دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

انسجام بین دستگاهی برای ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر وجود ندارد

محسن پیرهادی با اعلام مطلب فوق در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار  ساختمان آنلاین  اظهار داشت: هر چند که برای تسریع در فرآیند ایمن‌سازی این ساختمان‌ها احکام قضایی خاصی صادر شده است،اما با توجه به اینکه اکثر این ساختمانها محل کسب و کار افراد است،بنابراین این فرآیند به کندی پیش می رود.

وی با اشاره به لزوم اقدامات جدی تر و تعیین ضرب الاجل برای ایمن سازی این ساختمانها اظهار داشت: باید همه دستگاه های ذی ربط و متولی ،برای ایمن سازی ساختمانهای پرخطر پای کار بیایند و قطعا مسوولیت دستگاه های نظیر وزارت راه و شهرسازی ، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام که از ظرفیت و امکانات لازم برای اسکان موقت مالکان این واحدها برخوردار هستند بیشتر از سایر دستگاه است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد : برای اینکه معیشت این افراد در زمان جابه جایی ،دچار مشکل نشود باید دستگاه های مذکور چاره اندیشی کنند و با اسکان و ایجاد پایگاه های شغلی موقت،مالکان را برای تسریع در روند ایمن سازی ترغیب کنند.

پیرهای در عین حال ارایه تسهیلات ایمن سازی به مالکان ساختمانهای ناایمن را از دیگر الزامات برای ایمن سازی این ساختمانها دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه ایمن سازی این ساختمانها با مسایل شغلی و معیشتی مالکان آنها گره خورده است بنابراین ،شخصا با برخورد قهری با این موضوع مخالف هستم .

وی اظهارداشت: نباید نگاه تک بعدی به این امر داشته باشیم و باید تبعات برخورد یک جانبه و قهری با این موضوع را مد نظر قرار دهیم و با توجه به اینکه مهمترین مساله ایمن سازی ساختمانهای پرخطر مساله معیشت مالکان است بنابراین باید از هر نوع برخورد قهری با این موضوع پرهیز شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: هر چند که این ساختمانها برای مالکان و مردم با خطرات بالقوه بیشماری همراه است اما در ایمن سازی آنها باید ملاحظات و دغدغه های مردم نیز دیده شود و هر اقدامی در این زمینه باید با رضایتمندی مالکان همراه باشد و سازوکار اداری با لحاظ کردن مشکلات مردم توام باشد.

پیرهادی ادامه داد: مساله ساختمان های پرخطر صرفا به 129 مورد ختم نمی شود بلکه در شهری مثل تهران مدام بر آمار ساختمانهای پرخطز و فرسوده افزوده می شود.

وی گفت: بنابراین دفع خطر از این ساختمانها باید با در نظر گرفتن ملاحظات مردمی باشد و به نظر می رسد که رسیدگی به مشکلات مردم در این زمینه مغفول مانده است.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان ساخت: در یک جمع بنید کلی به نظر می رسد که موضوع ایمن سازی ساختمانهای پرخطر رها و فاقد متولی است و اگر چه به لحاظ قانونی اقداماتی صورت گرفته اما این قوانین فاقد ضمانت اجرایی لازم هستند .

پیرهادی ادامه داد: بنابراین لازم است ستادی با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه نظیر،استانداری،وزارت کشور،وزارت راه وشهرسازی ،قوه قضاییه و.. تشکیل شود و با رویکردی همه جانبه،برای ایمن سازی این ساختمانها اقدام شود.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه از حادثه پلاسکو هیچ درسی نگرفتیم عنوان کرد: در کشور ما زمانی که یک بحران اتفاق می افتد فورا همه دستگاه های ذی ربط بسیج می شوند و ستاد تشکیل می دهند اما با گذشت زمان همه چیز به فراموشی سپرده می شود و حادثه پلاسکو نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا