اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بنیاد مسکن و وزارت راه، اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان را نهادینه کنند

نماینده مجلس با تاکید بر اینکه رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان نقش مهمی در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد گفت: وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

رمضانعلی سنگدوینی، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ساختمان آنلاین، با اشاره به لزوم رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان، به موضوع بهینه‌سازی مصرف سوخت اشاره و بیان کرد که در حال حاضر در فصل زمستان، کشور ما جزو کشورهای پرمصرف انرژی، به ویژه از لحاظ مصرف گاز، محسوب می‌شود. طبق آمارها، ما حدود ۹۰۰ میلیارد مترمکعب گاز را تولید و فرآوری کرده و وارد شبکه سراسری می‌کنیم، اما حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب از این مقدار، بخش تجاری و خانگی کشور مصرف می‌کند.

سنگدوینی اظهار داشت که یکی از اهداف مطرح شده در موضوع هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم و دهم، بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده است و این مهم در بخش خانگی بسیار حائز اهمیت است. وی تاکید کرد که رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان، که شامل استانداردهای ساخت و ساز مسکن از بعد بهینه سازی مصرف انرژی است، از جمله قوانین مهمی است که در صرفه‌جویی انرژی تأثیرگذار است.

وی تاکید کرد کرد که حدود ۲۰ الی ۲۲ میلیون خانوار مصرف کننده گاز طبیعی در کشور وجود دارد  که اکثریت از بخاری گازی به عنوان سیستم گرمایشی استفاده می‌کنند. اما نکته جالب توجه این است که این بخاری‌های گازی استاندارد نبوده و درصد بازدهی آن‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است.
وی ادامه داد: بنابراین، رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان و استفاده از واحدهای استاندارد در ساخت و ساز مسکن، می‌تواند به کاهش مصرف سوخت و بهبود کارایی انرژی در ساختمانها منجر شود و این امر به طور مستقیم منجر به کاهش هزینه‌های سوخت و صرفه‌جویی در مصرف انرژی خانگی می‌شود.

سنگدوینی تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مسئولیت اصلی در اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان را دارند. این دو نهاد باید استانداردهای لازم را تعیین کرده و اقدامات لازم برای ترویج و اجرای این استانداردها را انجام دهند.
وی افزود: همچنین، آموزش و آگاهی‌بخشی به مخاطبان، به ویژه مهندسان، معماران و سازندگان، در خصوص اهمیت رعایت استانداردهای ساختمانی و بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز بسیار ضروری است.

نماینده مجلس خاطر نشان ساخت: به طور کلی، رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان و بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌تواند به کاهش مصرف سوخت ، صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی و افزایش راحتی و کیفیت زندگی بهره برداران ساختمانی منجر شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا