راه و شهرسازیمجله خبری

طرح جامع شهری همدان ایراداتی دارد

به گزارش ساختمان آنلاین:  به منظور مدیریت بهتر شهرها، طرح‌ها و برنامه‌های بالادستی متعددی در سطح ملی، استانی و شهری تدوین می‌شود.

یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها و برنامه‌ها طرح جامع شهری است که به عنوان یک سند بالادستیِ توسعه، باید همه زوایا و ابعاد را برای عمران و آبادانی شهر، لحاظ کرد و با بررسی و مطالعه وضع موجود و تحلیل و آنالیز داده‌ها نسبت به ارائه راه‌حل‌های پیشنهادی برای توسعه پایدار و متوازن شهر اقدام کند.

طرح جامع شهری

در واقع طرح جامع شهری به طرح بلندمدتی می‌گویند که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط (ترمینال) و فرودگاه‌ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آنها تعیین، و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می‌‌شود.

طرح جامع شهری همدان اندر خم یک کوچه

نظر به آنکه آخرین طرح جامع شهر همدان مربوط به دهه 60 است بنا به ضرورت مطالعه و تدوین طرح جامع شهر همدان در سال 95 با بودجه‌ای بالغ بر 700 میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت و اداره کل راه و شهرسازی استان همدان به عنوان کارفرما مشاوری را برای مطالعه و تدوین این طرح برگزید‌؛ اما پس از گذشت نزدیک به پنج سال از انتخاب مشاور نه تنها این طرح تصویب نشده است، بلکه ایرادات اساسی نیز از سوی برخی اعضای شورای اسلامی شهر همدان و کارشناسان شهرسازی بر مطالعات این طرح وارد است و حواشی بی‌شماری نیز در پی داشته؛ چنان که برخی از اعضای شورا و کارشناسان از نفوذ و دخالت‌های برخی افراد در روند تدوین این طرح می‌گویند.

از اهمیت طرح جامع شهری همدان همین بس که نماینده ولی فقیه در استان تأکید کرده است: باید مراقب باشیم در بحث‌های مانند طرح جامع و تفصیلی شهر رانت اطلاعاتی ایجاد نشود و مراقبت اخلاقی را در این زمینه انجام دهیم.

طرح جامع افق 30 ساله همدان را در بر می‌گیرد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به این که این طرح قرار است تا افق 1410 را در بر بگیرد اظهار داشت: از آنجا که افق جمعیتی یکی از مؤلفه‌های موثر در تمدید و بازنگری طرح جامع شهری است، تجربه نشان داده افق جمعیتی که برای طرح می‌بینند پر نمی‌شود و طرح تمدید خواهد شد.

نرگس نورالله‌زاده افزود: به همین دلیل آخرین طرح جامع شهری همدان مربوط به دهه 60 است.

وی عنوان کرد: چون با این شرایط پیش‌بینی می‌شودطرح جامع شهری همدان 30 سال آینده این شهر را تحت مدیریت و برنامه‌ریزی خود قرار دهد انتظار داریم در مطالعه و تدوین طرح دقت بسیار شود.

اشکالات عدیده در مطالعات طرح

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به این که طرح جامع شهری باید آینده‌نگری مناسبی داشته باشد و مشکلات موجود را نیز رفع کند گفت: در مطالعات طرح در حال تدوین اشکالات عدیده‌ای وجود دارد که نه‌تنها نمی‌تواند آینده خوبی را برای شهر همدان ترسیم کند بلکه به مشکلات موجود نیز دامن می‌زند.

نورالله‌زاده تأکید کرد: با توجه به مشکلات موجود درخواست ما این است که بدنه کارشناسی مشاور طرح تقویت شود تا طرح جامع مناسبی تدوین شود.

وی با اشاره به این که مشاور طرح باید در هر مرحله مطالعات را ارائه دهد تصریح کرد: مشاور پیشنهادات توسعه شهر، کاربری و ضوابط را ارائه کرده و به نوعی کار مشاور در حوزه مطالعات تمام شده، اما ایرادات اساسی به این مطالعات وارد است.

طرحی که به ارزانی زمین و مسکن کمک نمی‌کند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان در رابطه با یکی از اساسی‌ترین مشکلات و ایرادات طرح در حال تدوین اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم شهر همدان گرانی زمین به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا و نداشتن عدالت در تقسیم اراضی است.

نورالله‌زاده افزود: در طرح جامع بخشی به شهر همدان اضافه می‌شود که اگر در این مناطق تعادل عرضه و تقاضا رعایت نشود، مکان‌یابی خوبی صورت نگیرد و ضوابط لحاظ نشود نه تنها تأثیری بر کاهش قیمت زمین نخواهد داشت بلکه شرایط موجود را نیز تشدید می‌کند.

وی با اشاره به این که در تدوین طرح جامع شهر همدان چنین مواردی لحاظ نشده است گفت: طرح به این گونه است که در مناطق جنوب شهر همدان ( شمال اقتصادی) که زمین گران است تراکم و افزایش ارتفاع در نظر گرفته شده اما در مناطقی که زمین ارزان است، تراکم و افزایش ارتفاع دیده نشده و ارزش افزوده ندارد.

نورالله‌زاده تصریح کرد: با این شرایط این طرح نه تنها به کاهش قیمت زمین و مسکن در همدان کمک نمی‌کند بلکه باعث افزایش آن نیز خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا