بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

اقدامات جهادی و انقلابی در حوزه مسکن راهگشا نیست

به گزارش ساختمان آنلاین:   از روزی که دولت اعلام کرده قرار است چهار میلیون واحد مسکونی از طریق طرح نهضت ملی مسکن احداث کند، بسیاری از کارشناسان خواستار ارایه برنامه منسجم از سوی دولت برای نحوه عملیاتی کردن این طرح شده اند ،این درحالی است که پاسخ دولت به امر ارایه اظهارات کلی و مبهم بوده است.

مهدی سلطان محمدی در گفت و گو با خبرنگار ساختمان آنلاین با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی طرح نهضت ملی مسکن عدم ارایه برنامه روشن درباره نحوه اجرای این طرح است اظهار داشت: بسیار بعید است که با این وضعیت، اهداف مورد نظر این طرح محقق شود چرا که دولت فاقد امکانات و توان مالی لازم برای اجرایی کردن طرح نهضت ملی مسکن است.

وی گفت: دولت موظف است در حوزه مسکن سیاستگذاری کند اما این تکلیف قانونی خود را کنارگذاشته و به جای آن درحوزه اجرا که جزء وظایف قانونی اش نیست ورود پیدا کرده است.

سلطان محمدی ابهام در نحوه تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان یکی از چالشهای بزرگ این طرح ارزیابی کرد و گفت: در حالی دولت مصمم است که منابع مالی مورد نیاز این پروژه را ازطریق اعتبارات شبکه بانکی تامین کند که اساسا سیستم بانکی چنین توانی ندارند و با توجه به وضعیت تورم و افزایش سالیانه نهاده های تولید مسکن ، مشکلات تامین منابع مالی این طرح تشدید خواهد شد.

وی ضمن مقایسه طرح نهضت ملی مسکن با طرح مسکن مهر تصریح کرد: در واقع دولت تعهداتی را در حوزه مسکن پذیرفته است که از پس آن بر نمی آید. در زمان اجرای طرح مسکن مهر، به دلیل اینکه کشور در اوج درآمدهای نفتی بود، بخشی از این منابع در حوزه مسکن به کار گرفته شد و با تخصیص یک خط اعتباری حدودا 40 هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی ،منابع مالی این طرح تا حدی تامین شد.

سلطان محمدی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد و با توجه به اینکه به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، منابع مالی کشور کاهش یافته است، بنابراین دولت در تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن با چالش مواجه است.

این کارشناس مسکن افزود: اگر دولت بخواهد از خطوط اعتباری بانک مرکزی تامین اعتبار کند ،طبیعتا تورم زا است ،بنابراین مسوولیت این امر به سیستم بانکی محول شده ، این در حالی است که اکثر بانکها دچار مشکلات مالی هستند و بسیار بعید است که بتوانند انتظارات مورد نظر دولت را برآورده کنند.

سلطان محمدی اظهار داشت: مهمترین مساله دولت این است که یک امکان سنجی صحیح اقتصادی،شهرسازی و معماری،نحوه تامین اعتبار زیرساختها،چگونگی آماده سازی اراضی و مکان یابی صحیح و… از طرح نهضت ملی مسکن داشته باشد.

وی با یادآوری این موضوع که مجموع موارد مذکور باید در قالب یک طرح جامع مورد بررسی قرارگیرد تصریح کرد: با اقدامات ضربتی کار مسکن جلو نمی رود و برخلاف تصور مسوولان، اصولا امر ساختمان سازی به گونه ای نیست که تصورشود به صورت جهادی و انقلابی می توان آن را پیش برد.

وی گفت: طرح نهضت ملی مسکن باید بر اساس طرح آمایش جمعیت اجرایی و مشخص شود که در چه مناطقی از کشور و با چه میزان سرمایه قرار است اسکان جمعیت صورت گیرد .

سلطان محمدی با تاکید بر این موضوع که اگر چه طرح نهضت ملی مسکن ،پاسخ به یک مطالبه عمومی است ولی این پاسخ سنجیده و حساب شده نیست اذعان داشت: به نظر می رسد که اهداف مورد نظر دولت در طرح نهضت ملی مسکن تحقق پیدا نکند و امیدواریم که با کمترین میزان خسارت، این طرح را پشت سر بگذاریم و کاربه جایی ختم نشود که پروَژه های نیمه تمام گسترده برای دولتهای بعدی باقی بماند.

وی گفت: انتظار می رود دولت حداقل اقدام به احداث واحدهایی کند که توانسته باشد منابع مالی آنها را تامین کند،در غیر این صورت بسیاری از منابع کشور و منابع مالی مردم به صورت عاطل و نیمه کاره در قالب پروژه های این طرح بلوکه خواهد شد در حالی که توان تکمیل آنها وجود نخواهد داشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا