بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

هیجان؛ عامل اصلی شکست خانه ‌اولی‌ها در خرید

محمد موسوی کارشناس حوزه مسکن در این رابطه به « ساختمان آنلاین» می‌گوید: خانه اولی‌ها یا کسانی که برای اولین بار اقدام به خرید مسکن می‌کنند، به دو دلیل بی‌محابا وارد این بازار می‌شوند؛ دلیل اول هیجانی است که افراد و زوج‌های جدید دارند و دلیل دوم ناآشنایی با مخاطرات بازار است که باعث می‌شود نسبت به کسانی که برای بار دوم یا چندم اقدام به تعویض مسکن می‌کنند، ریسک‌های بازار را کمتر درک کنند و بدون احتیاط نسبت به خرید اقدام کنند.

وی ادامه داد: خانه اولی‌ها باید 4 نکته را در خرید خانه و پیش از مذاکره با طرف مقابل، رعایت کنند. اولین نکته بحث سند و پایان کار است؛ در بسیاری موارد افرادی که به بنگاه و یا فروشنده مراجعه می‌کنند، بدون آن که سراغ مدارک اصلی آپارتمان یا ملک را بگیرند، صحبت از قیمت و تخفیف می‌کنند. این در حالی است که حتما باید پایان کار ساختمان رویت شود. توصیه کارشناسان این است که در شرایط فعلی بازار مسکن که دارای رکود ساخت‌وساز و تورم لحظه‌ای مصالح ساختمانی است و به این دو علت، سازنده نمی‌تواند قیمت مشخصی را برای قیمت تمام‌شده ساخت تعیین کند، خانه اولی‌ها و حتی متقاضیان دیگر سراغ خانه‌هایی بروند که پایان کار داشته باشند. در دو سال گذشته موارد زیادی از افرادی که خانه خریداری کرده‌اند – حتی از کسانی که به آن‌ها اعتماد کافی داشته‌اند – هنوز نتوانسته‌اند پایان کار و سند ملک خود را دریافت کنند. وقتی سازنده یک آپارتمان یا واحدهای آن را بدون پایان کار، یعنی مجوز نهایی بهره‌برداری شهرداری به خریداران واگذار می‌کند، دیگر هیچ مسئولیت، انگیزه و تعهدی برای گرفتن پایان کار ندارد.

موسوی عنوان کرد: خانه اولی‌ها حتما باید سراغ پروانه ساختمانی را از فروشنده بگیرند. اکثر خانه‌ اولی‌ها روی وام مسکن حساب باز کرده‌اند که این وام بر اساس سن و عمر بنای ساختمان پرداخت می‌شود که ملاک آن تاریخ صدور پروانه ساختمانی است.

وی تصریح کرد: نکته سوم این است که خریداران حتما باید با مالک طرف باشند. احتمال این که فردی که به عنوان مالک آپارتمان در مقابل خریدار قرار می‌گیرد، مالک اصلی و واقعی نباشد، بالاست. چراکه این فرد یا می‌تواند واسطه و یا شریک مالک باشد که اگر معامله با هریک از این‌ها صورت گیرد، خریدار با مشکلات و چالش‌های اساسی روبه‌رو خواهد شد.

این کارشناس حوزه مسکن در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مطمئن شد فرد مورد ادعا صاحب اصلی و مالک واحد مربوطه است، گفت: با تطبیق مدارک واحد یا ساختمان با مدارک هویتی فردی که ادعا می‌کند مالک است، می‌توان به صحت این ادعا پی برد. عمده آپارتمان‌های نوساز و کلیدنخورده در تهران و سایر شهرها، شراکتی هستند که تعدادی از واحدها متعلق به مالک و تعدادی دیگر متعلق به سازنده هستند. حتی تعداد سازنده‌ها در این آپارتمان‌ها نیز می‌تواند از یک سازنده بیشتر باشد، چراکه امکان شراکت چند سازنده وجود دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا