بورس و بازارفن آوری های ساختمانیمجله خبری

رفت و برگشت تورم مسکن در کشورهای مختلف دنیا

به گزارش ساختمان آنلاین: در حالی که به واسطه تورم عمومی قابل توجه در سال ۲۰۲۱ و ابتدای ۲۰۲۲، قیمت مسکن در آمریکا و شهرهای مختلف اروپا از تورم عمومی اثر گرفت و به میزان محسوسی رشد کرد، اما جدیدترین آمارها نشان از مهار تورم مسکن در این شهرها به واسطه اعمال سیاست موثر افزایش نرخ بهره بانکی دارد.

در همین رابطه روز گذشته در گزارشی به نقل از سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، از بروز تورم دو رقمی مسکن در ۱۶ کشور در سه ماه اول ۲۰۲۲ خبر داده و اعلام کرده است: رشد ۴/ ۱۹ درصدی قیمت مسکن در آمریکا طی سه ماه نخست ۲۰۲۲ در حالی است که قیمت مسکن در این کشور طی سال ۲۰۲۱ نیز بالغ بر ۷/ ۱۳ درصد رشد کرده بود. در اتحادیه اروپا نیز قیمت مسکن سال گذشته ۳/ ۸ درصد و در منطقه یورو ۷/ ۷ درصد گران شده بود.

در این گزارش آمده است: قیمت مسکن در اتحادیه اروپا نیز طی سه ماه نخست امسال ۵/ ۱۰ درصد و در منطقه یورو ۸/ ۹ درصد رشد داشته است. اما به نظر می رسد این آمارها که مربوط به سه ماه اول سال ۲۰۲۲ میلادی است به دلیل عدم توجه به وضعیت فعلی بازار جهانی مسکن، می تواند برای سیاستگذار مسکن غلط انداز باشد؛ چراکه شرایط فعلی بازار جهانی مسکن نسبت به سه ماه اول سال ۲۰۲۲ به طور اساسی تغییر کرده است.

پیش از این نیز در گزارش هایی در ارتباط با تورم جهانی به نقل از سایر منابع اطلاعاتی بین‌المللی، میزان رشد قیمت مسکن در کشورهای مختلف تحت تاثیر تورم جهانی را اعلام کرده بوده ایم. با این حال، تازه ترین آمارها نشان می دهد سیاست افزایش نرخ بهره بانکی به عنوان سیاستی موثر به کمک بازار مسکن کشورهای اروپایی و آمریکا آمده است.

در دو ماه گذشته به دنبال این تصمیم سیاستگذار، بازار مسکن واکنش درخور از خود نشان داده است. سیاستگذار پولی در این مدت در آمریکا واروپا با بالا بردن نرخ بهره به عنوان ابزار موثر و قدرتمند برای کاهش نرخ تورم موفق، شدند روند خرید و در نتیجه روند قیمت مسکن را کنترل و مهار کنند.

آمارهای جهانی نشان می دهد، با فروکش کردن عطش خرید ملک به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی، براساس شاخص جهانی قیمت مسکن، قیمت واقعی خانه ها در اروپا و آمریکا به طور متوسط چهار درصد کاهش یافته است. این شاخص در سال گذشته ۱۰ درصد رشد کرده بود.

گزارش وال استریت ژورنال نیز نشان می دهد میانگین قیمت فصلی خانه در کانادا در ژوئن ۲۰۲۲ نسبت به اوج خود در ابتدای ۲۰۲۲ با کاهش هشت درصدی مواجه شده است. در این ماه در نیوزیلند نیز قیمت مسکن به طور متوسط با هشت درصد کاهش نسبت به اوج خود در ۲۰۲۱ مواجه شده است.

در آمریکا نرخ رشد سالانه قیمت مسکن از ۳/ ۱۹ درصد در ژوئن ۲۰۲۲ به ۳/ ۱۷ درصد کاهش یافته است. بررسی ها نشان می دهد در ماه مه ۲۰۲۲ تورم ماهانه مسکن در آمریکا یک درصد، در آلمان صفر و در انگلیس منفی ۱/ ۰ درصد بوده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا