بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجلس و ارگان هامجله خبری

غفلت از نقش ساختمان‌ها در آلودگی هوای شهرها/ لزوم پایش سالیانه سیستم احتراق منازل

به گزارش خبرنگار ما،هر چند که وسایل نقلیه و سوخت آنها نقش اصلی و مهمی در ایجاد آلودگی هوا دارند،اما نباید از سهم ساختمان‌ها نیز در این زمینه غافل شویم.

ضرورت بازرسی سالیانه سیستم احتراق منازل

امروز رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفت وگویی که به مناسبت 29 دی ماه با خبرگزاری ها انجام داده  نیز بر این موضوع تاکید داشته است و گفته موتورخانه‌های منازل منابع آلاینده هوا هستند و نیاز است هر سال سیستم احتراق آنها بازرسی شود.

این مسوول افزوده است :باید دمای محیط خانه و ادارات بین 18 تا 21 درجه باشد؛چرا که هر چه مصرف انرژی کم شود به کاهش آلودگی هوا کمک شده است.

تحقق هوای پاک نباید معطوف به وسایل نقلیه باشد

دراین زمینه فریدون گایینی– دبیر انجمن شرکت های کنترل کیفیت ساختمان-در گفت وگو با ساختمان آنلاین می گوید: درمبحث تحقق هوای پاک همه عناصر شهری از جمله ساختمان های با کاربری مسکونی ، اداری و تجاری نقش مهمی را ایفا می کنند و به غلط تصور ما در تحقق هوای پاک فقط معطوف به وسایل نقلیه است.

وی درباره نقش موتورخانه های منازل در ایجاد آلودگی هوا تاکید می کند: سیستم‌های تاسیسات برودتی وحرارتی ساختمانها نقش مهمی در ایجاد آلودگی های زیست محیطی دارند و این امر سبب شده است که بسیاری از کشورهای پیشرفته ساختمان هایی با برآیند مصرف انرژی صفر احداث می کنند.

دبیر انجمن شرکت های کنترل کیفیت ساختمان با اشاره به اینکه معماری ساختمان های یزد و کاشان مصداقی از ساختمانهای انرژی صفر هستند خاطرنشان می سازد: نصب پنجره های عریض برای ایجاد روشنایی، استفاده از طرح بادگیرها برای تهویه و خنک سازی و نیزانجام ایزولاسیون ساختمانها جهت کاهش پرت انرژی از جمله راهکارهایی است که سبب مدیریت مصرف انرژی در ساختمانهای با مصرف صفر انرژی می شود.

خلاء قانونی در نظارت بر سیستم های گرمایش ساختمانها

گایینی سیستم های پیشرفته شامل برودتی و حرارتی در ساختمانها را سبب آسیب به محیط زیست عنوان می کند و می افزاید: نبود قانونمندی و شفافیت های قانونی سبب شده که سازنده ها مجاز باشند هر نوع دستگاهی برای سیستم حرارت و برودت ساختمانها فارغ ازآسیبها و آثارمخرب زیست محیطی استفاده کنند.

دبیر انجمن شرکت های کنترل کیفیت ساختمان به وجود مطالبه عمومی و وجود قوانین شفاف و بازدارنده در کشورهای پیشرفته برای حفاظت از محیط زیست اشاره و تاکید می کند: به عنو ان مثال در كشوري مانند ژاپن به ازاي هر متر مربع بناي ساختمان، مالك متعهد به ايجاد ده درصد فضاي سبز به عنوان روف گاردن (بام سبز) است كه هم به تصفيه هوا و توليد اكسيژن و هم به توسعه نشاط اجتماعي شهري كمك مي كند .

گایینی می افزاید: انتظارمی رود در كلان شهر تهران نيز توسعه پشت بام باغي و توسعه محوطه هاي سبز در ساختمانها به عنوان يك مسووليت اجتماعي اجباري شود و اگر كسي نتوانست از عهده آن برآید با،با مکانیزم های قانونی ملزم به كمك نقدي معوض به تشكل هاي سبز،به منظور توسعه زيست محيط شهر شود.

آثار حمل و نقل غیر اصولی مصالح بر تشدید آلودگی هوا

اما درهمین زمینه مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز در گفت وگو با ساختمان آنلاین نقش ساختمانها را در ایجاد آلودگی هوا در قیاس با خودروها کمترمی داند و در عین حال بر لزوم رعایت استانداردهای زیست محیطی در ساخت و سازها تاکید می کند.

پیرهادی به اثرات محیط زیست محیطی بخش حمل و نقلی فعالیت های ساختمانی بر میزان تولید آلاینده ها اشاره می کند و می گوید: در موضوع نقش ساختمانها در تشدید آلودگی ها،علاوه بر سیستم های برودتی و حرارتی ساختمانها،نباید ازنقش مصالح ساختمانی در زمان حمل ونقل غافل شویم.

او بر ضرورت ایجاد پوشش در زمان جابه جایی مصالح ساختمانی اشاره و خاطرنشان می سازد:عدم استفاده از پوشش های صحیح در زمان حمل و نقل مصالح ساختمانی،سبب می شود که ذرات این مصالح در هوا پخش شود و همین موضوع نیز یکی از عوامل ایجاد آلودگی هوا است.

پیرهادی می گوید: برای مدیریت این معضل لازم است که حتما معانتهای فنی و عمرانی و معماری و شهرسازی شهرداری تهران ،اداره کل محیط زیست شهر تهران و وزارتخانه راه و صمت به صورت توامان در این زمینه ورود داشته باشند و نسبت به مدیریت این موضوع اهتمام جدی داشته باشند.

بهسازی بافتهای فرسوده با رویکرد توسعه پایدار

او در ادامه بر موضوع ضرورت احیای بافتهای فرسوده با رویکرد توسعه پایدار و رعایت استانداردهای زیست محیطی نیز تاکید می و می گوید: باتوجه به اینکه قرار است بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری تسریع شود،بنابراین لازم است که در این بافتها،صرفا به خانه سازی بسنده نکنیم و المانهای زیست محیطی را رعایت کنیم و همزمان از سوی نهادها ی ذی ربط این موضوع رصد شود.

رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین بر نقش کارخانجات تولید کننده مصالح ساختمانی در ایجاد آلودگی هوا نیز اشاره می کند و می گوید: باید در این زمینه اقدامات جدی صورت گیرد و مانع از ایجاد آلودگی توسط این کارخانجات شویم.

 

بسته تشویقی برای ترویج ساختمانهای سبز

او در پایان به نشست مشترک کمیته متبوعش با معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز اشاره می کند و می گوید: در این جلسه نیز موضوع احداث ساختمان های سبز و در نظرگرفتن رویکردهای تشویقی برای ترویج این نوع ساختمانها بررسی شد و امیدواریم که با مکانیزم های تشویقی سبب ترویج این نوع ساختمان ها شویم.

مصرف سه برابری انرژی در ساختمانها

اما در ادامه مهندس علی اتابک نیا نیز در گفت و گو با ساختمان آنلاین با اشاره به نقش ساختمانها در ایجاد آلودگی هوا می گوید: سرانه مصرف انرژی در ساختمانهای ما درقیاس با کشورهای پیشرفته سه برابر استانداردهای جهانی است و این امر در عمل سبب ایجاد آلاینده ای زیست میحطی و تشدید آلودگی از این محل می شود.

وی با اشاره به غلفت از نقش ساختمانها در تشدید آلودگی هوا می گوید: متاسفانه رویکردهای اقتصادی و سودجویی سازندگان و همچنین ساخت مسکن توسط افراد غیر متخصص سبب می شود که ساختمانها به محل تولید آلاینده های زیست محیطی مبدل شوند.

اتابک نیا ادامه می دهد : استفاده ازعایق کاری دیوارهای ساختمان،استفاده از سیستم های تاسیساتی به روز و کارآمد و بهره گیری از مجریان ذی صلاح در تولید مسکن،از جمله راهکارهای مدیریت مصرف انرژی در ساختمانها و به دنبال آن کاهش تولید آلودگی می شود.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا