بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

اکباتان الگوی موفق صنعتی‌سازی ساختمان است

سید علیرضا قهاری،ضمن بیان مطلب مذکور در گفت و گو با ساختمان آنلاین اظهار داشت: اگر چه پیش و پس از اجرای پروژه شهرک اکباتان، صنعتی‌سازی در حوزه ساخت و سازهای ما رواج داشته است،اما هیچ کدام نظیر این پروژه موفق نبود .

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی و دولتی در آن مقطع به صورت توامان دراجرای این پروژه سرمایه گذاری کردند تاکید کرد: اجماع دولت و بخش خصوصی از یک طرف و همچنین با توجه به اینکه آقای گلزار معمار این پروژه از فارغ التحصیلان دانشکده هنرهای زیبا در زمان اوج شکوفایی آن بودند، در نتیجه تمامی شرایط برای اجرای موفق این پروژه مهیا شد.

قهاری خاطرنشان ساخت:در اجرای این پروژه البته از مشارکت متخصصان خارجی هم بهره گرفته شده است اما به هر حال این شهرک در نهایت به نماد یک الگوی موفق صنعتی سازی در کشور مبدل شده است.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران به مفهوم صنعتی سازی اشاره و تاکید کرد: اساسا با در نظر گرفتن مفهوم صنعتی سازی که به معنای سریع سازی،ارزان سازی،انبوه سازی است ،این مولفه ها در ساخت شهرک اکباتان رعایت شده است، به طوری که در نهایت سبب دسترسی ارزان و سریع مردم به یک مسکن با کیفیت شد.

قهاری ادامه داد: در واقع ساخت وساز به صورت تک سازی و خرد سازی در همه مقاطع در کشور همیشه وجود داشته است اما وجه تمایز شهرک اکباتان در اجرای انبوه مسکن در قالب روش های مدرن صنعتی بوده است.

وی درباره تاثیر پروژه شهرک اکباتان بر واردات قطعات پیش ساخته مسکن عنوان کرد: این پروژه نقطه عطفی برای واردات کارخانه قطعات پیش ساخته ساخت و ساز شد ،به طوری که حدود 13 کارخانه بعد از این پروژه به کشور وارد شد که البته بعد از انقلاب مورد استقبال قرار نگرفت.

قهاری تصریح کرد: این پروژه که اجرای آن مربوط به حدود 55 سال پیش است می توانست به عنوان نسخه موفق صنعتی سازی الگو باشد،اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد چرا که اساسا تفکر صنعتی سازی در حوزه ساخت و ساز در کشور ما نهادینه نشد.

وی درباره سازوکار تکرار شهرک اکباتان گفت: تکرار پروژه شهرک اکباتان نیاز به سرمایه گذاری وسیع و تفکر تولید مسکن در قالب انبوه سازی دارد.این در حالی است که نیاز به تولید حجم انبوهی از مسکن تا قبل از پروژه مسکن مهر در عرصه ساخت و ساز در کشور ما ایجاد نشد

وی اظهار داشت: در پروژه اکباتان طراح ،سازنده و سرمایه گذار به صورت متمرکز بودند و همین تمرکز نقش بسیار مهمی در اجرای موفق این پروژه داشت.هر چند که در زمان اجرای شهرک اکباتان،صنعتی سازی در دنیا رایج بود،اما در کشور ما این پروژه نقطه عطف و شروع صنعتی سازی بود.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران ادامه داد: اجرای روش های صنعتی سازی و رعایت تمامی مولفه های کیفی و استانداردهای زیست محیطی در اجرای این پروژه سبب شده است که با گذشت نزدیک به نیم قرن از زمان اجرای این پروژه ،اما بهره برداران در این واحدها رفاه و آسایش داشته باشند.

قهاری افزود:این در حالی است که در شرایط فعلی،عموم ساختمانهای ما بعد از چهل سال در حیطه کلنگی ها محسوب می شوند که باید تخریب و برای بهره برداری مجددا نوسازی شوند.

وی گفت: شاید قیاس مع الفارق باشد اما در تجربه مسکن مهر،علی رغم صرف هزینه های هنگفت ،واحدهای این پروژه مشکلات فراوانی در زمان بهره برداری دارند این در حالی است که اجرای این پروژه با حمایت حاکمیت و شخص رییس جمهوری همراه بود.

به گفته قهاری تکرار مجدد شهرک اکباتان و حتی بهتر از آن قطعا امکان پذیر است اما این امر نیاز به همت بخش خصوصی دارد و بخش خصوصی باید عهده دار مدیریت این کار شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا