اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

دو سوم مهندسان عضو سازمان استان تهران مشکل مسکن دارند

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه دو سوم مهندسان این سازمان مشکل مسکن دارند درعین حال گفت مقررات ملی که ماده 33 قانون نظام مهندسی است کاغذی است و در زمان عملیات ساختمانی رعایت نمی­گردد.

مهندس مهدی کاشانی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین اظهار داشت :اکثر مهندسانی که عضو سازمان نظام مهندسی استان هستند و از وزارت راه و شهرسازی پروانه دریافت کرده­اند مشکل امنیت شغلی دارند .

وی تصریح کرد :مقررات ملی ساختمان تنها روی کاغذ رعایت می­شود و در اجرای عملیات ساختمانی هیچ خبری از رعایت مقررات ملی ساختمان و آئین نامه­های مربوطه نیست.

کاشانی کفت:سرپرست کارگاه در خیلی از پروژه­ها حضور ندارد و برخلاف قرارداد همان نظارت مالک در کارهای فنی مداخله می­ کتد و کارگران برخلاف ماده 4 قانون نظام مهندسی فاقد کارت مهارت فنی می­باشند.

وی با بیان اینکه کارفرمایان بصورت سلیقه­ای رفتار می­ کنند اذعان داشت:باتوجه به عدم رعایت مقررات ملی در اجرا حقوق بهره برداران رعایت نمی­گردد.

وی گفت:سازمان نظام مهندسی استان بازوی اجرایی ندارد و هیچ ترتیب اثری به گزارش مهندسان ناظر نمی­دهد.
هر خلافی را مهندس ناظر به مرجع صدور پروانه منعکس کند ،کارفرما اقدام به دریافت گواهی عدم خلاف می­ کند و گویی رد مظالم شده و تمام نواقص اجرا پاک شده است.!

کاشانی خاطرنشان ساخت: سازمان استان، صندوق حمایت از مهندسان زندانی ندارد. باتوجه به عدم آموزش مهندسان استان بسیاری از مهندسان از نحوه گزارش نویسی اطلاعی ندارند و با وجود برخی اتفاقات مانند ریزش گود، تخریب ساختمان­های مجاور،‌ فوت کارگر و…راهی زندان می­شوند و دربسیاری از این پرونده­ها کانون گرم خانواده متلاشی شده و همسر مهندس ناظر درخواست طلاق می­دهد.

وی گفت:بارها شده مهندس ناظر حق­الزحمه 20 تا 30 میلیونی دریافت کرده ولی محکوم به پرداخت خسارتهای میلیاردی شده است.

کاشانی تاکید کرد:برخلاف مبحث دوم مقررات ملی مراجع صدور پروانه نام مجری را در پروانه ساختمانی درج نمی­ کنند.

وی افزود: اگر مهندس ناظر گزارش خود را به موقع تحویل مرجع صدور پروانه ارائه کند براساس تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداری، شهرداری منطقه از مهندس ناظر در شورای انتظامی شکایت می­کند و اگر گزارش خود را درست و در زمان موثر و با ارائه جزئیات به مرجع صدور پروانه ارائه دهد از سوی مالک تهدید می­شود!

کاشانی تاکید کرد:برخلاف مبحث 12 مقررات ملی در 90 درصد کارگاه­های ساختمانی مسئول ایمنی حضور ندارد و اگر حادثه­ای رخ دهد بازهم مهندس ناظر محکوم می­شود و درصد تقصیر می­گیرد.

وی گفت:بسیاری از پروژه­ها بصورت دو نقشه­ای اجرا می­گردد و سازمان استان در این رابطه هیچ اقدامی نمی­ کند و‌ متاسفانه در اکثر پروژه­ها استان از خدمات مهندسان نقشه برداری جهت بروکف و دیگر موارد استفاده نمی­ شود و سازمان هم عکس­العملی نشان نمی­دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا