اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازاردیدگاهمجله خبری

بازار مسکن ایران نیازمند تکنولوژی ناب چین است

مدیر کل سابق فدراسیون بین المللی املاک و صنعت ساختمان (FIABCI) در ایران با اشاره به اینکه ساخت و ساز ایران نیازمند تکنولوژی ناب چین است گفت: در غیر این صورت اگر منظور از استفاده از ظرفیت شرکتهای چینی در بخش مسکن، استفاده از تکنولوژی های دست چندم چینی است، این امر خیانت به جامعه مهندسی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری  ساختمان آنلاین، در جریان یک نشست خبری، کامبیز یوسفی با اشاره به اینکه ورق های Mgo Board در گروه صنعتی فیبو تولید می شود که جایگزینی مطمئن و ایمن برای مصالح کاربردی در اجزای ساختمان از قبیل کف، سقف، دیوار و حتی دکوراسیون داخلی است گفت: گروه صنعتی فیبو فعالیت فکری خود را از سال ۲۰۱۷ آغاز کرد و در زمانی که به عنوان مدیر کل اجرایی فدراسیون بین المللی صنعت ساختمان در ایران مشغول بودم به عنوان معاون پژوهشی کل دنیا که ۷۰ عضو از سراسر دنیا دارد انتخاب شدم.

وی افزود: در فعالیت پژوهشی که در آن فدراسیون انجام می دادیم و در اوج کرونا به موضوعی رسیدیم و آن هم بحث مصالح ساختمانی بود که مصالح ساختمانی بعد از کرونا به چه شکل خواهد بود؟ به این نکته توجه شد که آیا بعد از کرونا اپیدمی دیگری بروز نخواهد کرد؟ آیا احساس می کنیم که بشر در مسیر شرایط تغییر اقلیم سیاسی و اجتماعی و مشکلات متعدد دیگر با چالشی از جنس مصالح ساختمانی مواجه نخواهد شد؟

مدیر کل سابق فدراسیون بین المللی املاک و صنعت ساختمان (FIABCI) در ایران خاطر نشان کرد: با طرح چنین موضوع سوال های پژوهشی در فدراسیون بین المللی صنعت ساختمان اقدامات پژوهشی با دانشگاه های اسپانیا، فرانسه، ژاپن، آمریکا و حتی ایران انجام شد و اساتید مختلف نظرات مختلفی و مقاله های مختلفی ارائه کردند. طبیعی است که هر کشوری از مصالح ساختمانی سنتی خود که می توانست پاسخ این موضوع را بدهد طرح موضوع و مقاله می کرد.

یوسفی افزود: با پژوهش هایی که انجام شد طرح مصالح ساختمانی خود را در قالب دو مقاله ارائه کردیم که یکی از آنها ساختار معماری ایرانی بود که سالیان طولانی در اقلیم ایران بیماریهایی مثل وبا و حصبه بدون هیچ واکسنی آمده و سپری شده است. این موارد جزو پایه مطالعات قرار گرفت که یکی از آنها ساختار معماری و دیگری متریال ساختمانی بود.

وی یادآوری کرد: در دوره کرونا بنا به هر دلیلی از لمس اجسامی مثل شیشه، میز، سرامیک و کابینت خودداری می شد. پس به دنبال مصالح ساختمانی رفتیم که باید این مسائل در دنیا و در آینده حل شود. و جدای از این موارد که مصالح ساختمانی که سبک تر، ضد آتش و ضد صوت و مقاوم تر و با طول عمر بیشتری باشد تولید شود.

مدیر کل سابق فدراسیون بین المللی املاک و صنعت ساختمان (FIABCI) در ایران گفت: پروژه های آینده پژوهی در صنعت ساختمان طرح شد و بنیان طرح ریزی گروه صنعتی فیبو پایه ریزی شد. رسیدیم به مفهوم یک سری از مواد خاک که از خاک تهیه می شود و یک سری خاک های متعدد با درصد خلوص مختلف از اکسید منیزیوم، سولفات منیزیوم و کلرید منیزیوم و با درصدها و فرمول های شیمیایی خاص خود که به ورق های اکسید منیزیوم در دنیا معروف است.

وی ادامه داد: چین و آمریکا پیشتاز تولید این مصالح ساختمانی در دنیا در دوران کرونا بودند. در همان دوران در ایران استارت تولید این محصولات نیز زده شد و الان کارخانه در حال ساخت در عمان است اما تمام مواد معدنی و تامین آن از خاک ایران و معادن ایران است

یوسفی گفت: خواص ورق های فیبورد و فرمول شیمیایی که برای این ورق ها طراحی شده است این است که مختص ایران است و فراتر از فرمول های چین و آمریکا بوده و از آنها پیشی گرفته است. به این جهت که علاقمند بودیم که این مصالح ساختمانی در خاورمیانه مصرف شود و با آب و هوای خاورمیانه همسو شود.

وی افزود: بازار مصرف بزرگ خود را منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) قرار دادیم که شامل کشورهایی که در کنار دریا قرار دارند و یا کشورهایی که کویری هستند و یا در ارتفاع قرار دارند.

یوسفی ادامه داد: لذا نیازمند مصالح ساختمانی هستیم که بتواند در تمام این شرایط ۵۰ تا ۱۰۰ سال دوام بیاورد و خانه سازی امن اتفاق بیافتد که در محصولات فیبو به این فرمول شیمیایی که همانا فیبورد باشد دست پیدا کرده ایم.

مدیر کل سابق فدراسیون بین المللی املاک و صنعت ساختمان (FIABCI) در ایران ادامه داد: تولید این محصول در امارات و عمان طبق فرمول شیمیایی ما آغاز شده است و در مرحله آزمایشی ساخت و ساز و نصب هستیم. این محصولات و این ورق ها حدود خواص ۲۰ گانه ای دارد از جمله اینکه این ورق ها ۱۰۰ درصد نسوز هستند. باید به نکته ای اشاره کنم و آن هم این است که برخی محصولات توسط برخی شرکت ها و کارخانه ها تولید می شود و عنوان می شود که ضد حریق است. باید به این ادعا اینطور پاسخ داد که این محصولات نسوز نیستند بلکه دیر سوز هستند. پس نباید با واژه ها بازی کرد.

وی گفت: این کارخانه ها بالای ۳۰۰ درجه را ضد حریق اطلاق می کنند در حالیکه شعله گاز خانگی بالای ۳۰۰ درجه دما دارد و این نمی تواند استاندارد مورد نظر باشد. بلکه باید به دمای بالای ۱۰۰۰ درجه تا ۱۵۰۰ درجه برسیم. دمای نقطه ذوب محصولات فیبورد و ورق ها بالای ۱۸۰۰ درجه است و کاملا به عنوان ورق های نسوز در دنیا مطرح است.

به گفته وی، یکی دیگر از خواص محصول فیبورد ضد آب بودن آن است و قطعا هیچ رطوبتی را به خود جذب نخواهد کرد.
یوسفی در پاسخ به این پرسش که چرا این محصولات در امارات و عمان تولید می شود و در حالیکه تمام مواد معدنی از داخل ایران تامین می شود این محصولات در کشور تولید نمی شود تا اشتغالزایی صورت بگیرد؟ گفت: ابتدا باید به موضوعی اشاره کنم که تمام اقدامات تحقیقاتی ما در کارخانه هشتگرد انجام می شود.

یوسفی در پاسخ به این سوال که موانع موجود بر سر راه تولید چه مواردی هستند گفت: موانع بر سر راه هر تولید کننده ای است. ما در امارات جواز کارخانه را ۶ روزه و بعد از حل مساله محیط زیست دریافت کردم اما الان ۶ ماه است به دنبال مجوز هستیم و هنوز نتوانستیم این مجوز را دریافت کنیم.

وی ادامه داد: به هر حال با توجه به این موانع اخذ مجوز را در داخل ایران رها کرده ایم.

وی تاکید کرد: در آن دو کشور که محصول خود را با برند فیبورد تولید می کنیم معافیت مالیاتی بالایی اجرا می شود و در ایران اگر شروع به تولید کنیم باید مالیات وحشتناکی پرداخت کنیم.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که سازنده های دولتی و بخش خصوصی اعلام می کنند که اگر بخواهیم به ساخت و ساز سرعت بدهیم باید تکنولوژی چینی وارد کشور شود. آیا به تکنولوژی چین برای ساخت و ساز مسکن نیاز داریم؟ گفت: ساخت و ساز ایران نیازمند تکنولوژی ناب چین است نه اینکه سراغ تکنولوژی دسته سه یا چهار چین برویم. نباید مسکن مهر چین وارد کشور شود.

وی ادامه داد: به هر حال در ایران ساخت و ساز ضعیف داشتیم و به ساخت و ساز کشور خیانت شده است. هر چه مصالح ساختمانی مزخرف در ایران بوده مورد استفاده قرار گرفته است و عمر مفید ساختمان در ایران در طول ۵۰ سال گذشته به زیر ۳۰ سال رسیده است. در حالیکه ساختمان های دوره قاجار ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال عمر داشتند.

مدیر عامل گروه صنعتی فیبو افزود: محصولات فیبورد به دنبال همین موارد رفته است از پنل دیوارها تا ورق های خام و از دکوراتیوها تا کف ساختمان ها تولید شده است تا عمر مفید ساختمان ها را بالا ببرد و در نهایت هزینه ساخت را با داشتن مزیت های نسوز بودن، ضد صوت بودن و سبک بودن کاهش دهد.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که محصولات فیبورد تا چه میزان در کاهش مصرف انرژی و بالا بردن طول عمر ساختمان می تواند مفید باشد؟ گفت: ورق های فیبورد به دلیل اینکه از خاک تولید می شود و هیچ ماده عالی و نفتی در آن به کار برده نشده است طول عمر آزمایشگاهی این ورق ها بالای ۷۵ سال است. پس این ورق ها به شدت در کاهش مصرف انرژی و طول عمر مفید ساختمان ها نقش بسزایی خواهند داشت.

وی ادامه داد: در مورد مسایل زیست محیطی نیز دوره بازگشت محصولات فیبو به محیط زیست ۲.۵ سال است در حالیکه یک ام دی اف بازگشت به محیط زیست ندارد

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا