اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

اراضی طرح نهضت ملی مسکن با مطالعات کارشناسی و فنی واگذار می‌شوند

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در واکنش به طرح ا‌‌دعای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن بر روی برخی عرصه های در معرض فرونشست،ضمن رد این ادعا گفت: اراضی طرح نهضت ملی مسکن با مطالعات کارشناسی و فنی واگذار می شود.

ارسلان مالکی در جریان نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ساختمان آنلاین در خصوص اظهارات مطرح شده مبنی بر ساخت و ساز واحدهای طرح نهضت ملی مسکن بر روی اراضی در معرض فرونشست گفت: تمامی اراضی که به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است با کارهای کارشناسی و همچنین مطالعات فرونشستی که در همکاری با مرکز تحقیقات انجام می‌شود به نتیجه رسیده است و در این کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز نهایت دقت و مراقبت را داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار میلیاردتومان پروژه سرمایه‌گذاری در کشور شناسایی شده است که در قالب فراخوان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جزیره بوموسی، تصریح‌کرد: سند مالکیت اراضی دولتی این جزیره به نام سازمان ملی زمین و مسکن است که در مجموع یک‌هزار و ۲۵۸ هکتار است. همچنین این سازمان برای بومیان و افرادی که مشمول قانون هستند، زمین و مسکن آماده کرده و واگذار می‌کند.

به گفته مالکی، تاکنون ۲ پروژه در جزیره بوموسی تعریف شده که در یکی از آنها ۱۱۰ واحد توسط سازمان ملی زمین و مسکن ساخته شده و در پروژه دیگر، تعدادی واحد توسط بنیاد مسکن در حال ساخت است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در سایر جزایر کشور نیز همچون دیگر شهرها و مناطق، تامین زمین و مسکن از سوی این سازمان انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص رفع تعرض از اراضی دولتی و ملتی و عملکرد یگان حفاظت آن سازمان توضیح داد: در سال گذشته ۴۹۶۸ مورد وقوع تصرفات اراضی ملی از سوی یگان حفاظت این سازمان گزارش شد. بررسی‌ها نشان داد در ۴۰۰۱ مورد وقوع تعرض به اراضی ملی صحت داشته و ۳۹۵۶ مورد آنها رفع تعرض فوری شد. همچنین برای بقیه موارد نیز پرونده حقوقی تشکیل شده و در دست پیگیری است.

وی، مهم‌ترین چالش این سازمان در تامین زمین را وجود اراضی کشاورزی در شهرهای فاقد زمین ملی برشمرد و افزود: این مشکلات از جمله در شهرهای شمالی به دلیل محاط بودن این شهرها در بین اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی و جنگل‌ها که ممنوعیت تغییر کاربری داریم، وجود دارد. با این حال کار متوقف نشده و از طریق اراضی سایر دستگاه‌ها اقدام می‌شود.

این مقام مسئول ادامه‌داد: اکنون بیشترین کسری زمین نسبت به متقاضیان در استان‌های فارس، زنجان، آذربایجان غربی، کردستان، اصفهان، لرستان و همدان است.

وی گفت: همچنین ۵۰۰ هزار نفر متقاضی داریم که در انتظار مانده‌اند و تامین زمین آنان در دستور کار است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا