اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

املاک متعلق به شهرداری تهران خام فروشی نمی شوند

معاون مالی شهرداری تهران با اشاره به اینکه سیاست اصلی ما این است که املاک متعلق به شهرداری تهران را به هیچ وجه خام فروشی نکنیم گفت: این املاک پس از مولد سازی، پشتوانه طرح های عمرانی شهر نظیر مترو، توسعه اتوبوس و‌.. خواهند شد، خوشبختانه تعامل خوبی با نظام بانکی داریم که از این ظرفیت هم برای پرداخت بدیهی های شهرداری و هم اخذ تسهیلات به منظور انجام فعالیت های مربوطه، بهره خواهیم گرفت.

 به گزارش خبرنگارما،لطف الله فروزنده ظهر امروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار شهری پایگاه خبری ساختمان آنلاین، بیان کرد: سال گذشته رشد در بودجه را شاهد بودیم که این درآمدهای حاصله صرف پروژه‌ها و مسائل شهر و کارهای سرمایه‌ای شده است.

معاون مالی شهرداری تهران از بورسی شدن شهروند خبر داد و گفت: همچنین شرکت سرمایه‌گذاری نیز به بورس وارد می‌شود و ما از ظرفیت بورس برای حمایت از پروژه‌های‌مان استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رایزنی با بانک‌ها برای تسویه بدهی‌شان انجام شده است به گونه‌ای که تا کنون ۱۱ هزار میلیارد تومان با بانک شهر تسویه شده است، گفت: همچنین با همکاری بانک تجارت سقف بدهی را مشخص کردیم و با بانک ملی و صادرات نیز بعد از نهایی شدن عدد بدهی به توافقاتی در خصوص نحوه پرداخت بدهی خواهیم رسید.

فروزنده با بیان اینکه ۴۶ پروژه بلاتکلیف داشتیم که ۴۰۰۰ میلیارد تومان پروژه‌ها را شفاف سازی کردیم، گفت: حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه با بخش خصوصی تعریف کردیم که در حال ارزیابی آنها هستند تا نسبت به انتخاب اجرای پروژه‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه برای خرید اتوبوس، خودروی برقی و واگن مترو مذاکراتی صورت گرفته است، اما لازم است که خط اعتباری از سوی دولت تعیین شود، افزود: یک خط اعتباری در دولت با چین وجود دارد و اگر خط اعتباری دیگری تعریف شود دولت می‌تواند به ما در این خط اعتباری سهمی بدهد.

معاون شهردار تهران در خصوص افزایش درآمدهای شهرداری تهران در سال گذشته با بیان اینکه این افزایش درآمد به دلیل ظرفیت‌هایی بود که ایجاد شده است، گفت: مولدسازی یکی از این ظرفیت‌ها است و همچنین موضوع واریز و برداشت با بانک‌ها را پیگیری کردیم یعنی بانک‌ها به ما کمک کردند که مودیان را شناسایی کنیم و مودیان نیز عوارض را به جای بدهی ما به بانک پرداخت کردند که از این محل ۱۱ هزار میلیارد تومان واریز و برداشت داشتیم و در سال جاری نیز این مسیر ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در بورس رخ خواهد داد به گونه‌ای که فروشگاه شهروند بورسی می‌شود، اظهار کرد: همچنین شرکت سرمایه گذاری نیز به بورس وارد می‌شود و ما از ظرفیت بورس برای حمایت از پروژه‌هایمان استفاده خواهیم کرد؛ اما در خصوص فروش متری مسکن در بورس هنوز این امر تکمیل نشده و در حال بررسی هستیم.

فروزنده در مورد خرید اتوبوس‌های داخلی نیز با بیان اینکه تخصیص بودجه در سال ۱۴۰۲ بیشتر در حوزه مترو و اتوبوس بوده است و بیشتر از این هم پول تزریق خواهیم کرد، افزود: در مورد خرید اتوبوس‌های داخلی باید بگویم که قسمت اتوبوس سازی تعطیل بود و بعد از قرارداد ما با خودروسازان آنها خطوط‌شان را برای ساخت اتوبوس فعال کردند و قول دادند که بخشی از تعهدات خود را در نیمه اول سال وارد ناوگان کنند که ما بطور جد پیگیر این موضوع هستیم.

وی در خصوص تامین منابع پروژه شهید متوسلیان نیز گفت: این پروژه جزو پروژه‌های مشارکتی است و کار بررسی فنی تمام شده است و طرف سرمایه گذار در حال بررسی رژیم پرداخت اقتصادی است.

فروزنده در خصوص بازپس‌گیری املاک نیز با بیان اینکه بخشی از این املاک در اختیار اشخاص حقیقی، حقوقی بود که البته بخشی تخلیه شده و بخشی دیگر در محاکم قضایی در حال پیگیری است، در خصوص سرانجام ۶۳۰ واگن مترو بیان کرد: خط اعتباری و فاینانس تعیین شده است و تقریبا ۹۰ درصد کار پیشرفته و تنها باید تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کشور، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه منعقد شود که حداکثر تا یک ماه آینده پیش پرداخت داده می‌شود.

معاون شهردار تهران در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص طلب شهرداری از دولت، گفت: طلب ما از دولت در خصوص سهم دولت در پرداخت بلیت مترو و اتوبوس در سال گذشته حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان تعیین شد که اسناد آن تهیه و به تأیید حسابرس نیز رسید و برای امسال هم تا کنون اسناد ۹۰۰ هزار میلیارد تومان را تعیین کردیم و تقریبا باید بگویم که طلب ما از دولت در این بخش حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است، اما دولت برای پرداخت بدهی‌هایش باید از مجلس مجوز بگیرد.

وی افزود: اما در خصوص طلب شهرداری از دستگاه‌های اجرایی باید عنوان کنم که معاون اول رئیس جمهور کارگروهی را ایجاد کرده است تا همه شهرداری‌ها میزان طلب خود را از دستگاه‌های اجرایی اعلام کنند که شهرداری تهران در مواردی همچون کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۷۷ حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان طلب دارد که این طلب برای ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر است.

فروزنده در خصوص راه اندازی صندوق ویژه درآمدهای مازاد نیز گفت: آنقدر طرح‌های شهرداری روشن است که هر چقدر درآمد داشته باشیم باید صرف تکمیل این پروژه‌ها کنیم.

وی در مورد سرانجام تکمیل خط ۶ و ۷ متروی تهران نیز تصریح کرد: تا حدودی منابع مالی تکمیل این دو خط تامین شده و تا آخر سال نیز مابقی منابع مورد نیاز تاغمین و تزریق می‌شود و به امید خدا در سال جاری خط ۶ و ۷ مترو تکمیل خواهد شد و امیدواریم دولت هم کمک کند که این کار با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

معاون شهردار تهران در خصوص اوراق مشارکتی گفت: برای امسال ۲۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است که ۱۲۰۰ میلیارد تومان آن با تضمین ۵۰ درصدی دولت و مابقی با تضمین ۱۰۰ درصدی شهرداری است که از این میان ۲۳۰۰ میلیارد تومان برای مترو و ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس است که در حال تدوین رژیم پرداخت هستیم.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا