مصالح و متریال

انواع پروفیل

پروفیل ساختمانی

پروفیل ساختمانی یکی از انواع پروفیل‌ها است که بیشترین مصرف آن در صنعت ساختمان سازی مانند درب و پنجره است که به صورت مربع و مستطیل به کار برده می شود. پروفیل های ساختمانی دارای انواع غیر چهارگوشی هستند که شامل پروفیل 507، 508، 509، پروفیل لنگه دری و… می باشند و معمولا در ضخامت های دو تا چهار میلیمتر تولید می شوند؛ از پروفیل ساختمانی در ساخت و ساز خانه های آماده نیز استفاده می شود، همچنین پروفیل ساختمانی برای استفاده در قفسه و ساخت دکوراسیون داخلی ساختمان هم کاربرد دارد.

 پروفیل صنعتی

پروفیل های صنعتی از ورق سیاه با ضخامت بالا  تولید می شوند، به همین دلیل به آنها پروفیل سنگین نیز می گویند؛ وزن پروفیل صنعتی، بنابر ابعاد و ضخامت ورق سیاه به کار رفته در تولید آنها متغیر است؛ داشتن ابعادی بزرگ و ضخامت بالا در چند مرحله، تاثیرات به سزائی در فرآیند تولید پروفیل سنگین خواهد داشت، به همین علت، تولید پروفیل صنعتی نسبت به پروفیل های فولادی دیگر، زمان و هزینه بیشتری صرف می کند. پروفیل های صنعتی در ساخت تجهیزات صنعتی و سازه های فلزی بزرگ مانند پل ها، تابلوهای تبلیغاتی عظیم، صنایع نظامی و در کل، در همه پروژه های صنعتی که در آنها از سازه های فلزی استفاده می شود، کاربرد دارند؛ به عنوان مثال، ساختمان هایی که در کارخانه‌ها و کارگاه های تولیدی برپا می گردند، در قسمت های مختلف نیاز به ستون ها و باکس های فلزی دارند که این موارد با استفاده از پروفیل صنعتی تأمین می گردد.

پروفیل مبلی

پروفیل مبلی محصولی فولادی است که از ورق سرد با ضخامت 0.7 الی 1.5 میلیمتر تولید شده که در سطوح مختلف سه گوش، چهارگوش، دایره ای و یا ترکیبی می باشد. رایج ترین پروفیل‌های مبلی، قوطی پروفیل مبلی با سطح مقطع مربع و یا قوطی سبک با سطح مقطع مستطیل شکل می باشد. به پروفیل مبلی به خاطر وزن و کم بودن ضخامت آن، پروفیل سبک نیز می گویند. قابلیت جوش پذیری، آبکاری، دقت ابعادی بالا در قطر و ضخامت، کیفیت سطحی بالا، قابلیت انعطاف پذیری بالا، مقاوم بودن در برابر دما و مواد شیمیایی، از مزایای پروفیل‌های مبلی است. پروفیل های مبلی در صنایع و تولیداتی از جمله : تولید مبلمان و صندلی اداری و خانگی، تجهیزات و مبلمان شهری، در صنعت تولید دوچرخه، اتومبیل سازی، ساخت تجهیزات صنایع هوایی، ساخت تابلو در فعالیت های تبلیغاتی، تولید فروفوژه، کانکس و کانتینر و اگزوز، استفاده گسترده ای دارد. قیمت پروفیل مبلی نسبت به پروفیل ساختمانی، به دلیل جنس و ظرافت آن، گرانتر است.

پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه به دلیل مزایای زیادی همچون محافظت از فولاد در برابر زنگ زدگی و خوردگی، یکی از پروفیل های پر کاربرد در صنعت است که بسیار کاربردی تر از پروفیل های فولادی دیگر می باشد، زیرا در پروفیل گالوانیزه از یک پوشش فولاد یا آهن، برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می شود که این روکش ایجاد شده توسط روی، از فولاد در برابر خوردگی محافظت می کند. از پروفیل گالوانیزه در کارگاه ها، در ساخت در و پنچره، سینی کابل و انواع لوله، در حمل و نقل عمومی، بزرگراه ها، ساختمان ها، فرودگاه ها، خطوط انتقال انرژی و ارتباطات، در ساپورت های تاسیساتی جهت مهار کانال، همچنین برای مهار برخی قطعات خاص در سازه های ساختمانی و در نهایت استفاده از آن در محیط های بیرونی و در نواحی با رطوبت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. می توان مقاومت فولاد در برابر خوردگی را با سه نوع گالوانیزه افزایش داد: گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد و گالوانیزه الکترولیتی که از بین این سه روش پوشش، گالوانیزه سرد و الکترولیتی، به دلیل کم بودن مقاومتشان در برابر خوردگی، بیشتر در محصولات تزئینی مورد استفاده در فضاهای داخلی استفاده می شوند، با این حال، گالوانیزه شدن گرم، در واکنش شیمیایی با سطح فولاد و روی ذوب شده در 450 درجه، با ایجاد آلیاژ آهن و روی، محافظت در برابر خوردگی را عالی و بادوام می کند.

پروفیل استیل

پروفیل استیل قطعاتی هستندکه با توجه به جنس و استحکام آنها، کاربرد بسیاری در صنایع دارند و به عبارتی، به آلیاژهایی که پایه آنها از آهن تشکیل شده و کمتر از دو درصد کربن دارند، استیل یا فولاد می گویند. پروفیل استیل در گروه فولادهای ضد زنگ یا استنلس استیل قرار دارد و دارای سطح مقطع یکسان و به صورت کشیده یا فشار داده شده است. پروفیل استیل دارای مقاطع مربع و مستطیل است و می تواند در اندازه های مختلف دیده شود؛ از مهمترین کاربرد پروفیل استیل اتصال دو قطعه با یگدیگر است که قوطی و پروفیل مرز بین دو وسیله را پر می کند، از دیگر کاربردهای پروفیل استیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده فلزی برای درب و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنین نرده کشی و… استفاده می شود؛ پروفیل های قوطی مربع و مربع – مستطیل در صنایع خودرو سازی استفاده زیادی دارد؛ در سازه های صنعتی و تزئینی کاربرد فراوانی دارد؛ از پروفیل های نبشی هم می توان در ساخت چهارچوب درب های بزرگ آهنی و انواع قالب های فلزی در ماشین آلات استفاده کرد؛ از قوطی های فولادی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بسیار استفاده می کنند.

بعضی از خواص مهم پروفیل استیل عبارتند از: در برابر خوردگی مقاوم هستند / ظاهر جذابی دارند / در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند / به صورت کامل قابل بازیافت است و عمر طولانی دارد و مفید در قیاس با هزینه پرداختی است، به دلیل استفاده فولاد در آن پروفیلی نسبتا گران تر از مابقی پروفیل ها است.

دو نوع پروفیل استیل است که یکی پروفیل استیل باز است و در مقاطع z و u  دیده می شود و موارد مصرف این پروفیل در صنعت ساختمان سازی است. دیگری پروفیل استیل بسته است که در مقاطع و ضخامت های مختلف ساخته می شود و اضلاع این نوع پروفیل به صورت بسته از یکدیگر می باشند. مانند لوله، قوطی و…

پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم به وسیله اکستروژن آلومینیوم بدست می آید و این پروفیل اکستروژن آلومینیوم به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین بخش مصارف آلومینیوم به حساب می‌آید. اکستروژن آلومینیوم روندی است برای تبدیل آلیاژ آلومینیوم به اشیاء با اندازه مشخص که در مصارف متعددی استفاده می شود. برای تولید پروفیل آلومینیوم، ابتدا ماده اولیه را که بیلت آلومینیومی نام دارد، تحت فشار بسیار بالا و درجه حرارت مناسب قرار می‌دهند، سپس با حرکت دادن آن از میان قالب‌های مخصوص، ماده اولیه تغییر شکل می‌یابد و به اشکال مورد نظر درمی‌آید. ببر اثر اعمال فرآیند حرارتی و فشار بالا روی فلز آلومینیوم، ماده اولیه کاملا تغییر شکل پیدا می‌کند و در نتیجه پروفیل آلومینیوم تولید می‌شود.

از مزیت های پروفیل آلومینیوم می توان به انعطاف پذیر و بسیار انعکاس پذیر بودن آن اشاره کرد؛ همچنین مقاوم بودن آن در برابر خوردگی؛ غیر درخشان و کدر هستند؛ غیر قابل احتراق هستند؛ کیفیت یکنواختی دارند؛ تقریبا بدون درز هستند؛ تولید آن مقرون به صرفه است، قابلیت ساخت اشکال پیچیده و متنوع را دارند؛ صد درصد قابل بازیافت و غیر سمی هستند

از پروفیل آلومینیوم در : قوطی سازی و بسته بندی؛ پزشکی و داروسازی؛ صنعت برق؛ ساخت لوازم با دوام؛ تولید باتری؛ جواهرسازی؛ تولید ظروف نسوز استفاده می شود.

استیل چیست و استنلس استیل به چه معناست؟

به فولادهای آلیاژی که از کربن و آهن تشکیل شده اند و کربن آنها کمتر از 2 درصد می باشد استیل می گویند. مقدار بسیار کمی از عناصر فسفر، گوگرد، سیلیسیم و منگنز نیز در ترکیب آنها یافت می شود. از این رو، وقتی که آلیاژی از کروم و نیکل داشته باشیم « استنلس استیل » ایجاد می شود؛ همین وجود کروم است که باعث می شود تا یک لایه بسیار نازک بر روی فلز تشکیل شود و سبب جلوگیری از واکنش اکسیژن هوا با آهن شده و در نهایت از خوردگی جلوگیری کند. در کل استنلس استیل برای محیط های مرطوب بسیار مناسب است، چون می تواند کاملا در برابر خوردگی مقاومت می کند، از ویژگی های استنلس استیل که باعث شده از آن در ساخت قطعات مختلفی مانند لوله، ورق، پروفیل و … استفاده شود، می توان به ظاهر براق و زیبا، مقاومت در برابر حرارت، طول عمر بالا و قابلیت بازیافت شدن آن اشاره کرد.

پروفیل استنلس استیل صنعتی

از پروفیل هایی است که از آلیاژ استیل تولید شده و در صنایعی که نیاز به مقاومت در مقابل خوردگی و زنگ زدن اهمیت داشته باشد از این پروفیل استفاده می شود. این پروفیل ها دارای ساختاری با استحکام بسیار بالا هستند و در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند که از شکل و استاندارد ویژه ای نیز برخوردار هستند، همچنین قابلیت تحمل وزن های بالا را نیز دارند. به همین دلیل، در صنعت استفاده های فراوانی از آنها می شود.

پروفیل استیل دکوراتیو

پروفیل ‌استنلس ‎استیل دکوراتیو که به آن « پروفیل استیل نازک » و « پروفیل‌استیل درزدار »  هم می گویند، پروفیلی است که از ورق استینلس استیل در آلیاژ های مختلف و بر اساس استاندارد AISI 307 تولید می شود و از ظرافت و زیبایی زیادی برخوردار است که بیشتر در انواع نرده های ساختمانی، حفاظ ها و مصارف تزئیناتی کاربرد دارد. اما از نوع صنعتی آن در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، سازه های مختلف صنعتی و … استفاده می شود. پروفیل استیل دکوراتیو به خاطر مقاومت بی نظیرش در برابر خوردگی و همچنین ظاهر زیبا و چشم نواز و تنوع ابعادی، فرآیند پذیری آن مثل (جوش، آبکاری، خم و…) و دوام فوق العاده ای که دارد، یکی از پرکاربردترین محصولات در بازار لوله و پروفیل است که استفاده گسترده ای در صنایع دکوراسیون و لوازم خانه و آشپزخانه نیز پیدا کرده است.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا