اجتماعی

دستهای پشت پرده مانع از حل بحران مسکن شده است

در حالی که براساس قانون جهش تولید مسکن، دولت مکلف شده سالی ۱ میلیون واحد مسکونی بسازد، اما این وعده عملیاتی نشد، نتیجه این امر، تورم بسیار بالا در قیمت مسکن و حتی اجاره هاست تا جایی که بسیاری از مردم در پرداخت هزینه های مسکن و اجاره آن ناتوان شدند و به سمت حاشیه شهر ها روی آوردند.

به گزارش ساختمان آنلاین، به منظور واکاوی عدم تحقق وعده دولت در بخش مسکن به سراغ آقای شهاب سعادت نژاد عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران رفته ایم.

متن زیر حاصل گفتگو با ایشان است، که به شرح ذیل می آید:

آقای سعادت نژاد علل عدم تحقیق کامل  ساخت مسکن در این سال‌ها چه بوده و چرا دولت نتوانست در بخش ساخت مسکن آنگونه  که در ابتدای کار صحبت کرد موفق باشد و علت افزایش شدید قیمت مسکن در این مدت چیست؟

در این سال‌ها بار ها در دولت و وزارت راه و شهر سازی صحبت از ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال شده است ولی متاسفانه چند دلیل مهم وجود دارد که این طرح بزرگ  آنگونه که  انتظار می‌رفت انجام نشده است اول به بزرگی این عدد پی ببریم شهری مانند مشهد حدود ۱ میلیون واحد  مسکونی دارد، یعنی قرار بوده سالی یک شهر بزرگ مانند مشهد ساخته شود یا   در تهران شهرک بزرگی مانند اکباتان حدوده ۱۵ هزار ساختمان دارد یعنی قرار بوده در کشور حدود سالی ۷۰ شهرک اکباتان ساخته شود حالا باید ببینیم برای این حجم ساخت ساز آیا اصلا زیر ساخت‌های ان موجود است یا خیر؟

این حجم ساخت و ساز  چه مقدار فولاد، میلگرد، سیمان و بقیه مصالح ساختمانی را می خواهد و چه تعداد کارگر و پیمانکار و نیروی کار می خواهد آیا اینهارا آماده کرده ایم؟

طبق اعداد اعلامی برای ساخت نهضت ملی که آخرین آن ۸.۲ میلیون قیمت ساخت بوده آیا کمک کردیم هزینه تولید مصالح ساختمانی کم شود یا بر عکس با گرفتن مبالغ زیادی به اسم عوارضات، بیمه  ، مالیات‌ها و بروکراسیهای شدید کارخانجات و تولید کنند گان زیادی را زمین گیر کردیم و هزینه تولید مصالح را بالا تر هم بردیم و تورم زیادی را در این مدت شاهد بودیم!!! یکی دیگر از موضوعات مهم جدای نیاز به مصالح وحمایت ازتولید که در عمل انجام نشده است، تصدی گریها و قیمت‌های دستوری  به جای تسهیل گری است. وقتی قیمت میلگرد تا بالای کیلویی ۳۰ هزار تومن و قیمت بتن تا بالای متر مکعبی ۱.۶ میلیون افزایش می یابد،جای سوال است چگونه می‌شود با یک قیمت ثابت برای کل طبقات و کل مناطق کشور ساختمان ساخت؟

آیا برای بیان این مشکلات جلساتی با مسوولان ذی ربط داشته اید؟

بله، بار ها در این مورد با مسولان صحبت شده و جلسات متعدی ببین  انجمنها وانبوه سازان و سازندگان  در این موارد با مسولان برگزار شده است، ولی کماکان می بینیم قرارداد ها یکطرفه است و قیمت‌ها پایین و کارشناسی نشده و به صورت دستوری اعلام می‌شود که به علت تفاوت با واقعیت و تورم موجود، حتی در صورت انعقاد  قرارداد ها، در زمان ساخت، سازندگان دچار چالش می شوند و پروژه ها نیمه کاره رها می‌شوند و سازندگان، منتظر قیمت‌های جدید می شوند،  از طرفی جای سوال است که این حجم نقدینگی مورد نیاز از کجا قرار است تزریق شود.

دولت اما می گوید از سازندگان حمایت می کند! شما چه نظری دارید؟

اینگونه نیست. در این سال‌ها بیشتر از آنکه به بخش خصوصی بخصوص انبوه سازان و سازندگان کمک شود و با آنها همراهی شود مشکلاتشان را زیاد کرده اند.  یک مورد ساده برای دریافت پروانه انبوه ساز یا حتی تمدید آن که قبلا نهایت در دو ماه انجام می شد بیش از ۹ ماه در سامانه جدید زمان لازم است، یا صدور جواز و مسائل مربوط به مالیات، بیمه و عوارض وارد بروکراسیهای شدید و زمان بر و هزینه بری شده است که به نابودی بخش خصوصی می انجامد، آنوقت چگونه انتظار می رود، تولید کنندگان، انبوه سازان و سازندگان که به دلیل عملکرد نادرست عده ای در سیستم دولت، دچار گرفتاریها و بروکراسیهای شدید شده اند،قادر شوند این حجم ساخت ساز را انجام داد در حالی که در تمام دنیا به بخش ساختمان و سازندگان آن اهمیت ویژه ای می دهند در کشور ما در این مدت مشکلات را بسیار بیشتر کردند.

  لطفا در مورد تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن و روند پرداخت آن نیز توضیحاتی را بفرمایید

هم اکنون از طرفی دولت و بانک‌ها پول ساخت این حجم ساختمان را ندارند و با سود ۱۸ درصد وام‌ها را پرداخت می‌کنند و از طرف دیگر جامعه هدفی که دولت فعلا در نظر گرفته افرادی هستند که فاقد مسکن هستند و طبق آمار اکثر آنها دهک‌های پایین درآمدی جامعه هستند و توان تزریق آورده خود و بازپرداخت وام بانکهارا ندارند و متاسفانه پیشنهاد ساخت ساختمانها به صورت مشارکتی و ساخت ساختمان برای بقیه دهک‌های جامعه اجرایی نشده است.با این همه معتقدم اگر به بخش خصوصی و انبوه سازان بها داده شود و مشکلات آنهارا کم کنند و لااقل مشکل جدیدی به آنها تحمیل نکنند، ساخت واحدهای طرح نهضت ملی با

جذب  سرمایه خرد مردم و بخش خصوصی توسط انبوه سازان و سازندگان  به صورت  مشارکتی یا به صورت تهاتر زمین و ساختمان  که وزیر محترم راه و شهر سازی هم دستور آن را دادند امکان پذیر است.از دیگر سو اساسا ساخت مسکن برای  دهک‌های مختلف جامعه با جذب سرمایه های بخش خصوصی و سرمایه های  مردم باید انجام شود و اینکار نیاز به همراهی دولت با انجمن‌های تخصصی صنعت ساختمان و انبوه سازان و سازندگان دارد و همچنین دولت از اعلام

قیمت‌های دستوری نیز باید خودداری کند و قیمت‌ گذاری ها باید به صورت کارشناسی و واقعی باشد . این رویه قطعا سبب شتاب اجرای طرح نهضت ملی مسکن و افزایش عرضه مسکن خواهد شد و عرضه و تقاضا ودر هر نقطه کشور،قطعا می تواند تاثیر مهمی روی قیمت‌ها داشته باشد.

آقای سعادت نژاد، شما از موانع موجود و مشکلات تولید کنندگان و انبوه سازان گفتید چگونه با توجه به تشکیل ستاد های رفع موانع تولید و بیانات مقام معظم رهبری،  که امسال را سال مهار تورم ورشد تولید نامیدند این مشکلات حل نشده است؟

متاسفانه هم اکنون بر خلاف بیانات مقام معظم رهبری، نظرات دولت و تلاش‌های وزیر محترم راه و شهر سازی پیرامون ساخت مسکن و تلاش برای جلوگیری از افزایش تورم همچنان مصالح با قیمت بالا به دست انبوه سازان و سازندگان می‌رسد و امکان خرید مصالح مهمی مانند سیمان و فولاد به صورت مستقیم از کارخانه و با شرایط مناسب  برای انبوه سازان و سازندگان فراهم نمی باشد و این امر بر افزایش قیمت ساخت دامن می زند،چرا که بیش از ۵۵ درصد هزینه ساخت را مصالح تشکیل می دهد، از طرفی هزینه مواردی مانند هزینه های بیمه، مالیات، صدور جواز درشهرداری، عوارض، ضمانت نامه، انشعابات و دریافت وام های بانکی که همگی در اختیار دولت است، همچنان بالا است و  حدوده  ۲۰ درصد از هزینه های ساخت را در بر می گیرد، از همه مهمتر مشکلاتی که در صدور پروانه های انبوه سازان و سازندگان ایجاد شده و بروکراسی ها را تشدید کرده است، موانع جدیدی را بر خلاف دستورات ریاست محترم جمهور بر سر راه انبوه سازان وسازندگان حرفه ای قرارداده است و باعث شده است که زمان و هزینه زیادی برای رفع آنها صرف شود و همه اینها را در نهایت مرم و مصرف کننده نهایی باید پرداخت کنند و آنها هستند که متضرر اصلی  هستند. در آخر باید بگویم متاسفانه گویی دستهای پشت پرده نمی خواهند کار ساخت مسکن  و حل مشکلات مربوط به انبوه سازان، سازندگان و تولید کنندگان بر طرف شود و این نکته ای بسیار مهم است که مسولان باید به آن بپردازند که  چرا زمانی که مقام معظم رهبری و تمامی ارکان حاکمیت و  قوای سه گانه، بر ساخت مسکن و رفع موانع تولید بخش مسکن و حل مشکلات بخش خصوصی تاکید دارند اینگونه مشکلات جدیدی ایجاد می شود؟

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا