مجلس و ارگان هامجله خبری

ساخت مسکن رایگان برای بی‌خانه‌های دهک‌های اول، دوم و سوم

به گزارش ساختمان آنلاین:  دکتر یزدان‌مهر مهم‌ترین اقدامات این معاونت در سال ۱۳۹۹ را در چهار حوزه مسکن، اشتغال، مراکز و موسسات، مشارکت‌ها و امور مجلس تشریح کرد و گفت: در رابطه با بحث مسکن استراتژی ما توانمندسازی توام با کرامت انسانی است، زیرا معتقدیم اگر مددجوی ما که انسان شریفی است، توانمند شود و بتواند به دامن جامعه بازگردد با عزت بیشتری می‌تواند زندگی کند تا اینکه صرفا دنبال کمک‌های مقطعی و نقطه‌ای باشیم، لذا نگاهمان نگاه توانمندسازی توام با کرامت انسانی است.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور افزود: از همین رو با راهبری هوشمندانه رییس سازمان بهزیستی، آسیب‌شناسی و برنامه ریزی صورت گرفت و در سال ۹۹ اتفاقات خوبی رخ داد. تعهد ما در سال ۹۸ ساخت و تسهیل‌گری ۷۶۰۰ واحد مسکونی برای جامعه هدف بود که در همان سال ۹۸ ما ۱۴ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی را تسهیل‌گری و تحویل دادیم.

وی افزود: در سال ۹۹ نیز تعهد ما ۷۶۰۰ واحد بود که ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد را با افزایش اعتباراتی که داشتیم تسهیل‌گری و تقدیم جامعه هدف کردیم.

یزدان مهر با بیان اینکه در سال ۹۸ کل منابع عمومی ما در بحث مسکن ۴۵ میلیاردتومان و در سال ۹۹، ۶۵ میلیارد تومان بود، گفت: به لطف خدا در سال ۹۹ بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان توانستیم از نهادهای عمومی و خیران در رابطه با بحث مسکن کمک بگیریم. از این ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحدی که ساخته و تحویل داده شد تفاهم‌نامه‌های مختلفی بسته شد تا این اتفاق افتاد.

آخرین وضعیت ساخت مسکن خانوارهای دارای دو معلول

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از تفاهم‌نامه‌هایی که به خوبی عملی شد بحث ساخت مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول بود، گفت: با دستگاه‌های همکار که از سنوات قبل این تفاهم‌نامه بسته شده بود، جلساتی که با حضور ریاست سازمان، ریاست بنیاد مستضعفان، ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، ریاست بنیاد مسکن و مجمع خیرین، اعتبار و منابع تزریقی ما در روستاها از ۱۸ میلیون تومان به ۸۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و اکنون به عنوان کمک بلاعوض حمایت می‌کنیم. ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه دراز مدت توسط بنیاد مسکن به این افراد تقدیم می‌شود.

وی افزود: در شهرها در گذشته ۳۶ میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول بود که اکنون تا ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و در دستگاه‌های مذکور هم‌افزایی سازنده‌ای شکل گرفته است.

یزدان مهر گفت: ما ۱۴ هزار و ۳۰۰ خانوار دارای حداقل دو عضو معلول شناسایی کرده بودیم که تا پایان سال ۹۹، ۱۰ هزار و ۴۶۷ واحد مسکونی در قالب برنامه واگذار شده و امسال مابقی آن آماده و تحویل جامعه هدف داده می‌شود.

شناسایی بی خانه های دهکهای درآمدی اول، دوم و سوم

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور در ادامه درباره قرارگاه خاتم الانبیا گفت: ما ۱۵ هزار خانواری که از دهک‌های یک، دو و سه هستند و امیدی به خانه‌دار شدنشان وجود نداشت شناسایی کردیم و ۱۵۰۰ واحد را در سال گذشته شروع کردیم که عملیات احداث ۶۰۷ واحد مسکونی در قالب برنامه مشترک با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شده و حدود ۲۰۰ واحد آن به جامعه هدف ما واگذار شده که در این برنامه آورده جامعه هدف ما صفر است، یعنی صفر تا صد این خانه‌ها توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و سازمان بهزیستی ساخته و تحویل داده می‌شود که از ۱۵۰۰ واحد، ۲۰۰ واحد به جمعیت جامعه هدف تحویل داده شده است.

ساخت خانه برای ایتام نیازمند + رقم وامهای پرداختی

یزدان‌مهر درباره مسکن ایتام نیز اظهار کرد: تاکنون عملیات احداث ۶۷۰ واحد مسکونی ویژه ایتام در قالب برنامه مشترک با سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و بنیاد مسکن آغاز شده که در سال ۹۹، ۵۱ واحد مسکونی به جمعیت هدف تحت پوشش واگذار شد که ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض تقدیم می‌شود و اخیرا یکی از نهادهای انقلابی نیز مصوب کردند که بتوانند حداقل به همین میزان کمک بلاعوض انجام دهند.

وی افزود: ۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه توسط بنیاد مسکن به این خانوارها داده می‌شود که بتوانند نسبت به ساخت اقدام کنند.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در قالب برنامه مشترک با سازمان بسیج سازندگی احداث ۱۳۸۰ واحد مسکونی را آغاز کردیم که ۳۳۰ واحد مسکونی به جامعه هدف در سال ۹۹ واگذار شد.

برنامه بهزیستی برای احداث خانه ویژه مددجویان در سال ۱۴۰۰ 

وی با بیان اینکه ۳۵ هزار و ۱۶۹ واحد مسکونی در دست احداث داریم، اظهار کرد: امسال کلان پروژه تعریف کردیم که بتوانیم این ۳۵ هزار و ۱۶۹ واحد را در قالب کلان پروژه مسکن سال ۱۴۰۰ تحویل جامعه هدف دهیم که تحول جدی و جهش بزرگ در بحث مسکن جامعه هدف با افزایش کمک‌های بلاعوض و تسهیلاتی که تقدیم می‌شود شکل خواهد گرفت و برنامه ما این است که ۱۰ هزار واحد مسکونی را امسال آغاز کنیم.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: مجلس و دولت در بحث جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام پشتیبانی‌های خوبی کردند و تعامل موثر و پرتحرکی که این دو دستگاه با دولت و مجلس داشتند منابع خوبی پیش‌بینی شده که امسال امیدواریم با تحقق و تخصیص این منابع و کمک‌هایی که از خیران و نهادهای عمومی و مردمی و پویش‌هایی که برنامه‌ریزی کردیم انجام دهیم، بتوانیم هم ۳۵ هزار واحد مسکونی در دست احداث را تا پایان سال ۱۴۰۰ تحویل جامعه هدف دهیم و هم عملیات اجرایی ۱۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کنیم.

تامین زمین در قالب اجاره ۹۹ ساله برای احداث ۴۰ هزار واحد در استانهای محروم

یزدان‌مهر خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در حال رخ دادن است، این است که وزارت مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی کرده و در سه استان هماهنگی لازم به عمل آمده که وزارت راه و شهرسازی تامین زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله برای احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی را در سال ۱۴۰۰ انجام دهد که در فروردین ماه سال جاری جلسات استانی در سیستان و بلوچستان، فارس و کهگیلویه و بویر احمد تشکیل شده و این زمین‌ها به سازمان بهزیستی واگذار می‌شود تا بتوانیم خانوارهایی که فاقد زمین هستند را پوشش دهیم و این زمین به آنها داده شود و بتوانیم عملیات ساخت مسکن را انجام دهیم.

یزدان‌مهر در ادامه در رابطه با عملکرد امور مجلس سازمان بهزیستی که یکی از دفاتر زیر مجموعه معاونت است، گفت: باتوجه به رویکردی که به مجلس داریم و داشتیم و مجلس را به عنوان فرصت برای ارتقای خدمات‌رسانی توام با کرامت انسانی به جامعه هدفمان می‌بینیم و شعارهای خوبی که مجلس یازدهم داشت، خوشبختانه با تعامل موثر و پرتحرکی که با مجلس داشتیم ثمرات این تعامل را دیدیم و حمایت‌های ویژه‌ای از سوی مجلس در قالب برنامه بودجه عملیاتی شد و برآیند آن را در قانون بودجه ۱۴۰۰ خواهیم دید.

وی ادامه داد: استراتژی ما در رابطه با مجلس پرسشگر تعامل موثر و پرتحرک است. ما در بحث مجلس یکی از برنامه‌هایی که به طور مرتب انجام می‌شود، ملاقات نمایندگان با ریاست سازمان است و بعضا ملاقات نمایندگان در معاونت مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی و امور مجلس است.

معاون سازمان بهزیستی با بیان اینکه در سال ۹۹ بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان به سازمان بهزیستی آمدند و با ریاست سازمان ملاقات داشتند و مشکلات منطقه را تشریح کردند و ما ظرفیت‌ها و مشکلات سازمان را تشریح کردیم، اظهار کرد: یک تبادل نظر خوبی شکل گرفت که این‌ها به کمک سازمان آمدند و در جهت ارتقای خدمات‌رسانی توام با کرامت انسانی به جامعه هدف گام برداشتند.

یزدان‌مهر درباره مکاتباتی که نمایندگان داشتند، افزود: باتوجه به مشکلاتی که جامعه هدف ما و مددجویان در پیچیده‌ترین سال اقتصادی و سخترین شرایط اقتصادی در سال گذشته داشتند، ما بیش از ۱۹۲۱ مکاتبه از سوی نمایندگان داشتیم که همکاران در سازمان و استان‌ها با سعه صدر این مکاتبات را پاسخ دادند و کمک کردند تا مشکلات جامعه هدف روان‌تر شود و تا حدودی التیام پیدا کند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹، ۱۲ طرح و لوایح در مجلس داشتیم، گفت: تعداد سوالاتی که مربوط به سازمان بهزیستی بوده ۲۳ سوال بوده که با تعامل موثر و پرتحرکی که با نمایندگان بود هیچ کدام از سوال‌ها به صحن نرفت و همه در کمیسیون‌ها و مذاکراتی که داشتیم و هم‌افزایی و تبادل نظری که شکل گرفت قانع شدند. تعداد تذکراتی که سازمان داشته ۳۸ تذکر بوده که عمدتا در رابطه با بحث مشکلات جامعه هدف بوده که ما همه اینها را پاسخ دادیم و تعامل موثر و پرتحرکی با مجلس پرسشگر داریم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا