راه و شهرسازیمجله خبری

افزایش سقف وام تسهیلات مسکن عملیاتی نیست

به گزارش ساختمان آنلاین: مسئولان شبکه بانکی و متولی بخش مسکن امروز درخصوص اعمال برخی تغییرات در نوعی از تسهیلات مسکن تصمیم‌گیری می‌کنند. روز گذشته خبری به نقل از متولی مسکن در وزارت راه وشهرسازی منتشر شد مبنی بر اینکه سقف تسهیلات مسکن افزایش خواهد یافت و امروز ۱۷ دی در جلسه‌ای درخصوص افزایش رقم تسهیلات مسکن تصمیم‌گیری خواهد شد.

در این خبر که روز گذشته به نقل از متولی مسکن بازتاب‌های زیادی داشت، اعلام شد: امکان افزایش سقف تسهیلات مسکن در جلسه‌ای با مسوولان بانک مرکزی وجود دارد که در این جلسه درخصوص افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن و همچنین میزان این افزایش تصمیم‌گیری خواهد شد و این افزایش با توجه به بررسی‌های انجام شده و منابعی خواهد بود که بانک مرکزی می‌تواند به این امر تخصیص دهد. در حالی‌که در این خبر که روز گذشته منتشر شد از احتمال افزایش تسهیلات خرید و ساخت مسکن صحبت شده است، اما پیگیری‌های روز گذشته نشان داد در جلسه‌ای که امروز با حضور مدیران ارشد بانکی، سیاست‌گذار پولی و مقامات بخش مسکن برگزار می‌شود قرار است درباره دو موضوع تصمیم‌گیری شود.

جلسه امروز در چه موردی است؟

یک موضوع درخصوص افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن ملی (طرح اقدام ملی مسکن) از رقم ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان و موضوع دیگر درخصوص کاهش سود این تسهیلات برای سازنده‌ها از ۱۸ درصد به ۱۲ درصد است. قرار است در صورت نهایی شدن این تصمیم مابه‌التفاوت سود ۱۲ درصدی تا سود ۱۸ درصدی از سوی دولت به شبکه بانکی پرداخت شود.

در واقع اصل ماجرا حول محور این دو موضوع خواهد بود و تصمیمی از بابت رایزنی برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در این جلسه وجود ندارد. این در حالی است که افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن یکی از توصیه‌های کارشناسی در مقطع زمانی فعلی به منظور رفع انجماد از بازار معاملات مسکن و کاهش عمق رکود از یکسو و تقویت قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن از سوی دیگر است. با این حال برخلاف وجود این ضرورت و توصیه کارشناسان و نیاز بازار، تصمیمی در میان سیاست‌گذاران برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن وجود ندارد.

میزان تاثیر افزایش سقف وام مسکن بر قدرت خرید مردم

مهدی سامانی کارشناس حوزه مسکن در این مورد به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: در شرایط عادی و زمانی که با حباب قیمتی و بالاترین قیمت اسمی ممکن مواجه نباشیم، افزایش سقف وام مسکن می‌تواند اهرمی بسیار هدفمند و مناسب برای خانه‌دار کردن مردم، به‌خصوص قشر جوان و زوجین باشد اما در شرایط فعلی، افزایش سقف تسهیلات مسکن کمکی به وضعیت بازار نخواهد کرد، چراکه نه خریداران توانایی بازپرداخت اقساط سنگین این وام را دارند و نه بخش قابل توجهی از قیمت یک ملک مسکونی را پوشش می‌دهد تا بتوان با اتکا به آن، نسبت به خرید اقدام کرد. هم‌اکنون برای خرید یک خانه خیلی معمولی 15 تا 20 سال ساخت در مناطق جنوبی تهران، چیزی در حدود حداقل یک میلیارد و 200 میلیون تومان باید هزینه کرد. از 240 میلیون وامی که به زوجین پرداخت می‌شود، 30 میلیون تومان هزینه خرید اوراق است و رقم باقی‌مانده تنها 10 تا 15 درصد از قیمت ملک را پوشش می‌دهد. طبیعتا این پوشش در مناطق دیگر پایتخت بسیار کمتر خواهد بود، به‌طوری که شاید اصلا نتوان روی وام به عنوان یک ابزار کمکی حساب باز کرد. محاسبات نشان داده، با وام مسکنی که امروز پرداخت می‌شود، تنها 7 متر خانه می‌توان در تهران خرید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، بانک‌ها هم تمایلی به افزایش سقف تسهیلات ندارند و با این شرایط، متقاضیان خرید مسکن تا زمان نامعلومی از بازار دور خواهند بود.

سامانی تصریح کرد: مشکل اصلی حوزه مسکن، وابستگی شدید به بازارهای موازی از جمله ارز و تاثیرپذیری شدید از دلار و درهم است. عدم ثبات پول ملی هم مزید بر علت شده تا افزایش قیمت مسکن و پایین آمدن توان خریداران مصرفی رقم بخورد که در نهایت به افت محسوس ساخت و ساز ختم می‌شود، چراکه سازنده نمی‌تواند پیش‌بینی کند قیمت تمام‌شده پروژه‌اش در آینده چقدر خواهد شد.

این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: با تمام این تفاسیر، افزایش سقف وام مسکن کاملا غیرعملیاتی است. این در حالی است که در اکثر کشورهای توسعه یافته، دولت‌ها چیزی در حدود 90 درصد از مبلغ مسکن را پوشش می‌دهند و تنها 10 درصد بر دوش خود خریدار است که با توجه به شرایط امروز، این امر به هیچ عنوان در کشور قابل اجرا نیست، چراکه بانک‌ها باید اقساط خود را تقریبا 30 ساله کنند و با توجه به اوضاع موجود، هیچ بانکی حاضر به چنین اقدامی نیست.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا