اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

الگوی تامین مالی مسکن ملی آسیب پذیر است

 رئیس کانون سراسری انبوه سازان با هشدار به وزارت راه و شهرسازی درباره اشتباه محاسباتی این وزارتخانه در برآورد هزینه ساخت طرح نهضت ملی مسکن گفت: سازوکار تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن به آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی متکی است و با توجه به عدم همکاری نظام بانکی طی سالهای اخیر، می توان گفت که الگوی تامین ملی طرح نهضت ملی مسکن آسیب پذیر است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ساختمان آنلاین، محمد مرتضوی در جریان برگزاری همایش نقش انبوه‌سازان در نهضت ملی مسکن با محوریت تحقق بازآفرینی شهری ضمن بیان مطلب فوق به ارایه توضیحاتی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن پرداخت و اظهار داشت: چنانچه بخواهیم در مورد وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور اظهار نظر کنیم باید بگوییم هدف گذاری صورت گرفته در این طرح فاصله زیادی داریم و با وجود اینکه نزدیک به ۲ سال از اهداف و وعده برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی می گذرد اما در عمل با اهداف مد نظر فاصله داریم.

وی در ادامه با طرح سوالاتی نظیر اهداف مسکن ملی چیست؟ و دلایل عدم موفقیت پروژه مسکن ملی چیست؟ اظهار داشت: ریشه عدم تحقق اهداف طرح نهضت ملی مسکن به مسایل مالی بازمی گردد که این موضوع البته به دو بخش می تواند تقسیم شود و یک بخش عدم همکاری بانک ها و بخش دیگر نیز آورده متقاضیان است.

مرتضوی وابستگی تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن به دو راهکار مذکور را شکننده و آسیب پذیر توصیف کرد و افزود: در مورد عدم همکاری بانک ها باید گفت که الگوی مالی تعریف شده برای پروژه مسکن ملی و آورده متقاضیان مسکن ملی می تواند موضوع عدم موفقیت مسکن ملی را بیشتر نمود دهد. این دو مورد در حالی مطرح است که در قانون جهش تولید مسکن نیز به آنها توجه شده بود. بنابراین می بینیم که که این دو بخش آسیب پذیر هستند. چرا که بانک ها در طول چند سال گذشته همکاری خوبی در این موضوع نداشته اند.

به گفته این فعال حوزه صنعت ساختمان تنها بانکی که در اعطای تسهیلات به بخش مسکن نهایت همکاری را داشته است بانک مسکن است که تمام ظرفیتهای خود را در پروژه مسکن ملی وارد کرده است.

وی تصریح کرد: اما سایر بانک ها به دلایل مختلف از دادن تسهیلات به بخش مسکن خودداری کرده اند. برخی از بانک ها در تایید این اقدام خود اعلام می کنند که تسهیلات خود را در سایر بخش ها و یا پروژه های تجاری و خدمات بارگذاری کرده اند و نمی توانند بازپرداخت اقساط ۲۰ ساله را بپذیرند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در توضیح سهم تزریق تسهیلات نظام بانکی به طرح نهضت ملی مسکن اذعان داشت: بانک ها فقط ۶ درصد منابع خود را در حوزه مسکن صرف کرده و تخصیص داده اند. این آمار با الزام بانک ها به پرداخت تسهیلات تا ۲۰ درصد به بخش مسکن فاصله زیادی دارد. این آمار نشان می دهد که تنها یک چهارم اهداف محقق شده است.

او در ادامه شرایط سال جاری برای تخصیص تسهیلات را به مراتب بدتر ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت: امسال در این خصوص شرایط بدتری هم در این خصوص داریم. چرا که بانک مسکن که یک بانک تخصصی مسکن است و همواره در بخش مسکن موثر بوده و تسهیلات خوبی به این بخش تزریق کرده است مدت طولانی است که قادر به پرداخت تسهیلات نیست. اما باید از بانک مسکن به خوبی تقدیر کرد.

مرتضوی ضمن مقایسه طرح مسکن مهر و مسکن ملی عنوان کرد: نمی خواهیم بگوییم که مسکن مهر تمام و کمال خوب بوده است و اینکه این پروژه به لحاظ کمی و کیفی به خوبی اجرا شد. بخش قابل توجهی از بار مسکن مهر بر دوش انبوه سازان بود و بسیاری از واحدها که تحویل شد حاصل تلاش انبوه سازان بود.

وی ادامه داد: اگر به پروژه مسکن مهر توجه شود متوجه خواهید شد که تخصیص تسهیلات می توانست ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده مسکن مهر را پوشش دهد. اما اگر امروز سقف وام مسکن ملی قبل از افزایش سقف را اگر در نظر بگیریم که ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ ۲۳ درصد بود را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که اتمام ۴ میلیون واحد مسکونی چقدر سخت و دشوار خواهد بود.

وی با توصیف برخی وعده ها در طرح نهضت ملی مسکن به گفتار درمانی توضیح داد: به هر حال کاهش نرخ سود مسکن ملی ضروری است چرا که بازپرداخطت اقساط مسکن ملی اگر کاهش نیابد باید گفت که بازپرداخت اقساط ۸ تا ۱۲ میلیون تومان خواهد شد و قطعا بازپرداخت آن برای متقاضیان امکان پذیر نیست.

مرتضوی در خصوص قیمت گذاری دستوری وزارت راه تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری در وزارت راه و شهرسازی را اینطور باید توضیح داد که اساسا چطور می توان مسکن را در اقصی نقاط کشور با یک قیمت مشخص و ثابت احداث کرد. با چه عقلی می توان این قیمت ثابت را پذیرفت.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با طرح این سوال که آیا با ۵ میلیون تومان و ۶ میلیون تومان می توان مسکن ملی را احداث کرد. ادامه داد:  این موضوع پالس های نگران کننده ای است. تورم مستمر و پی در پی فاصله و شکاف بین متقاضیان و انبوه سازان را بیشتر می کند. در ۴۰ سال گذشته تورم رکورد زده است و وقتی رشد اقتصادی نداریم جامعه روز به روز فقیر تر می شود.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا