بلاگروش های اجرا و ساخت

روش تجربی محاسبه طول و زاویه شمشیری راه پله

نکات اجرایی شمشیری راه پله

  • شمشیری پله ها به صورت عمود بر روی بیس پلیت های زیرین خود وارد خواهند شد. تا علاوه بر اتصال به سازه بتوانند بار وارده را به زمین انتقال دهند.
  • شمشیری پله ها باید داری شیب مناسب باشند.این شیب توسط زاویه ی آلفا (زاویه ای است که در اثر جدا کردن قطعه ی مثلثی شکل از فولاد ایجاد می شود و تعیین کننده شیب پله خواهد بود) تعیین می شود. پس از جدا کردن این قطعه مثلثی و جوش کردن قطعات به یک دیگر در راس زاویه ایجاد شده از پلیت برای اتصال مناسب تر استفاده می کنیم.
  • شروع تیرآهن شمشیری پله باید از روی فونداسیون پله آغاز شود و نباید از روی زمین طبیعی آغاز گردد یا بر روی آجر قرار داده شود، چون تیرآهن در خاک نشست کرده ویا آجر را می شکند.

روش تجربی محاسبه طول و زاویه شمشیری راه پله:

حاصل ضرب ارتفاع در عدد ۱٫۶۲ معمولا بهترین و ایده آل ترین شیب را به ما میدهد با پله های استاندارد با کف ۳۰ سانتی متر و ارتفاع پیشانی حدود ۱۸ سانتی متر.

مثلا اگر ارتفاع فضایی که میخواهیم راه پله را اجرا کنیم حدود ۳ متر باشد(مثلا از یک طبقه به طبقه بالاتر) آنگاه داریم:
۳×۱٫۶۲=۴٫۸۶

این میشود فاصله افقی از شروع راه پله تا نقطه انتهایی راه پله.
و طول شیب راه پله هم میشود:

(۳^۲)+(۴٫۸۶^۲)=۳۲٫۶۱

و جذر ۳۲٫۶۱ میشود حدود ۵٫۷۱٫
پس طول شمشیری ما میشود ۵٫۷۱٫

چگونه می توان عرض پله ها را تعیین کرد؟

بسته به مقررات استفاده و مقررات محلی، حداقل عرض ۸۰ سانتی متر برای پله ها در خانه های تک خانواده و بیش از ۱۰۰ سانتیمتر در ساختمان های عمومی توصیه می شود، با توجه به تعداد پیش بینی شده افرادی که از آن استفاده می کنند. به عنوان یک مرجع، بر طبق کتاب سنتی “داده های معماران” توسط ارنست نئوفرت، در یک راهروی ۱۲۵ سانتیمتر، دو نفر می توانند در یک بار به بالا و پایین بروند و در یکی از ۱۸۵ سانتیمتر، ۳ نفر می توانند آن را همزمان انجام دهند با یک فاصله مناسب ۵۵ سانتیمتر بین شخص و دستبند.

پس از چند پله باید یک استراحتگاه را در نظر بگیریم ؟

در حالت ایده آل، یک راه پله نباید بیش از ۱۵ پله در یک ردیف داشته باشد. پس از ۱۵ پله، استراحتگاه باید در نظر گرفته شود. توصیه می شود که اندازه ی استراحتگاه حداقل ۳ برابر باشد.

ارتفاع ایده آل بین راه پله و سقف چقدر؟

ارتفاع بین گام ها و سقف باید حداقل ۲۱۵ سانتی متر باشد. به گفته ارنست نویفرت، شما می توانید به حداقل ۲۰۰سانتی متر برسید. ارتفاع نرده ها می تواند بین ۸۰ تا ۹۰ سانتی متر از هر پله متفاوت باشد

3.5/5 - (19 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون ببخشید یه سئوال داشتم قسمت دوم راه پله بعد از پاگرد تو خونه ما شیبش رو کم کردن الان به نظرتان بهتره کدوم یکی از دو حالت زیر رو در نظر بگیریم ؟
    ۱ ارتفاع ۱۵ و کف ۵۰
    ۲ ارتفاع ۲۳ و کف ۷۰ سانتی متر

  2. سلام ، یه زمینی دارم که مثلثیه و ار دوطرف نورمیخوره { شمالی} به خاطر سه گوش بودنش مجبورم راهپله رو در ربتدا یا انتهای زمین به شکل مثلثی اجرا کنم نظرتون چیه یه طراح خوب میخوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا