مجلس و ارگان هامجله خبری

«اتمام مسکن مهر استان تهران» صحت ندارد

به گزارش ساختمان آنلاین:   بنا بر اعلام سایت رسمی وزارت راه و شهرسازی «طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت.»

این طرح که هدف از آن تهیه مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه بود، در حقیقت شامل اجاره بلند مدت زمین جهت احداث مسکن است، که در دولت دهم از ۲۰ هزار واحد در سال به ۵/۱ میلیون واحد در سال افزایش یافت و در نهایت با پیشرفت ۷۰ درصدی در سال ۹۲ تحویل دولت یازدهم شد، اما از آنجایی که عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی اعتقادی به این طرح نداشت و از افتخارات خود عدم افتتاح حتی یک واحد مسکن مهر می‌دانست، پیشرفت ۳۰ درصد باقی مانده این پروژه با مشکلاتی مواجه شد.

در حالی که تنها چند ماه تا پایان عمر هشت ساله دولت باقی مانده است، خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از پایان پروژه مسکن مهر در این اداره کل خبر داده و گفته است: تاکنون ۱۱۱ هزار واحد در طرح مسکن مهر ساخته شده است.

این اظهار نظر مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در حالی صورت می‌گیرد، که بررسی‌ها نشان می‌دهد، تعدادی از پروژه‌های مسکن مهر در استان تهران هنوز تکمیل و تحویل نشده و همچنین تعدادی از خانه‌هایی که تحت عنوان پروژه‌های مسکن مهر تحویل شده‌اند، ضعف‌های عمده‌ای در بخش زیرساخت‌ها دارند.

هشت ماه است کلید به ما دادند اما پنجره واحدها حتی شیشه ندارد / ‏هنوز‬ مستاجرم و ماهی دو میلیون کرایه می‌دهم

یکی از متقاضیان مسکن مهر پردیس اظهار داشت: ما بلوک ۱۱۵ فاز هشت مسکن مهر پردیس هستیم، هشت ماه است، کلید را به ما تحویل داده‌اند، اما به آن‌ها التماس کردیم، که حداقل شیشه‌های واحدها را بیندازید و نواقص ابتدایی را برطرف کنید، شیشه‌ها را بیاندازید، تا وسایل منزلم را به این واحد بیاورم.

وی افزود: کلید را تیرماه به ما تحویل دادند، اما هنوز امکان قرار دادن وسایل در واحدها نیست، امروز نیز از هشت صبح گفتند و ما به اینجا آمدیم، که نواقص واحدها را به ایشان اعلام کنیم، اما تاکنون کسی اینجا نیامده است، پنج ماه پیش مدیرعامل شرکت پیمانکار وعده داد، تا ضعف واحد ما را برطرف کند، تا بتوانیم، از آن استفاده کنیم.

این متقاضی مسکن مهر پردیس گفت: اینکه می‌گویند، واحدها معارض ندارد و همه راضی هستند، صحت ندارد، من مستأجر هستم، ماهی ۲ میلیون تومان اجاره می‌دهم، این واحدها حتی شرایط این را ندارد، که وسایلم را در آن ریخته و به منزل مادر، خواهر و یا برادرم بروم.

پیامک‌های بدون عمل برای تحویل واحد مسکونی به مالکان

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر پردیس اظهار داشت: هیچکدام از هشت واحد ساختمان ۱۱۶ بلوار یک قابل سکونت نیست، هیچکدام هم ساکن نیستیم، چرا که هم نواقص فنی در داخل واحدها و هم نواقص فنی در مشاعات دارد، مانند نداشتن آسانسور، ناقص بودن کف سازی و دیوارچینی، انباری‌ها، درب ورودی، نداشتن آیفون، نبود ناودان و ایزوگام روی پشت بام و…زمانی که روی پشت بام راه می‌رویم، گویی روی جاده خاکی راه می‌رویم.

وی گفت: نرده‌ها ناامن بوده و توسط یک میلگرد هشت به پله‌ها گیر داده شده، نواقص برق، آب و… در این واحدها فراوان است، بعد پیامک می‌زند، که بیایید، واحد را تحویل بگیرید، می آییم، برای تحویل واحد می‌بینیم، این همه نواقص دارد و می‌گویند، بروید و یک ماه دیگر بیایید، باز می آییم و می‌گویند، ۲۰ روز دیگر بیا، دوباره که می آییم، می‌بینیم، سر سوزنی کار نکردند و فقط پیامک می‌فرستند و بعد هم ادعا می‌کنند، که واحدها معارض ندارد.

این شهروند اضافه کرد: از سال ۹۰ تا حالا همین طور مردم را اسیر کرده‌اند.

واحدهای مانده مسکن مهر پردیس به تدریج تا شهریور ۱۴۰۰ تحویل داده می‌شوند

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز ضمن تأیید عدم تکمیل تعدادی از واحدهای مسکن مهر در این شهر جدید افزود: مسکن مهر پردیس آخرین پروژه مسکن مهر بود، که به دلیل کثرت تقاضای سکونت در پردیس آغاز شد، که از این ۸۲ هزار واحد تا آخر سال ۹۷ جمعاً ۳۰ هزار واحد کامل شده بود، اما در حدود دو سال اخیر حدود ۴۰ هزار واحد تکمیل شده که ۳۰ هزار واحد افتتاح و ۱۰ هزار واحد دیگر تا آخر اسفندماه تکمیل می‌شود و بدین ترتیب جمع واحدهای افتتاح شده ما به ۷۰ هزار واحد می‌رسد و مابقی را نیز تلاش داریم، تا آخر دولت تکمیل کنیم.

مهدی هدایت افزود: این واحدها نیز از اوایل سال آینده تا شهریور ۱۴۰۰ به تدریج تحویل متقاضیان می‌شود، عملکرد دو سال گذشته پردیس دو برابر اقدامات سنوات گذشته است و امیدواریم، بتوانیم این واحدها را در کنار فضاهایی مانند مسجد، مدرسه، پارک؛ فضاهای درمانی و ورزشی تکمیل کرده و تحویل مالکان صبور شهر جدید پردیس دهیم.

وی فرآیند تحویل واحد را فرآیندی سخت توصیف کرد و گفت: اولاً می‌بایست، یک سری رفع نقص‌ها در واحدها اتفاق افتد و پیمانکار وظیفه دارد.

به نظر می‌رسد، مسئولین به جای شعارهای بدون عمل که سبب کاهش اعتماد عمومی می‌شود، با طرح ریزی مناسب و ایجاد تمهیدات مورد نیاز در جهت اجرای تعهدات و وعده‌های خود بکوشند، تا مردمی که سال‌ها چشم انتظار دریافت واحدهای مسکونی خود بوده‌اند، راضی و خرسند شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا