بلاگمصالح و متریال

همه چیز درباره کف کاذب

کف کاذب و انواع آن

اختصاصی ساختمان آنلاین: این روزها سیستم کف کاذب تبدیل به یکی از اجزای مهم و اساسی در صنعت ساختمان شده است اما جالب است بدانید بهره‌مندی از این سیستم تنها مختص زندگی صنعتی امروزی نیست و از گذشته‌های بسیار دور نیز توجه معماران را به خود جلب کرده بوده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

گواه این ادعا برخی آثار تاریخی باقی مانده از بناهای رومی و ایرانی است که با یک بررسی مختصر می‌توان به خوبی آثار آن را مشاهده کرد. از جمله اماکن قدیمی که از این سیستم در ساخت آن‌ها استفاده شده بود می‌توان به حمام‌های قدیمی اشاره کرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید از چه زمانی استفاده از این سیستم رونق بیشتری پیدا کرد؟ باید بگوییم استفاده وسیع و مدرن از کف کاذب به اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد قرن بیستم بازمی‌گردد که این دوره به انقلاب مدیریت تاسیسات نیز شهرت دارد.

ولی اخیراً بکارگیری انواع خاص از کف کاذب به منظور گرمایش از کف و انتقال آبهای سطحی و کاهش رطوبت و همچنین به منظور سبک سازی ساختمانها نیز رونق یا فته است ، ضمناً کفهای کاذب در ابعاد مختلف ارائه می گردند که معمولاً ۴۰ ×۴۰ ، ۴۰ × ۶۰ ، ۵۰ × ۵۰ ،۶۰ × ۶۰ ، ۸۰ × ۸۰ و ۱۲۰ × ۶۰ می باشد .

از آن‌جایی که این جزء از ساختمان نسبت به سقف کاذب دارای حالت قرینه است، بنابراین در زبان فارسی به آن کف کاذب نیز گفته می‌شود. کف کاذب در واقع به کفی نسبت داده می‌شود که کف اصلی بنای ساختمان نیست و با استفاده از پایه‌های نصب شده بر روی کف اصلی طبقات نصب می‌شود و یکی از موارد استفاده آن افزایش ارتفاع محل تردد است.

جالب است بدانید؛ واژه « کف بلند شده » در واقع ترجمه صحیح نام این محصول است و از آن‌جایی که اغلب به منظور پوشش حجم زیادی از کابل‌های تأسیساتی موجود در برخی از اماکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آن جمله می توان از اطاقهای کنترل و فرمان مراکز کامپیوترهای سرور ، پستهای برق و مخابرات ، برجهای کنترل ، اطاقهای قرنطینه، گلخانه های مکانیزه و …. نام برد .

در حال حاضر از انواع خاص کف کاذب به منظور سبک‌سازی ساختمان‌ها و همچنین ارائه گرمایش از کف، انتقال آب‌های سطحی، کاهش رطوبت در پروژه‌های ساختمانی گوناگون استفاده می‌شود.

ارتفاع کف مجازی باید متناسب با حجم مرکز داده‌ و تجهیزاتی که قرار است از آن مکان عبور کند مشخص و پیش‌بینی می‌شود. اگرچه استانداردهایی برای تامین برق و ایجاد اتصالات در ساختمان وجود دارد، اما طراحی‌های جدید سیم‌کشی‌های ساختمان را از سقف انجام می‌دهند و فضای موجود درکف کاذب را برای عبور لوله‌های آب و یا هوا و یا برای تامین سیستم گرمایشی و سرمایشی تخصیص می‌دهند.
کف‌های کاذب دارای استانداردهای محلی، ملی و بین‌المللی هستند. کف‌های کاذب مقاومت بالایی در برابر سایش داشته و همچنین دارای مواد رسانا برای کمک به خروج الکتریسیته ساکن از محیط نیز هستند. مهندسان آمریکایی مکانیزم‌هایی را برای نصب سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی، تهویه مطبوع طراحی و ابداع کرده‌اند که همگی در قالب کف کاذب در حال اجرا شدن هستند.

همه چیز درباره کف کاذب

جنس کف کاذب از چیست؟

در پوشش‌های کف کاذب از کف‌پوش‌های مختلف با تنوع زیاد مانند کفپوش‌های صنعتی و آنتی استاتیک شامل انواع PVC و لمینت‌های H.P.L ، پارکت، موکت و سایر موارد مشابه استفاده می‌شود و نقطه قوت این کف‌پوش‌ها این است که دارای مقاومت بالا در برابر سایش، حریق و ضرب‌دیدگی هستند.

اجزای کف کاذب از چه موادی تشکیل شده است؟

سه جز کلی شامل تایل، پایه و استرینگر از جمله اجزای اصلی کف‌های کاذب محسوب می‌شوند. البته با توجه به نوع کف کاذب مواد مختلف و متنوعی در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استرینگرها در واقع اجزایی به شکل افقی هستند که پایه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. این اجزا به سر پایه‌ها متصل می‌شوند و به منظور پشتیبانی جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پنل کف

این بخش برای ایجاد پوشش به کار گرفته می‌شود. هر یک از پنل‌ها باید بر اساس استاندارد جهانی قابلیت تحمل 2.5 برابر بار را داشته باشند. رعایت این استاندارد باعث می‌شود که خطر سقوط و آسیب دیدن فرد و یا تجهیزات به حداقل برسد.

پایه

پایه‌ها برای ایجاد فاصله مابین کف مجازی و کف اصلی قرار داده می‌شوند. ساختاری عمودی که برای حفظ ساختار کلی سیستم‌های کف در نظر گرفته شده است. این پایه‌ها معمولا با استفاده از چسب مخصوص به کف اصلی چسبانده شده و ثابت نگه داشته می‌شوند.

رابط یا استرینگر

بخش عمودی دسترسی به کف کاذب است که پایه‌ها را محکم به هم نگه می‌دارد. رابط‌ها برای ایجاد ارتباط با انتهای پایه‌ها و حمایت از وزن بیشتر کف در ارتفاعات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت کلی این رابط‌ها برای ایجاد دسترسی به فضای دورن کف مجازی و اطمینان بیشتر از حفظ امنیت آن طراحی و ساخته شده‌اند.

پنل‌های مجازی از جنس کلسیم سولفات ساخته‌ شده‌اند که ضد حریق بوده و دارای ویژگی‌های فیزیکی برجسته هستند. ویژگی دیگر این ساختار عایق بودن آن در برابر صوت است که نظر هر سازنده‌ای را به خود جلب می‌کند.

کف مجازی از ساختار مشبک و زیر ساختی قابل تنظیم که از تغییر ارتفاع سطح پشتیبانی می‌کند و معمولا ابعادی 60 در 60 دارد تشکیل شده است. ارتفاع پایه‌ها توسط میزان حجم کابل و یا حجم لوله‌ای که قرار است از زیر آن عبور کند مشخص می‌شود. اما معمولا پایه‌های 15 سانتی‌متری برای نظافت راحت در نظر گرفته می‌شوند که این ارتفاع به 36 و حتی به 72 سانتی‌متر نیز می‌رسد.

ابعاد کف کاذب

یکی دیگر از نقاط قوت تایل یا به عبارت بهتر کاشی‌های کف‌های کاذب ابعاد متغیر آن است که با توجه به کاربرد ویژه آن‌ها، تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

در حالت عمومی شما می‌توانید انواع کف کاذب را در ابعاد ۵۰×۵۰ ،۶۰×۶۰ و ۱۲۰×۶۰، سانتی‌متر و با توجه به مورد استفاده خود، تهیه نمایید.

انواع مختلف کف کاذب از لحاظ جنس

کف‌های کاذب از منظر نوع و جنس به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

کف کاذب آلومینیومی

این نوع کف کاذب، به اتصال ارت نیاز دارد و در مقایسه با انواع کف‌ها یکی از گران‌ترین‌ها محسوب می‌شود. این کف کاذب به صورت کامل فلزی بوده و جنس آن از آلومینیوم دایکاست است که در برابر فشار نیروهای عمودی دارای مقاومت بسیار بالایی است. این سیستم معمولا در فضاهای داخلی مانند دیسپاچینگ‌ها و سویچینگ‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کف کاذب سرامیکی

این نوع کف کاذب که پایه‌های آن از جنس پلی‌پروپیلن و تایل آن از جنس ساندویچ تایل سرامیک ام‌دی‌اف است، نیازی به اتصال ارت ندارد و اغلب در مراکز مخابراتی، روم‌ها و اتاق‌های سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کف کاذب MDF-HPL

تایل‌های تایل این نوع کف‌های کاذب که با طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند دارای ابعاد ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر بوده و ساختار آن نوعی ساندویچ تایل ام‌دی‌اف، اچ‌پی‌ال و لترون است.

این کف‌های کاذب اغلب در دفاتر اداری و اتاق‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند که در آن‌ها برای عبور کابل‌ها و تأسیسات، سطحی بالاتر مورد نیاز است. قیمت این کف‌ها در مقایسه با با سایر گونه‌ها کم‌تر است.

کف کاذب کلسیم سولفات

این نوع تایل به دو شکل همراه با روکش استیل و یا بدون آن تولید و عرضه می‌شود. از آن‌جایی که این کالا وارداتی است، قیمت آن نسبت به سایر کف‌های کاذب بیشتر است.

ساختار مولکولی تایل این کف‌های کاذب از مواد سولفات کلسیم تشکیل شده است و اغلب در مکان‌های فوق‌العاده حساس نسبت به الکتریسیته ساکن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع کف کاذب از لحاظ کاربرد

همه چیز درباره کف کاذب

کف‌های کاذب از لحاظ  نوع کاربرد به چهار گروه مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • کف‌ کاذب برای پوشاندن تأسیسات
  • کف کاذب مختص انتقال آب‌های سطحی، خاک و ماسه
  • کف کاذب ویژه نصب گرمایش کف و کاهش میزان رطوبت
  • کف کاذب مخصوص سبک‌سازی ساختمان

استفاده از کف‌های کاذب به منظور نصب تأسیسات

در سالن‌های صنعتی و مراکز کامپیوتری و مخابراتی معمولا از این نوع کف‌پوش‌ها به منظور ایجاد یک پوشش مناسب برای کابل‌های برق و شبکه کامپیوتر و همچنین به عنوان کف‌های کاذبی که مدام از محل خود جابه‌جا می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این کف‌پوش‌ها در واقع همان کف کاذب آلومینیومی هستند که به دلیل مسائل اقتصادی از انواع  فولادی و چوبی نیز در برخی اماکن به جای آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین نوع دیگری از کف‌های کاذب، کف‌پوش‌های کاذب فولادی هستند که از جمله مزایای آن می‌توان به مقرون به‌صرفه بودن نسبت به انواع کف‌های کاذب آلومینیومی اشاره کرد.

سطح اغلب این کف‌پوش‌ها با استفاده از مواد خاص از جنس PVC یا لنولئوم، مکالئوم، فرمیکا HPL و سنگ مصنوعی پوشیده شده است.

خواص منحصر به‌فرد کف‌‌های کاذب مورد استفاده در نصب تاسیسات

همه چیز درباره کف کاذب

این نوع کف‌پوش‌ها دارای ویژگی‌های متعددی هستند که از جمله بارزترین‌ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • این نوع کف‌پوش‌ها می‌توانند در مواقع خاص مانند آتش‌سوزی بدون ریزش و همچنین ایجاد دود و گازهای سمی و خفه‌کننده به میزان یک ساعت حرارت بالا را به خوبی تحمل کنند.
  • این کف‌پوش‌ها در برابر بارهای دینامیک غلطشی در حدود یک تن بر هر تایل دارای مقاومت بالایی هستند
  • قابلیت مقاومت در برابر بارهای استاتیک حداقل با ضریب طراحی ۲
  • ضد الکتریسیته ساکن و مناسب برای استفاده در مراکز کامپیوتری

این نوع کف‌پوش‌ها اغلب از موادی از جنس فلز، چوب و یا سنگ محافظت شده با فلزات ساخته می‌شوند که نوع آلومینیومی آن‌ها نسبت به سایر موارد موجود بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

کف کاذب مختص انتقال آب‌های سطحی، خاک و ماسه

یکی از ویژگی‌های خاص این نوع کف‌پوش‌های کاذب سطح مشبک و یا درزدار آن‌ها است که اغلب به دلیل نوع طراحی آن‌ها در سالن‌های تولید مواد شیمیائی، آزمایشگاه‌ها، آبکاری‌ها و کارخانه‌های داروئی و غذایی نصب شده و  مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع کف‌پوش‌ها همچنین برای استفاده در استخرهای ورزشی و اماکن عمومی مناسب هستند.

کف‌های کاذب که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا دارای کاشی‌های سنگی، پلاستیکی یا فولاد ضد زنگ به همراه پایه‌های فولادی، آلومینیومی و یا پلاستیکی هستند که به عنوان کف کاذب ثابت معمولا در کارخانه‌ها و یا فضای آزاد نیز نصب می‌شوند.

خواص منحصر به‌فرد کف‌‌های کاذب مورد استفاده در انتقال آب‌های سطحی، خاک و ماسه

این نوع کف‌پوش‌های کاذب قابلیت‌های متنوعی دارند که از جمله بارزترین‌ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت بالا در شرایط فضای آزاد و همچنین امکان نصب در سطوح سیمانی
  • مقاوم در برابر اشعه UV
  • مقاوم در برابر خستگی مواد ( این حالت در زمانی اتفاق می‌افتد که ماده تحت تنش‌های تکراری یا نوسانی قرار می‌گیرد و در نهایت منجر به شکست ناگهانی قطعه می‌شود.)
  • مقاومت بالا در مواجهه با مواد اسیدی و قلیایی
  • مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت

کف کاذب ویژه نصب گرمایش کف و کاهش میزان رطوبت

مهندسان معمولا در کشورهایی با آب و هوای سردسیر و به خصوص در مناطق سرد و مرطوب به منظور ایجاد یک سیستم گرمایش مطلوب و رضایت‌بخش از لوله کشی آب گرم که از سطح زیر کف انتقال داده می‌شود  استفاده می‌کنند. این کف‌پوش‌ها همچنین در کشورهای شن‌خیز و باران‌خیز نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این نوع طراحی با استفاده از لوله‌های هادی مانند لوله مسی، انرژی گرمائی به کف ساختمان انتقال داده می‌شود.

کف‌های کاذبی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب دارای پایه‌های بسیار کوتاه و تایل‌هایی با قابلیت هدایت حرارتی بالا بوده و از این‌رو برای انتقال حرارت بسیار انتخاب مناسبی هستند اما از سوی دیگر برای بارهای سنگین گزینه مناسبی نیستند و نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

از آن‌جایی که این نوع کف‌های کاذب در حالت عادی به صورت ثابت نصب می‌شوند بنابراین امکان جابه‌جایی تایل‌ها پس از نصب به سادگی انجام نمی‌شود.

خواص منحصر به‌فرد کف‌‌های کاذب مورد استفاده در گرمایش کف و کاهش میزان رطوبت

همانند مدل‌های مشابه، این نوع کف‌پوش‌های کاذب نیز دارای ویژگی‌های متنوعی هستند که از جمله بارزترین‌ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سطح این کف‌پوش‌ها معمولا از جنس‌هایی مانند پارکت، HPL ، سرامیک و کفپوش‌های چوب پنبه‌ای است.
  • اتصال آن‌‌ها کامل بوده و به نحوی است که هیچ‌گونه درزی در آن‌ها وجود ندارد.
  • عایق صوتی بسیار مناسبی هستند.
  • دارای مقاومت قابل قبول در مواجهه با رطوبت و مواد شوینده خانگی هستند.
  • در برابر نفوذ حشرات موذی مقاومت خوبی دارند.
  • معمولا در خانه‌های چوبی و از پیش ساخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کف کاذب مخصوص سبک‌سازی ساختمان

کف‌پوش‌هایی که معمولا نام تجاری BUZON شناخته می‌شوند نیز نوع دیگری از کف‌پوش‌های کاذب بوده که به پایه‌های پلیمری خود وابسته هستند. پایه‌های پلیمری این کف‌پوش‌ها را می‌توان در فضاهای باز و همچنین در معرض تاثیرات جوی نصب و مورد استفاده قرار داد.

این نوع کف‌پوش‌ها بدون نیاز به شاسی‌سازی  و یا محل اتکا به صورت کامل و مستقل از اطراف قابل نصب هستند و از این‌رو در غرفه‌های نمایشگاهی بیشتر شاهد استفاده از این کف‌پوش‌ها هستیم.

از جمله نقاط قوت این کف‌پوش‌ها این است که در صورت استفاده از آن‌ها هرگونه عملیات زیرسازی سنگ‌های کف طبقات در ساختمان‌ها حذف می‌شود و علاوه‌بر این می‌توان عملیات پوکه ریزی را به صورت کامل حذف کرد و از این‌رو این نوع کف‌پوش در ساخت بالکن‌های سبک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همه چیز درباره کف کاذب

از دیگر قابلیت‌های ویژه این نوع از کف‌های کاذب این است که می‌توان آن‌ها را در سطوح ناصاف و ناهموار نیز نصب کرد. همچنین از آن‌جایی که این نوع کف‌های کاذب معمولا با استفاده از چسب بتن به صورت مستقیم بر روی طبقات بتنی نصب می‌شوند، از این‌رو نیازی به زیرسازی برای آن‌ها وجود ندارد.

در ساخت این نوع کف‌پوش‌ها اغلب تایل‌های سنگی، گرانیت و مرمر مصنوعی و همچنین چوب فشرده مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این‌رو برای نصب در محیط‌های اداری گزینه مناسب هستند.

خواص منحصر به‌فرد کف‌‌های کاذب مورد استفاده در سبک‌سازی ساختمان

کف‌پوش‌های کاذبی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، ویژگی‌های متنوعی دارند که از جمله بارزترین‌ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قابلیت تنظیم محوری پایه‌ها و تنظیم شیب
  • مقاومت مناسب و بدون نیاز به استرینگر در مقابل بارهای جانبی
  • عایق صوتی مناسب و حذف صدای انعکاس تردد
  • امکان شستشوی کف‌پوش در صورت نیاز

استفاده از کف‌های کاذب چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که اشاره شد؛ کف‌های کاذب کاربردهای گوناگونی دارد و از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک کردن ساختمان و افزایش میزان مقاومت آن در برابر زلزله
  • ارائه فضای تمیز و خالی از هرگونه گرد و غبار به منظور عبور لوله‌های تهویه مطبوع، لوله‌های آب و فاضلاب، کابل‌های مخابراتی، کابل‌های برق و قدرت و موارد مشابه
  • امکان دسترسی به تمام منصوبات زیر کف کاذب برای هرگونه تعمیر، تغییر و اضافه کردن تجهیزات
  • قابلیت تحمل یک ساعت در شرایط آتش سوزی بدون ریزش و بدون ایجاد دود و گازهای سمی و خفه کننده
  •  قابلیت مقاومت در برابر بارهای دینامیک متمرکز و غلطش در حدود یک تن برهر تایل
  •  قابلیت مقاومت بارهای استاتیک حداقل با ضریب طراحی ۲
  • ضد الکتریسیته ساکن مناسب مراکز کامپیوتری این نوع کفها معمولاً از مواد فلزی و یا چوب و سنگ محافظت شده با فلزات ساخته می شوند.
  • دسترسی آسان به فضای زیر کف
  • قابلیت بارگذاری بالا
  • ضد حریق بودن
  • تعمیر ونگهداری آسان و قابلیت تعویض سریع و آسان
  • نرخ نفوذ هوای بسیار پایین
  • مانعی در برابر ورود حشرات
  • عایق صوتی

با توجه به مکانی که برای نصب این کف‌‌های کاذب مد نظر است، به راحتی می‌توان یک از انواع معرفی شده را نصب کرده و مورد استفاده قرار داد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا