دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

تشریح دلایل انباشت تقاضا در حوزه مسکن/ساخت دو میلیون واحد مسکونی طی پانزده سال در قالب مسکن مهر

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین  در جریان هم اندیشی سازندگان و انبوه‌سازان استان تهران با محوریت تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان نوسازی شهرداری تهران و انجمن سازندگان مسکن وساختمان شهر تهران که با حضور حمیدرضا صارمی،معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و سید مهدی هدایت،سرپرست سازمان نوسازی شهرداری تهران برگزار شد ،حسن محتشم ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به تلاش دولتهای مختلف پس از انقلاب برای مهار بحران مسکن اظهارداشت: دولتهای گذشته هر کدام. به دنبال آن بوده اند که مشکل مسکن را به نوعی حل کنند، و بر همین مبنا سیاستهای مختلفی نظیر مسکن متری، مسکن استیجاری، مسکن جوانان و… دنبال شد تا اینکه در دولتهای نهم و. دهم بزرگترین پروژه مسکن. سازی تحت عنوان مسکن مهر در کشور کلید خورد.

وی گفت : در ابتدای شروع به کار دولت های مذکور، محمود احمدی نژاد اعلام کرد که به دنبال ریشه کنی بحران مسکن است و برای تحقق این هدف سالی یک میلیون و. پانصد هزار واحد مسکونی باید ساخته شود که این وعده بعدا به سالی یک میلیون واحد مسکونی کاهش پیدا کرد.

محتشم ادامه داد: با گذشت پانزده سال از این وعده امروز ما شاهد آن هستیم که دو میلیون واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر ساخته شده است و اگر این پانزده سال را میانگین بگیریم، سالی سیزده و نیم درصد هدف دولت در حوزه مسکن تحقق پیدا کرده است،.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران بر افزایش تقاضای مسکن طی سنوات اخیر اشاره کرد و افزود: سه مولفه شامل نرخ رشد جمعیت جوان کشور، افزایش آمار طلاق و نیز افزایش فرسودگی مسکن سبب انباشت تقاضا در حوزه مسکن طی سالهای اخیر شده است که متاسفانه متناسب با این نیاز عرضه مسکن صورت نگرفته است.

محتشم تاکید کرد: اگر چه طی بازه زمانی طولانی دو میلیون واحد مسکونی در قالب مسکن مهر ساخته شد ،اما همزمان افزایش سهم تقاضای مسکن سبب خنثی شدن اثرپذیری این میزان از عرضه مسکن شد و به دلیل خلف وعده دولت در تحویل به موقع واحدهای مسکونی مهر،بسیاری از متقاضیان با فروش حق امتیاز خود برای گذران زندگی،مجددا به صف افراد فاقد مسکن پیوستند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهارداشت: بعد از طرح مسکن مهر دولت وعده داد که در قالب طرح اقدام ملی مسکن طی دو سال چهارصد هزار واحد مسکونی خواهد ساخت که این وعده هم محقق نشد و با عوض شدن دولت، وعده ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن مطرح شد.

محتشم تصریح کرد: در حال حاضر در آستانه پایان یکسالگی دولت سیزدهم هستیم و حتی یک واحد هم ساخته نشده است. هر چند که وزیر راه اعلام کرده است که در شهریور ماه صد هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن واگذار میشود اما حتی اگر این وعده هم محقق شود، این واحدها مربوط به طرح اقدام ملی مسکن استـ و ربطی به طرح نهضت ملی مسکن ندارد.

وی خطاب به انبوه سازان حاضر در این نشست گفت: وظیفه ما به عنوان بخش خصوصی این است که حقوق صنفی خود را مطالبه کنیم تا بتوانیم دین خود در حوزه مسکن را به مردم ادا کنیم.

محتشم گفت:نتیجه ساخت وساز توسط افراد معمولی متروپل است. اگر ساخت وسار قرار باشد به صورت تخصصی اجرایی شود باید متخصصان صنعت ساختمان وارد میدان شوند و در فاز بعدی ساخت وساز صنعتی که سبب انبوه سازی، کیفی سازی و حفظ سرمایه های ملی می شود نیز باید عملیاتی شود.

وی گفت:  امیدواریم که با مطالبه گری تشکلهای ساختمانی از دولت در حوزه مسکن، شرایط برای بهره گیری از ظرفیت این تشکلها در حوزه مسکن به نفع مردم فراهم شود.

4.2/5 - (9 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا