوش با صدای قل قل آب و عطر چای‌دارچینی و…، محیطی که برای همه آن هایی که لذت آخر هفته‌های خانه مادربزرگ را چشیده اند یادآور خاطرات شیرین کودکی است.
اما این سبک از چیدمان مدت هاست که به فراموشی سپرده شده و حالا روش های مدرن تری وارد عرصه دکوراسیون داخلی شده است. خانه هایی بزرگ با کف‌پوش‌های چوبی، مبلمان گران¬قیمت و لوکس، لوسترهای پرزرق‌وبرق و هر آنچه نماد امروزی بودن است. باوجوداین، سبک و سیاق سنتی و ایرانی جزء جدایی ناپذیر خانه های حتی به‌ظاهر امروزی و لوکس ایرانی است. چراکه هنوز هم چیدمان سنتی ایرانی در دنیا منحصربه‌فرد بوده و حرفی برای گفتن دارد.
اگر خانه ای بزرگ دارید و می خواهید آن را به سبک مدرن ولی با رنگ ولعاب سنتی تزئین کنید مطابق باسلیقه خود می توانید چیدمان آن را به چندین سبک متفاوت طراحی کنید. در این بخش ایده هایی برای چیدمان منزل را با شما در میان می گذاریم تا بتوانید با الهام از آن ها و ایده های شخصی خود منزلتان را آن‌گونه که دلخواه شماست بچینید.

خلاقانه­ های دکوراسیون

مرزی بین چیدمان سنتی و امروزی

برای این کار می­توانید خانه را به دو بخش مجزای امروزی و سنتی تقسیم کنید. یک بخش با مبلمان راحتی و تابلوهایی شیک و مدرن با تلفیق رنگ­های متفاوت و مجسمه­ های به‌اصطلاح فانتزی و امروزی و بخش دیگری تزیین‌شده با صنایع‌دستی و وسایل دکوری قدیمی.برای این کار   بسته به سلیقه خود می­توانید از فرش­های دست­بافت و یا گلیم­ های خوش‌نقش‌ونگار و پشتی­هایی با روکش­ های دست­بافت و وسایل دکوری سنتی و صنایع‌دستی استفاده کنید.

برخی افراد در مسافرت­های خود از صنایع‌دستی شهرهایی که بازدید می­کنند خریداری کرده و در چیدمان منزل خود استفاده می­کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید می­توانید بخشی از دیوار منزلتان را به نصب این وسایل اختصاص دهید. ایده جالب دیگری که با آن می­توانید دیوار خود را تزئین کنید نصب عکس­ های خودتان با لباس ­های سنتی شهر­های مختلف است که امروزه در اکثر شهرها امکان تهیه آن­ها هست. بعضی افراد نیز علاقه مند به تزئین خانه با هنر دست خود هستند که این سبک نیز جذابیت خاص خود را دارد.

نوع دیگری از چیدمان سنتی استفاده از مبلمان چوبی مشبک و با جلومبلی ­هایی متفاوت است. برای این کار می­توانید از صندوقچه‌های چوبی یا چیدن چمدان­های قدیمی خوش‌رنگ روی‌هم استفاده کنید.

برخی هم دوست دارند از تخت­ هایی پوشیده شده با گلیم و فرش ­های زیبا و قلیانی به سبک قهوه ­خانه ه­­ای با متکاهای دورتادور آن استفاده کنند.

این سبک چیدمان خانه را به دو بخش متناقض تفکیک می‌کند که قطعاً توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می­کند.

تلفیق دکوراسیون سنتی و امروزی

در مقابل این تفکیک، برخی ترجیح می­دهند این چیدمان را تلفیق کنند. به این معنا که از تزئینات سنتی در کنار دکوراسیون امروزی استفاده کنند شاید بتوان گفت این سبک از محبوبیت بیشتری برخوردار است چراکه در اغلب خانه ­ها شاهد استفاده از وسایل دکوری سنتی در کنار لوازم به‌اصطلاح فانتزی هستیم که این نوع ترکیب نیز در عین تضادی که دیگر برایمان عادی شده، زیبا و جذاب است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا