صنایع ساختمانیمجله خبری

حکمرانی رکود در بازار میلگرد و تیرآهن

 به گزارش ساختمان آنلاین:  شیوع ویروس کرونا تاثیر بسیاری بر بازار آهن‌آلات گذاشت و تیرآهن و میلگرد در جایگاه اصلی‌ترین مصالح ساختمانی نیز از این اثرگذاری بی‌نصیب نمانده‌اند، از جمله اینکه در نیمه نخست سال جاری صادرات اقلام فولادی به سایر کشورها کاهش داشته است؛ بنا بر داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صادرات تیرآهن در شش ماه نخست امسال 68هزار تن بود که این رقم کاهش 24درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین صادرات میلگرد از یک‌میلیون‌و201هزار تن در شش ماه نخست سال گذشته به 642هزار تن در نیمه نخست امسال رسید که این ارقام گویای افت 47درصدی در میزان صادرات این محصولات است.

در نتیجه علاوه بر رکود بازار مسکن در داخل کشور و کاهش تقاضای داخلی برای میلگرد و تیرآهن، در بازارهای خارجی هم استقبال گرمی از این محصول نشده است.

نتیجه معمول و منطقی کاهش تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی کاهش بهای این محصولات است، با این حال داده‌های مرکز آمار ایران از قیمت مصالح ساختمانی در نیمه‌ اول سال جاری در استان تهران نشان می‌دهد در این مدت «تیرآهن نمره ٣٠» نزدیک به 200درصد افزایش را در مقایسه با مدت شش ماه دوم سال گذشته تجربه کرده است؛ در پس این جهش قابل‌توجه نه رشد تقاضا که نا‌به‌سامانی قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا قرار داشت. کالایی که با قیمت دستوری در بورس عرضه و فروخته و پس از آن در بازار سیاه با قیمت گزاف معامله می‌شد، این آشفتگی تا جایی پیش رفت که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از تشدید نظارت به قیمت‌گذاری این تیرآهن و میلگرد خبر داد. ورود سازمان حمایت موثر افتاد و برابر آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت تیرآهن نمره ۱۴ ذوب آهن در شهریور امسال به هرکیلوگرم  ۱۳۲‌هزا‌رو۶۹۶ ریال کاهش یافت، در حالی که این رقم در  مرداد ۱۴۰‌هزار و۸۳۱ ریال بود.

همچنین نرخ هرکیلوگرم تیرآهن نمره ۱۶ در شهریور با افت 5.6درصدی نسبت به مرداد به ۱۲۱‌هزار‌و۶۲۳ ریال رسید. هرکیلوگرم تیرآهن نمره ۱۸ ذوب آهن نیز در شهریور 8.9درصد نسبت به مرداد کاهش داشت و به قیمت ۱۲۰هزار‌و‌۵۵۰ ریال نزول کرد.

در همین راستا قیمت هر کیلوگرم تیرآهن نمره ۲۷ سنگین ذوب‌آهن در شهریور برابر با ۱۴۴هزارو۲۴۷ ریال شد و در مقایسه با مرداد ماه کاهشی ۹.۲ درصد را تجربه کرد.

بنا بر داده‌های وزارتخانه یادشده، هرکیلوگرم میلگرد آجدار نمره ۱۲ در شهریورماه با 6.6درصد کاهش نسبت به مرداد ۱۰۲هزار‌و۳۶۴ ریال شد و قیمت میلگرد آجدار نمره ۱۴ نیز در شهریورماه ۹۹، با کاهش 5.9درصدی به ۱۰۱هزار و ۸۳۲ ریال در هر کیلوگرم رسید.

قیمت‌های تیرآهن و میلگرد در شهریور آخرین ارقام منتشر شده از نرخ این دو فلز در جایگاه اصلی‌ترین مصالح ساختمانی است و تغییر قیمت این دو محصول فولادی در دو ماه نخست نیمه دوم سال جاری خورشیدی خبرساز نشده‌ است؛ با این حال انتظار می‌رود در ادامه سال رخدادهایی همچون کاهش شدت شیوع ویروس و تعویض رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و در پی آن تغییر سیاست‌های این کشور با دیگر اقتصادهای جهان بازار این دو محصول را دستخوش تغییراتی کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا