اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

صنعتی‌سازی مسکن یک راهبرد، استراتژی و تکنیک است

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان و عضو کارگروه صنعتی سازی ساختمان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: صنعتی سازی یک راهبرد، تکنیک و استراتژی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، در جریان برگزاری همایش انبوه سازان و سازندگان جعفر قرائتی ستوده اظهار داشت: متأسفانه ساخت بهینه مسکن و مدل محله سازی در احیای بافت های فرسوده از سوی نهادهای مرتبط با ساخت و ساز نظیر شهرداری ها و شورای شهر مغفول مانده است که باید به آن توجه بیشتر شود.

این فعال صنعت ساختمان بیان کرد: مرتبا درباره لزوم صدور خدمات فنی مهندسی صحبت می کنیم غافل از اینکه بازار داخلی در بخش مسکن را به دیگران واگذار کرده ایم.

قرائتی ادامه داد: ساخت و ساز چهار مرحله دارد یکی پیش تولید است، دیگری مرحله تولید ساختمان، سوم مرحله طولانی بهره برداری و آخرین مرحله هم تخریب و بازیافت است اما در هر چهار مرحله مشکل هدر رفت منابع به خصوص انرژی داریم و آن را اصلاح نمی‌کنیم.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، میزان آب و انرژی نهفته در تولید مصالح و تجهیزات مرتبط با تولید مسکن بسیار بالا بوده و این فرآیند معیوب در دوران بهره‌برداری ساختمان هم مجدد تکرار می شود.

وی تاکید کرد: سازندگان و مدیران دولتی این وظیفه اجتماعی و عرفی را دارند که این معضل را در نظر بگیرند و برای حل آن چاره اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنیم صنعتی سازی یک روش ساخت است گفت: این در حالی است که صنعتی سازی یک راهبرد، تکنیک و استراتژی است؛ صنعتی سازی بر خلاف مدلی که در نظام فنی و اجرایی است، با مطالعه و انتخاب شاخصهای اجباری و اختیاری و انتخاب سیستم ساخت یا پلتفرم شروع می شود.

وی گفت: سپس وارد فاز طراحی می شویم؛ اینکه اسکلت را پیچ و مهره کنیم به معنای صنعتی سازی نیست،متاسفانه ما روش و تکنیک را به جای تاکتیک در نظر می گیریم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا