مجلس و ارگان هامجله خبری

کمبود 20 هزار واحد مسکونی در بجنورد

به گزارش ساختمان آنلاین: بنا به اقرار مسئولان، خراسان شمالی رنج کمبود ۲۰ هزار واحد مسکونی را احساس می‌کند. وضعیت نابسامان خراسان شمالی به خصوص مرکز آن با جمعیتی قریب به ۳۰۰ هزار نفر کاملاً مشهود است. این در حالیست که یک سوم از این جمعیت حاشیه نشین هستند.

علی‌رغم این عقب ماندگی در تأمین مسکن، مجموعه‌های مختلفی در بخش‌های بافت فرسوده بجنورد همچون پروژه ارمغان بجنورد، نیایش شرق بجنورد، قائم اسفراین و دیگر مجموعه‌ها به حال خود رها شده است.

طرح‌هایی که قیمت زمین را گران می‌کند

فراوانی این پروژه‌های نیمه‌کاره تعاونی‌ها، باز آفرینی شهری و بافت‌های فرسوده در هسته مرکزی و اصلی شهر بجنورد و همچنین وجود چنین وجوهی در سایر شهرهای خراسان شمالی دلایلی دارد که می‌توان بخش اعظمی از آنان را با اقدام و ورود دستگاه قضائی و پیگیری از دستگاه‌های اجرایی و حتی تسریع در فرآیندهای قضائی به پایان رساند.

سیاست‌گذاری در عرصه ساختمان‌سازی در شهر بجنورد به عنوان شهری با محدودیت زمین قابل استفاده از نظر جغرافیایی به صورتی بوده که در طرح‌هایی همچون طرح تفصیلی ضوابطی در نظر گرفته شده بود که بر این اساس امکان رشد و گسترش عمودی شهر وجود دارد اما این امر باعث گران شدن زمین در این عرصه شده است.

به نوعی طرح تفصیلی مصوب سال ۹۶ خود عاملی در راستای گرانی زمین شده زیرا امکان بلند مرتبه سازی گسترده و سرشکن شدن قیمت زمین بر واحدهای مسکونی طبقات مختلف وجود ندارد.

هزینه ساخت مسکن در خراسان شمالی زیاد است

همچنین بالغ بر ۱۵۴ هکتار محله و منطقه بافت فرسوده در دل شهر بجنورد که هسته اصلی و مرکزی این شهر را شامل شده وجود دارد. تاکنون پروژه‌های بازآفرینی شهری و همچنین طرح‌های عمرانی مربوط به پروژه‌های به‌سازی بافت‌های مسکونی پس از گذشت بیش از یک دهه در این شهر به سرانجام مشخصی نرسیده و همچنان بخش بسیار زیادی از این مناطق محروم نیازمند بهینه‌سازی هستند.

از سوی دیگر هزینه بالای ساخت مسکن در خراسان شمالی علی‌رغم وجود ظرفیت‌های بسیار مناسب در حوزه بهره‌مندی این استان از مواهب الهی و معادن از دیگر مشکلات است.

در واقع بجنورد دارای غنی‌ترین منابع خاک رس جهت تولید آجر و برخی دیگر از مصالح ساختمانی در سطح منطقه است اما به علت فقر صنایع تاسیساتی و مکانیکی ساختمان هیچ بهره‌ای نصیب استان نمی‌شود و خراسان شمالی را به واردکننده این اقلام تبدیل کرده است.

راه شهرسازی: مقصر شهرداری است

اما در این شرایط که پروژه‌های نیمه‌کاره به وفور در استان یافت می‌شود و همین امر موجب شده استان با کمبود خانه مواجه شود و این امر مستقیماً به اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی باز می‌گردد، مدیران به جای حل مشکلات با انجام مصاحبه در صدد افزایش این آشفتگی هستند.

به عنوان یکی از این مسائل سیدعبدالمجید نژاد صفوی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در خصوص طرح اقدام ملی تولید مسکن استان اظهار کرد: بر اساس ابلاغ وزارت کشور، شهرداری‌ها مکلف هستند پروانه ساختمانی اجرای واحدهای مسکونی در قالب طرح اقدام ملی برای تولید مسکن را با ۵۰ درصد تخفیف صادر کنند اما شهرداری بجنورد مطالبه رقمی بسیار بیش از این دارد.

وی افزود: بسیاری از شهرداری‌ها در استان‌های مختلف تخفیف بیش از ۵۰ درصدی را برای صدور پروانه‌های ساختمانی در طرح اقدام ملی تولید مسکن لحاظ کرده‌اند اما در مکاتبه‌ای که شهرداری بجنورد انجام داده، بابت ساخت واحدهای مسکونی در شهرک فرهنگیان ۱۰۰ میلیارد ریال درخواست کرده است.

نژاد صفوی گفت: در شهرهای مختلف رقم درخواست شده از شهرداری‌ها بابت صدور پروانه ساختمانی برای هر واحد ۲۰ تا ۲۵ میلیون ریال است اما در بجنورد این رقم به ۱۰۰ میلیون ریال می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اعلام کرده است که می‌تواند بخشی از ۱۰۰ میلیارد ریال درخواست شده بابت پروانه ساختمانی را پرداخت کند، اما شهرداری بجنورد مبلغ را یکجا می‌خواهد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری بجنورد پیش از این هم به بهانه نداشتن پروانه، جلو اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن را گرفته بود گفت: شهرداری بجنورد اکنون به نوعی دیگر مانع اجرای کار شده است.

نژاد صفوی بیان کرد: این در حالی است که در تمام کشور از این طرح ملی حمایت می‌شود تا اجرای آن سرعت گیرد.

راه و شهرسازی فرار به جلو نکند / قانون برای ادارات و مردم یکسان است

اما هادی زارعی، شهردار بجنورد در واکنش به این اظهارات گفت: مدیر کل راه و شهرسازی استان به جای فرار رو به جلو در اخذ پروانه جهت پروژه مسکن اقدام ملی نسبت به رعایت مقررات و قوانین ابلاغی وزارت راه و شهرسازی پیش قدم باشد.

وی افزود: همانگونه که وی نسبت به ساخت و ساز شهروندان و رعایت مقررات در اخذ پروانه ساخت حساس بوده و با مکاتبات متعدد با شهرداری نسبت به رعایت مقررات در ساخت و سازهای شهری و لزوم اخذ پروانه ساختمانی برای شهروندان تاکید دارند، انتظار بر این است که خودشان هم نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کنند.

زارعی بیان داشت: مردم از شهرداری این انتظار را دارند که برخورد دوگانه در رعایت مقررات برای ادارات دولتی و شهروندان نداشته باشد.

شهردار بجنورد تصریح کرد: رعایت نکردن مقررات، اقدامات شتاب زده اداره کل راه و شهرسازی و عدم انجام تعهدات در ساخت و سازها در شهرک‌های اطراف شهر باعث ایجاد نارضایتی شده است.

وی افزود: هنوز مشکلات ناشی از کمبودها در شهرک گلستان و الغدیر که بدون رعایت حداقل‌های شهرسازی مردم را به ستوه آورده است تمام نشده اما مجدداً در یک نقطه دیگر از شهر بدون گرفتن مجوز شروع به ساخت و ساز کرده‌اند.

زارعی خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی گفت: بدون ایجاد حاشیه و فرار به جلو خود را موظف به رعایت قانون کنید و وظایف خود را در قبال شهروندان در گلستان شهر و شهرک الغدیر و شهرک فرهنگیان که مردم از حداقل زیر ساخت‌های زندگی شهری محروم هستند انجام دهید.

شهردار بجنورد بیان داشت: عدم رعایت قانون و ضوابط شهرسازی در ساخت و سازهای شهری توسط بعضی ادارات دولتی در سنوات گذشته، باعث ایجاد تعهدات مالی فراوان برای دولت و دستگاه‌های خدمات رسان شده است.

وی گفت: علی رغم گذشت حدود یک دهه از سکونت مردم در شهرک گلستان و پیگیری‌های مکرر استانداری و شهرداری، متأسفانه اداره کل راه و شهرسازی از زیر بار مسئولیت خود در ارائه خدمات روبنایی به مردم در این شهرک شانه خالی کرده و متأسفانه مردم باید هزینه این کم کاری را پرداخت کنند.

حال باید منتظر ماند تا دید دعوای ادارات استان چه زمانی به اتمام می‌رسد تا پس از آن خدمت به مردم آغاز شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا