راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

واکنش شهرداری به نامه شورای عالی شهرسازی/ شهرداری به دنبال تغییر پهنه بافت فرسوده نیست

به گزارش ساختمان آنلاین:    روز گذشته تصویری از نامه دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی منتشر شد که در این نامه خطاب به شهردار تهران نوشته شده که هرگونه پیشنهاد در مورد ضوابط خاص احداث بنا در محدوده بافت فرسوده شهر تهران پس از تصویب کمیسیون ماده ۵ باید به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برسد و اجرای مصوبه کمیسیون ماده ۵ قبل از تصویب شورای عالی شهرسازی فاقد وجهه قانونی است و تبعات احتمالی اجرای این قانون متوجه شهرداری تهران است.

حمیدرضاصارمی معاون شهردار تهران ، در مورد نامه  شورای عالی معماری و شهرسازی گفت: با استناد به طرح تفصیلی هرگونه پیشنهاد در مورد تغییر وسعت محدوده‌های بافت فرسوده شهرها و یا ضوابط خاص اهداء بنا در این محدوده‌ها باید پس از تصویب کمیسیون ماده ۵ به تصویب شورای عالی شهرسازی  برسد.

وی افزود: اما اتفاقی که در مصوبه شهرداری تهران رخ داده، ضوابط عام است و ما نمی‌خواهیم تغییری در محدوده بافت فرسوده ایجاد کنیم و قطعا اگر بخواهیم تغییری در محدوده بافت ایجاد کنیم و یا ضوابط خاص ابلاغ کنیم برابر قانون حتما به تصویب شورای عالی شهرسازی می‌رسانیم.

معاون شهردار تهران با بیان این که ما در شهرداری تهران، به استناد مطالعات مشاور به این جمع بندی رسیدیم که باید ضوابط عامی در نظر بگیریم گفت: با وجود این که بافت فرسوده ۷.۲ درصد مساحت تهران را در بر گرفته اما ۳۰ درصد پلاک‌های تهران در بافت فرسوده است.

صارمی بیان این که گزارش ها نشان می دهد که در سالهای گذشته به شدت ساخت و ساز در بافت فرسوده کاهش یافته است، ادامه داد: در مطالعات مشخص شد که همه مشوق های شهرداری برای بافت فرسوده تنها ۳۰ درصد و مشوق افزایش طبقه ۷۰ درصد اثر مثبت در ساخت و ساز داشته است که مشاور ابعاد مختلف این مساله را بررسی کرد و در کارگروه کمیسیون ماده ۵ این مسائل به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گرفت و به تصویب همه اعضا رسید.

وی با بیان این که ما حد نصاب را در بافت فرسوده ۵۰ متر در نظر گرفتیم و مطالعات نشان داد که ۴.۲ درصد بافت فرسوده را خانه‌های ۵۰  تا ۶۰ متر تشکیل  داده است و ما نیز حد نصاب خانه‌ها را از ۶۰ به ۵۰ متر تصویب کردیم، اظهار کرد: همچنین عرض معابر به ۶ متر افزایش یافت. حدود ۵۴ درصد فراوانی معابر در بافت فرسوده ۲ و ۴ متر بود که اگر حادثه ای در این معابر رخ می داد می توانست ابعاد پیچیده ای به خود بگیرد.

معاون شهردار تهران با بیان این که معتقدیم که فرایند نوسازی در بافت فرسوده  باید سرعت بگیرد تا در مواقع بحران با مشکل  پیچیده ای موا جه نشویم، گفت: ما معتقدیم که در مناطق دارای بافت فرسوده اقدامات باید با سرعت بیشتری پیگیری شود و این موضوع مد نظر ما است و امیدواریم دوستانمان در شورای عالی نیز به ما کمک کند.

وی در پایان تاکید کرد: شهرداری تهران  نمی‌خواهد پهنه بافت فرسوده را تغییر دهد و همچنین نمی خواهد ضوابط خاص اهداء بنا در بافت فرسوده را ابلاغ کند بلکه ما ضوابط عام برای بافت فرسوده در نظر گرفته‌ایم.

صارمی افزود: به نظر می رسد سیاست های حاکم در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی، با سیاست های دولت و قانون جهش تولید مسکن هماهنگی ندارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا