مجله خبریصنایع ساختمانی

صنعت ساختمان از صنایع پیشران کشور است

در جریان برگزاری اولین کنگره بین المللی مدیران ارزش آفرین در حوزه تحول و تجارت صنعت ساختمان بر لزوم تسهیل گری دولت در حوزه مسکن تاکید شد و در عین حال معضل مسکن دلیل کاهش رشد جمعیت کشور قلمداد شد.

به گزارش ساختمان آنلاین بقل از برنا، در ابتدا دبیر علمی اولین کنگره بین المللی مدیران ارزش آفرین در حوزه تحول و تجارت در صنعت ساختمان با اشاره به اینکه تعامل بین بخش خصوصی و دولتی لازمه حل مشکلات و چالشهای صنعت ساختمان است بر لزوم وجود هم افزایی بین تمامی دست اندرکاران صنعت ساختمان تاکید کرد.

مهندس شهاب سعادت نژاد اظهارداشت: تشکلهای صنفی و تخصصی در حوزه صنعت ساختمان در حوزه مسکن نقش تعیین کننده ای دارند و باید از ظرفیت آنها در صنعت ساختمان استفاده بهینه کرد.

رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خاطرنشان ساخت: مسکن از جمله صنایعی است که به عنوان صنعت پیشران، نقش کلیدی در شرایط اقتصاد کلان کشور دارد و رونق بخشی به آن علاوه بر حل معضل اشتغالزایی در عین حال سبب خواهد شد که افراد بدون مسکن صاحب خانه شوند.

وی در عین حال تاکید کرد: در حال حاضر مشکلاتی نظیر طولانی بودن زمان صدور پروانه ساخت، نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، سبب شده است که سازندگان در حوزه مسکن دچار مشکل شوند، قطعا رفع این موانع می تواند سبب شود که تولید کنندگان برای فعالیت در صنعت ساختمان انگیزه داشته باشند.

دبیر علمی اولین کنگره بین المللی مدیران ارزش آفرین در حوزه تحول و تجارت در صنعت ساختمان ادامه داد: امیدواریم که دست اندرکاران و تصمیم گیران در صنعت ساختمان در حوزه مسکن تسهیل گری کنند و با تعامل با تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصصی صنعت ساختمان،زمینه را برای افزایش عرضه مسکن فراهم کنند.

تبیین اقدامات قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران

همچنین مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز با تشریح کامل اقدامات قرارگاه جهادی مسکن از جریان نفوذی در حوزه مسکن خبرداد که با نفوذ در لایه های مختلف مانع رونق و شکل گیری جریان پایدار تولید مسکن در کشور هستند.

سید مهدی هدایت با اعلام این خبر افزود: این جریان با اذعان به این که تولید مسکن موتور محرک اقتصادی است و با رونق گرفتن تولید و عرضه مسکن شکوفایی اقتصادی نیز همراه آن خواهد بود، با هدف ضربه زدن به اقتصاد کشور سعی در ایجاد موانع مختلف در مسیر تولید مسکن در کشور هستند.

از تمامی دغدغه مندان، دستگاه‌های نظارتی و متولی حوزه مسکن که دغدغه تولید مسکن و جلوگیری از سوداگری در این بخش را دارند درخواست نمود با ورود به این موضوع، عوامل دخیل را شناسایی و با یک اقدام عاجل مسیر تولید مسکن را هموار سازند.

وی در ادامه با انتقاد از بانک‌ها درخصوص توقف پرداخت تسهیلات مسکن در بافت فرسوده به لزوم تولید مسکن استطاعت پذیر و مسکن انبوه در کشور گفت: در این مقطع زمانی که دولت در بخش تسهیلات مشکلات جدی دارد نیاز جدی بر جذب سرمایه های خرد مردم در حوزه تولید مسکن داریم که علاوه بر هدایت نقدینگی از بازار کاذب ارز و سکه به بخش تولید، شاهد امیدوار بودن مردم به تهیه مسکن و رشد اقتصادی کشور باشیم.

رکود صنعت ساختمان ،سرآغاز مشکلات اقتصادی کشور است

 در ادامه عضو هیات مدیره و دبیر سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران رکود صنعت ساختمان را سرآغاز مشکلات اقتصادی کشور توصیف کرد و گفت: دولت به جای اینکه مسئولیت ساخت ساختمان را به عهده بگیرد باید مجوزات لازم را صادر کند و به شرکت های بخش خصوصی کمک کند که بتوانند در مدار فعالیت بیشتر در این صنعت قرار بگیرند.

ایرج گلابتونچی کرد: صنعت ساختمان پیشران تولید و اقتصاد کشوراست. اگر صنعت ساختمان فعالیت موثری نداشته باشد قطعا در تولید و اقتصاد کشور با مشکلات بزرگی مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات فعلی اقتصاد کشور به عملکرد غیر تاثیرگذار صنعت ساختمان مربوط می شود، توضیح داد: اگر صنعت ساختمان فعال نباشد یعنی ما کارخانه نمی سازیم، اگر کارخانه نسازیم یعنی تولید ما تراز پایینی دارد و این سرآغاز مشکلات اقتصادی است.

 گلابتونچی همچنین با بیان اینکه تشکل سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران قدیمی ترین تشکل صنفی کشور است، گفت: این تشکل 75 سال پیش یعنی بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل شده و مسئولیت آن این است که در ساختمان سازی و صنعت ساختمان کشور فعالیت کند.

عضو هیات مدیره و دبیر سندیکای شرکتهای ساختمانی ایران خاطرنشان ساخت: دولت به جای اینکه خودش بیاید و مسئولیت ساخت ساختمان را به عهده بگیرد باید مجوزات لازم را صادر کند و به شرکت های بخش خصوصی کمک کند که بتوانند در مدار فعالیت بیشتر قرار بگیرند.

معضل مسکن عامل مهمی در کاهش رشد جمعیت کشور است

در همین حال عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در این کنگره اصلی ترین دلیل عدم رشد جمعیت در کشور را مسائل اقتصادی و مشکل تامین مسکن دانست و گفت: در حال حاضر رشد جمعیت کشور نزدیک به رشد صفر و حتی منفی است و اصلی ترین دلیل این مسئله این است که مردم مشکل اقتصادی دارند و در سبد اقتصادی هر شخص مشکل اصلی مسکن است.

مهدی محرمی با اعلام فوق افزود: وقتی ساختمان سازی قرار است انجام شود به خصوص در مقیاس های چند واحدی، انبوهی از چالش ها از مجوزهای شهرداری گرفته تا سازمان نظام مهندسی ،پیمانکاران جزء و… بوجود می آید.

وی با اشاره به اینکه باید قدردان زحمات انبوه سازان کشور باشیم، توضیح داد: در ساختمان سازی مشکلات ریز و درشت متعددی وجود دارد. به عنوان مثال پیدا کردن یک کاشی کار حرفه ای بسیار مشکل است. چرا که هیچ مرجع مشخصی برای شناسایی حرفه مندان این شغل وجود ندارد. بنابراین باید قدر افرادی را که  با توجه به وجود این مشکلات به عنوان انبوه ساز در کشور در حال فعالیت هستند را بدانیم.

محرمی با اشاره به تبدیل شدن مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای، گفت: مسکن به طور کلی در دو حالت بررسی می شود یکی به عنوان یک کالای سرمایه ای و یکی کالای مصرفی. در حال حاضر متاسفانه بیشتر ساخت و سازها در مناطق شمالی شهر تهران اتفاق می افتد چون داریم مسکن را به یک کالای سرمایه ای تبدیل می کنیم.

وی ادامه داد: وقتی مسکن کالای سرمایه ای بشود ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد قطعا کاهش می یابد و انبوه ساز از گردونه رقابت خارج می شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه متاسفانه دست هایی در کار است که نمی خواهند صنعت ساختمان کشور به خودکفایی و شکوفایی برسد، گفت: در حال حاضر جمعیت کشور رشد صفر و حتی منفی را تجربه می کند واصلی ترین دلیل این مسئله این است که مردم مشکل اقتصادی دارد و در سبد اقتصادی هر شخص مشکل اصلی مسکن است.

تصدی گری بخش خصوصی، کلید حل معضل مسکن است

علاوه بر این رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران با انتقاد از عدم بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در حل مشکلات فعلی بازار مسکن کشور، گفت: تصدی گری بخش خصوصی همواره شعار دولتمردان در دوره های مختلف بوده است اما اگر در واقعیت بتوانیم این هدف مهم را تحقق ببخشیم، قطعا موفقیت های چشمگیری را کسب خواهیم کرد.

ایرج رهبر افزود: در حال حاضر تامین مسکن یک مشکل روز برای شهروندان محسوب می شود که باید تلاش شود این معضل بزرگ را که در سال های اخیر دامن‌گیر خانواده ها شده است را برطرف کنیم.

وی با اشاره به چگونگی تشکیل انجمن انبوه سازان، خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه مسکن همواره در ده های اخیر یک مشکل پچیده برای شهروندان بوده است، سعی کردیم در قالب یک تشکل، ظرفیت سازندگان و همکاران خود را متمرکز و شکل دهی کنیم.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان با تاکید بر اینکه متاسفانه نسل ساخت و ساز در کشور ما در نسل سوم و چهارم باقی مانده است، افزود: در حالی که در دنیا نسل هفتم ساخت و ساز را شاهد هستیم ما عقب ماندگی محسوسی در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: این عقب ماندگی در شرایطی است که ایران از نظر تعداد فارغ التحصیلان  رشته مهندسی در دنیا جایگاه دوم را در اختیار دارد. در حقیقت هم ظرفیت های خوبی داریم و هم افراد تحصیل کرده فرهیخته ای داریم که می توانیم کارهای بزرگی را با تکیه بر آن ها انجام دهیم.

رهبر با اشار ه به اینکه حتی افرادی که از ایران به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند توانسته اند در حوزه فنی و مهندسی بدرخشند، گفت: با این ظرفیت هایی که داریم جای تاسف دارد که هنوز در نسل سوم و چهارم ساخت و ساز هستیم . امیدوارم بتوانیم با هم افزایی معضل مسکن را در قالب فعالیت بخش خصوصی مرتفع کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا