بلاگمدیریت پروژه و ساخت

مسئولیت های مدیر ساخت

مدیر ساخت و ساز

مدیر ساخت و ساز، فردی است که کلیه فعالیت هایی که در طی انجام یک پروژه ساخت و ساز انجام می شود را حمایت و هدایت می کند. در این مطلب با مسئولیت ها و وظایف مدیر ساخت و ساز آشنا خواهید شد.

یک مدیر ساخت و ساز بایستی اطمینان حاصل کند که پروژه تحت نظارت او با اطمینان و ایمنی کامل، در زمان مشخص و با توجه به بودجه تعیین شده به پایان خواهد رسید. مدیر ساخت و ساز از همان ابتدای پروژه حضور داشته و می تواند با یک برنامه ریزی اولیه به مشتریان کمک کند. همچنین با انتخاب معمار و پیمانکار، تأثیر زیادی روی پروژه خواهد گذاشت.

کاری که مدیر ساخت و ساز انجام می دهد می تواند از بازسازی یک پروژه کوچک تا یک ساختار تجاری مانند یک بیمارستان یا یک ساختمان بلند باشد.

وظایف مدیر ساخت و ساز عبارتند از:

برنامه ریزی مدیریت پروژه:

این وظیفه شامل برنامه ریزی کلی پروژه و مستندسازی همه شغل هایی است که باید در راستای انجام پروژه وجود داشته باشند. همچنین بودجه بندی و دستیابی به مصالح مورد نیاز از جمله وظایف مدیر ساخت و ساز می باشد.

مدیریت هزینه:

مدیر ساخت و ساز بایستی اطمینان حاصل کند که بودجه موجود مشکلات و مخارج پیش بینی نشده را پشتیبانی می کند.

مدیریت کیفیت:

مدیر ساخت و ساز بایستی اطمینان حاصل کند که پیمانکاری که با او قرارداد بسته اند، پروژه را با استانداردهایی با کیفیت بالا به اتمام خواهد رساند. زیر نظر داشتن فرآیند انجام کار ساخت و ساز، هزینه ها و کیفیت ساخت پروژه بسیار حیاتی و از جمله وظایف مدیر ساخت و ساز می باشد.

مدیریت قرارداد:

قراردادهای بزرگ با مشتری بخشی از فرآیند پروژه ساخت و ساز می باشد. مواد قرارداد بایستی به گونه ای تنظیم شود که همه افرادی که در آن دخیل هستند، راضی باشند.

مدیریت ایمنی:

فضای ساخت و ساز می تواند مکانی خطرناک باشد، مدیر ساخت و ساز بایستی اطمینان حاصل کند که فرآیندهای مربوط به ساخت و ساز به گونه ای ایمن پیش می روند. مدیر ساخت و ساز بایستی اطمینان حاصل کند که عملیات ساخت و ساز طبق نیازمندی های قانونی و مقررات ساخت و ساز انجام می شود.

صلاحیت ها و مهارت هایی که مدیر ساخت و ساز باید داشته باشد:

  • مدیران ساخت و ساز ملزم به برقراری ارتباط با افراد زیادی می باشند. بنابراین، مهارت ارتباط با افراد بسیار اهمیت دارد.
  • مدیر ساخت و ساز بایستی قادر باشد تا تیم تحت سرپرستی خود را تشویق کند تا پروژه را با بالاترین کیفیت به اتمام برسانند.
  • بایستی در حل مشکلات خلاق باشد تا بتواند بر هر مانعی که طی انجام پروژه پیش می آید غلبه کند.
  • دارای مهارت های برنامه ریزی و سازماندهی فوق العاده باشد تا پروژه به طور موثر و کارآمد طبق برنامه ها پیش رود.
  • مهارت های ریاضی و it بسیار ضروری می باشند، چرا که داشتن شناخت عمیق از روش های متفاوت ساخت و ساز و نرم افزارهای کامپیوتری مدیریت پروژه بسیار ضروری می باشد.
  • داشتن آگاهی و دانش سلامت و ایمنی جهت داشتن یک محیط کاری ایمن ضروری می باشد.
به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا