معماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

طراحی دکوراسیون با استفاده از اصول فنگ شویی

آیا تا به حال پیش آمده که در محیطی بدون دلیل احساس ناراحتی کنید؟ یا با عوض کردن خانه و دفتر کار تغییر خوبی در اوضاع مالی و زندگی تجربه کنید؟ فرهنگ باستانی چین این احساسات و تغییرها را به جریان انرژی در فضا مربوط میداند. این فرهنگ معتقد است، باید چیدمان خانه و محیط زندگی خود را بر اساس قوانین مشخصی انجام دهید تا انرژی حیات، امکان چرخش آزادانه در فضا را داشته باشد. در این حالت در کار و زندگی خود موفق تر خواهید بود و احساس آرامش و سرخوشی بیشتری خواهید داشت. دانش یا هنر ایجاد تعادل بین انسان و طبیعت، در فرهنگ چین، فنگ‌شویی نام دارد. فنگ شویی معتقد است، تمامی پدیدههای اطراف ما، حتی اشیای بیجان، دارای انرژی حیات یا «چی» (Chi) هستند. اگر «چی» نتواند به درستی و آزادانه جریان یابد، به «شا چی» تبدیل میشود که یک انرژی مخرب است. «چی» در محیط وجود دارد و فنگ شویی به درست جریان یافتن آن کمک میکند. نکتۀ مهم دیگر در فنگ شویی، ترکیب عناصر با یکدیگر است. فرهنگ چین پنج عنصر در جهان میشناسد. آب، آتش، چوب، فلز و خاک عناصر پنجگانه ای هستند که جهان از آنها ساخته شده و فنگ شویی معتقد است، نحوۀ قرار گرفتن این عناصر در کنار هم، از آنها یک چرخۀ سازنده، مخرب یا تحلیل برنده میسازد. به همین دلیل در هنگام جای دادن وسایل در خانه، باید به جنس آنها توجه کرد. فنگ‌شویی فلسفه و قواعد پیچیدهای داشته که یادگیری آنها نیاز به زمان زیاد و مطالعۀ فراوان دارد. در این مقاله به بررسی برخی قوانین ساده و کاربردی این هنر میپردازیم که کیفیت زندگی شما را بالا میبرند.

پرهیز از انباشتگی

اگر به خانه یا محل کار خود دقت کنید، محلهایی را پیدا میکنید که بسیاری وسایل در آنها انباشته شده است. محلهایی مانند زیر تخت یا پشت کمدها، که معمولاً از نظر پنهان هستند. فنگ‌شویی معتقد است انباشتگی موجب ایجاد حس رخوت و خستگی میشود؛ روی وزن بدن تأثیر میگذارد؛ نحوۀ تعامل دیگران با شما را تغییر میدهد و موجب ایجاد مشکلات مالی میشود. بنابراین لازم است هر چند وقت یک بار، زمانی را به بررسی وسایل خود اختصاص دهید، انباشتگی ها را پیدا کنید و آنها را از بین ببرید. به تمامی گوشه و کنار منزل یا محل کار خود سر بزنید و وسایلی را که دوست ندارید یا از آنها استفاده نمیکنید، دور بریزید یا به دیگران ببخشید. اگر از لباس یا وسیله ای در یک سال گذشته استفاده نکرده اید، احتمالاً در آینده نیز استفاده نخواهید کرد! وسایلی که خراب شده اند و قابل تعمیر نیستند، از خانه خارج کنید و آنهایی را که میتوانید، تعمیر کنید. اگر این کار را به صورت مرتب انجام دهید، به مرور یاد میگیرید که تنها لوازمی را که لازم دارید، بخرید و خانه و محل کار خود را از وسایل بیمصرف انباشته نکنید. یکی از محله ایی که به شدت دچار انباشتگی میشود، زیر تخت است. کوچک بودن خانه ها، زیر تخت را به محل مناسبی برای انبار کردن وسایل مختلف تبدیل کرده است اما این کار مانع جریان آزادانۀ انرژی میشود و خواب شما را ناآرام میکند. اگر ناچارید وسایلی را زیر تخت قرار دهید، بهتر است مجموعه ای از وسایل مربوط به خواب مانند ملحفه ها یا بالشهای اضافی باشد.

اهمیت پاکیزگی در فنگ‌شویی

فنگ شویی توصیه میکند که هرگز اجازه ندهید، آلودگی و گرد و غبار در گوشهای از خانه یا محل کارتان انباشته شود. محیط زندگی خود را به صورت مرتب پاکیزه کنید. میتوانید برای این کار مراسمی داشته باشید، شبیه اتفاقی که در خانه تکانی عید میافتد و تمامی اعضای خانواده برای تمیز کردن خانه با هم همکاری می کنند. بهترین روش این است که تمامی زوایای یک اتاق را تمیز کنید، لوازم اضافی را دور بریزید، هر وسیله ای را سر جای خود قرار دهید و سپس به سراغ اتاق بعدی بروید. لازم نیست برای خانهتکانی منتظر پایان سال بمانید. هر زمان که نیاز به یک تغییر مثبت و حال خوب در زندگی داشتید، خانه و محل کار خود را مرتب و تمیز کنید. پس از تمیز کردن خانه، برای مدت چند دقیقه تمامی پنجره ها را باز بگذارید. تا هوای تازه و انرژی خوب جریان یابد.

 

طراحی دکوراسیون با استفاده از اصول فنگ شویی

نحوۀ چیدمان وسایل بر طبق قوانین فنگ‌شویی

چینیهای باستان معتقد بودند که نحوۀ قرار گرفتن وسایل، تأثیر زیادی روی جریان انرژی در خانه میگذارد. مجموعهای از قوانین چیدمان وسایل وارد هنر فنگ شویی شده اند. وقتی که خانه را تمیز کردید و وسایل اضافی را دور ریختید، زمان تغییر دکوراسیون فرامیرسد. توصیه های فراوانی در این زمینه وجود دارد که هر یک مفهوم و فلسفۀ خاصی در پی دارند. برخی توصیه های ساده را با هم بررسی میکنیم:
• آینه های خانه را به نحوی قرار دهید که مقابل پنجره یا اجسام زیبا قرار گیرد. آینه در فنگ شویی بسیار مهم شمرده میشود و انرژیهای خوب را به جریان می اندازد.
• پرده های نازک آویزان کنید تا خانه از نور طبیعی محروم نماند.
• گل و گیاهان تازه در خانه نگه دارید. قرار دادن چند گلدان، مخصوصاً در مقابل پنجره ها تأثیر زیادی در انرژی خانه خواهد گذاشت.
• مبلها را به هم یا به دیوار نچسبانید. ایدۀ کلی این است که هر وسیله به نحوی قرار داده شود که هوا در اطراف آن به راحتی جریان یابد.
• اشیا و مبلمانی که لبه های تیز دارند تهیه نکنید. شکلهای منحنی و نرم مناسبتر هستند.
• فنگ شویی در اتاق را محل عبور انرژی میداند. پس قرار دادن میز کار در کنار در ایدۀ خوبی است و به همان اندازه قرار دادن تخت خواب در این ناحیه نامناسب است و مانع خواب راحت میشود.
• تخت خواب را زیر پنجره، روبه روی آینه یا کنار در قرار ندهید.
• در خانه حرکت کنید و هر چیزی را که باعث ایجاد زحمت میشود، جابه جا کنید. مثلاً محل قرار گرفتن وسیله هایی را که مانع باز شدن درها یا پنجره ها میشوند، تغییر دهید.
• گلها و گیاهان را در مقابل پنجرههای شرقی و جنوبی قرار دهید.
• لوازم تزئینی همجنس را کنار هم قرار دهید. مثلاً قسمتی از خانه را به دکورهای چوبی اختصاص دهید.
• رنگها را با دقت ترکیب کنید. بهتر است حداکثر سه رنگ چشمگیر را در زمینۀ خنثی به کار ببرید و رنگهای آتشین مثل قرمز را با رنگهای زمینی مثل کرم و سبز متعادل کنید.
• خانۀ خود را با لوازم و مبلمان زیادی انباشته نکنید. مبلمان باید با توجه به اندازۀ خانه انتخاب شوند. فضاهای شلوغ و پر از وسیله، آرامش اعصاب افراد را به هم میریزند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا