راه و شهرسازیمجله خبری

سال به نیمه رسید حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران ابلاغ نشد

به گزارش ساختمان آنلاین:  پس از آنکه در پایان سال 1400 مصوبه حق مسکن به صورت سه جانبه در شورای عالی کار 650هزار تومان برای هر ماه تصویب شد جامعه کارگری منتظر تأیید این مصوبه از سوی هیأت وزیران بودند که در اقدامی عجیب این رقم به 550هزار تومان کاهش تصویب شد. اما بعد محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس در بیست و نهم تیرماه1401 در نامه‌ای رسمی خطاب به دولت، اصلاح دو مصوبه را خواستار شد؛ اول، افزایش مستمری بازنشستگان و دوم، مصوبه‌ی کمک هزینه‌ی مسکن کارگران.

در این نامه، مهلت دولت یک هفته ذکر شده بود اما اکنون با گذشت چند ماه از این نامه، حتی مصوبه کمک هزینه مسکن که اصلاح آن سرراست و بی‌چون چراست، بازبینی نشده است؛ در ارتباط با کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار، باید حق مسکن 650هزار تومانی که همان مصوبه شورایعالی کار است احیا شود.

 کارگران همچنان در انتظار حق مسکن 650 هزار تومانی

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگویی اعلام کرده است که کارگران همچنان در انتظار حق مسکن 650هزار تومانی هستند.

 وی بیان کرده است:سابقه نداشته حق مسکن مصوب شورایعالی کار که با امضای وزرای دولت مصوب شده، اجرایی نشود؛ اولین بار است که می‌بینیم دولت به امضای وزرای خود پایبند نیست.کسر 100هزار تومان از مبلغ حق مسکن، اولین قدم در جهت زیر پا گذاشتن حقوق  کارگران مشمول قانون کار است گویا قصد دارند تمام ضوابط و بایدهای مزدی را به نفع خود تغییر دهند.

وی ادامه داد: در حالیکه انتظار داریم ترمیم مزد کارگران در دستور کار قرار بگیرد، بی‌اعتنایی به قانون پذیرفتنی نیست؛ توقع داریم قبل از نیمه‌ی شهریور دولت ابلاغیه‌ی اجرایی حق مسکن را صادر کند تا کارفرمایان این ماه به کارگران مزد قانونی را بپردازند؛ مشخص نیست چرا بدون هیچ گونه توضیحی دولت از اجرای قانون استنکاف می‌ورزد آنهم در شرایطی که وضعیت معیشت کارگران به شدت بحرانی‌ست و دولت قصد دارد مزد کارمندان و بازنشستگان خود را در شهریور ترمیم کند.باید ابلاغ حق مسکن قانونی صادر شود و همچنین مابه‌التفاوت پنج ماه اول سال به حساب کارگران واریز گردد.

حمیدرضا امام قلی تبار, بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشوربا اشاره به اینکه مدت زمان انتظار کارگران برای خرید خانه حداقل 20سال است گفت: بیش از 80درصد سبد معیشت کارگران برای مسکن است.

 این فعال کارگری اظهار داشت: افزایش قیمت های مسکن, خرید مسکن را بطور کامل از ذهن خانوارهای فاقد مسکن دور کرده است. با یک محاسبه ی سرانگشتی اگر میانگین قیمت هر متر مربع مسکن حدود 13 میلیون تومان باشد و یک خانوار کارگری بخواهد یک مسکن متوسط با متراژ تقریبی 70 متری خریداری نماید، میبایستی حدود 900 میلیون تومان پرداخت نماید که با فرض اینکه هر کارگر 50  درصد حقوق ماهیانه ی خود را پس انداز نماید و قیمت مسکن هم ثابت باشد در حالت خوشبینانه حداقل 20 سال زمان نیاز دارد تا طعم خانه دار شدن رو حس نماید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا