مجله خبریبورس و بازار

صاحبخانه‌ها، اجاره خانه‌ها را به دلار می‌خواهند

در حالی که مستاجران با رنج اجاره بهای سنگین و افزایش ناگهانی پول پیش خانه دست و پنجه نرم می کنند برخی صاحبخانه ها اجاره بها را به دلار می خواهند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از آرمان ملی، بخشی از درددل مستاجران که اجاره بهای سنگین را در کنار سایر هزینه های زندگی محتمل می شوند، اینچنین است که: «سر سال که می شود نگرانیم با این وضعیت قیمت ها امسال هم می توانیم خانه بگیریم یا باید کنار خیابان چادر بزنیم!»،‌ « با سه تا بچه هرچه داریم و نداریم را برای اجاره یک خانه 60 متری می دهیم اما هنوز صاحبخانه راضی نیست.»

یکی از خبرگزاری ها نوشت: به تازگی برخی سایت های خبری مدعی شدند که صاحبخانه ها اقدام به گرفتن بهای اجاره برحسب دلار کرده اند، جریان نو در این باره نوشته است که «تغییرات شدید قیمت دلار در چند روز اخیر و رسیدن قیمت آن به ۶۰ هزار تومان به بازار مسکن سرایت کرده و سودجویان را به سمت اجاره خانه های دلاری سوق داده است.»

پیش تر نیز در شمال تهران برخی مالکان خانه های لاکچری برای اجاره ماهیانه منزل شان سکه طلا طلب می کردند.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر ۶ میلیون خانوار ایرانی اجاره نشین هستند یعنی به ازای هر چهار خانوار در کشور یک خانواده مستاجر است.

شهردار تهران علی زاکانی نیز 50 درصد از جمعیت تهران را اجاره نشین اعلام کرده که ۶۱ درصد حقوق خود را به اجاره مسکن اختصاص می دهند.

کارشناسان مسکن می گویند مستاجران علاوه بر گرانی مسکن، افزایش ناگهانی اجاره بها و پرداخت دلار و سکه به جای اجاره با مشکلات دیگری هم رو به رو هستند، بسیاری از صاحبخانه ها حاضر نیستند خانه شان را به خانواده های فرزنددار و یا چند فرزندی اجاره دهند و یا اجاره بیشتری مطالبه می کنند.

نتایج پیمایش ملی ایسپا در زمستان 1401 با جامعه آماری زنان و مردان متاهل که در سن باروری قراردارند نشان می دهد، 75.4 درصد از مردان و 68.3 درصد از زنانی که تمایل به فرزندآوری ندارند به مقدار زیاد و خیلی زیاد نداشتن مسکن مناسب را از دلایل عدم تمایل به فرزندآوری ذکر کرده اند.

جامعه شناس توران ولی زاده معتقد است تغییر سبک زندگی ها به سوی رفاه طلبی و تأمین تمام خدمات لازم برای فرزندان یکی از علل بروز کم فرزندی است.

اما حاتم حسینی، جمعیت شناس، می گوید که وقتی در تأمین نیازهای اولیه مانند مسکن و ثانوی مانند اشتغال جوان ها ناتوان باشیم، نمی توانیم انتظار داشته باشیم جوانان را به ازدواج و فرزندآوری ترغیب کنیم.

بر اساس نظر کارشناسان اغلب صاحبخانه ها معمولا توجهی به نرخ مصوب سالانه افزایش اجاره بها ندارند و برای اجاره خانه شان بسیار سلیقه ای عمل می کنند و قوانین خاص خودشان را دارند که در تضاد با سیاست های افزایش جمعیت است.

اگرچه دولت برای فرزندآوری و ازدواج تسهیلات مختلفی را در نظر گرفته است اما نظارت جدی بر رفتار صاحبخانه ها می تواند تا حد قابل توجهی چالش اجاره مسکن خانواده و زوجین را برطرف کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا