بورس و بازارمجله خبری

تابستان سخت در انتظار بخش مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از فارس، در حال حاضر و بر اساس آمار غیر رسمی، بیش از ۵۰ درصد هزینه خانواده در کلان‌شهرها صرف پرداخت اجاره‌بها می‌شود.

براساس آمار بانک مرکزی، رشد نقطه به نقطه‌ اجاره‌بها چند ماهی است که پیرامون ۵۰ درصد در نوسان است و با ادامه‌ روند کنونی زمینه دشوار شدن معیشت مردم به خصوص در تابستان سال آینده مهیا خواهد شد. همچنین رشد نقطه‌ به نقطه‌ قیمت مسکن نیز از آبان ماه دوباره روند صعودی پیدا کرده‌است و با توجه به نوسانات در بازار ارز و سکه، آینده روشنی در انتظار بازار این حوزه نیست.

تابستان سخت در انتظار بخش مسکن

* مخالفت با مالیات بر سوداگری و سرکوب طرح مسکن‌سازی دولتی در دولت قبل

با توجه به مقدمه ذکر شده، ادامه دست فرمان کنونی برای بسیاری از خانواده‌ها به خصوص در دهک‌های کم درآمد حکم ناتواتی در تامین اساسی‌ترین نیاز را داشته و دولت باید براساس یک برنامه و طراحی درست، در بازار مسکن مداخله کند.

با توجه به تجربه‌نگاری کشورهای دنیا، مداخله دولت در بازار با اتکا به دو شیوه کنترل تقاضای سرمایه‌ای و سوداگری و افزایش عرضه مسکن امکان‌پذیر است.

طی سال‌های اخیر بسیاری از دولت‌ها در زمینه اجرای سیاست‌های ساماندهی بازار مسکن نه تنها ورود نمی‌کردند بلکه دقیقا خلاف آن عمل کرده و با اقداماتی نظیر سرکوب طرح‌های بزرگی نظیر مسکن مهر و همچنین عدم مهیا کردن شرایط برای اخذ مالیات‌های سوداگری، زمینه تشدید شرایط نامناسب را فراهم می‌کردند.

این درحالیست که مسئله اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین توسعه ساخت مسکن از وعده‌های دولت سیزدهم بوده‌ اما با گذشت 16 ماه از عمر دولت همچنان شاهد تغییر چشمگیری در اجرای سیاست‌ها نیستیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا