آیین نامه ها و استانداردهابلاگ

مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان؛ پی و پی سازی

الزامات طراحی ژئوتکنیکی ساختمان‌ها تحت عنوان پی و پی سازی، در مبحث ۷ مورد بحث قرار می‌گیرد. این مبحث پس از ارایه تعاریف مرتبط با مسائل طراحی پی، به شناسایی ژئوتکنیکی لایه‌های زمین می‌پردازد و برای نکاتی از قبیل تعداد، عمق و فاصله گمانه‌ها، جداول لازم را ارائه می‌دهد. در همین فصل حداقل مواردی که گزارش‌های فنی باید آورده شود، ذکر شده است .

فصل سوم مبحث ۷ به موضوع بسیار مهم گود برداری می‌پردازد، این فصل مسئولیت طرح و اجرای گود را به میزان خطرهای مختلفی که ممکن است تاثیرگذار باشد مرتبط می‌سازد. در ادامه نیز برای هر سطح خطر، یک مسئول طراحی و اجرا مشخص شده است. علاوه بر آن به منظور جلوگیری از ایجاد تغییر شکل های دیوار گود و در نتیجه صدمه به سازه مجاور گود، نکاتی آورده شده است.

در بخش طراحی‌های ژئوتکنیکی، شامل پی‌های سطحی، سازه‌های نگهبان و پی‌های عمیق، به هر دو روش طراحی تنش مجاز و حالات حدی پرداخته شده است.

دامنه کاربرد مبحث ۷

رعایت ضوابط و مقررات این مبحث در کلیه ساختمان‌ها و سازه‌های موضوع مقررات ملی ساختمان الزامی است. این ساختمان‌ها شامل: ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، آموزشی، درمانی، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های صنعتی هستند .
ابنیه فنی مانند پل ها و سدها و سازه های نیروگاه‌ها، مشمول مقررات این مبحث نمی‌شوند ولی رعایت آنها به صورت غیر الزامی توصیه می‌شود.

فصل پنجم این مبحث به موضوع طراحی سازه‌های نگهبان احتصاص دارد. در این فصل در خصوص فشار خاک و میزان تغییر شکل‌های لازم برای ایجاد شرایط محرک و مقاوم و طراحی این سازه ها برای تحمل بار استاتیکی و همچنین بار دینامیکی ناشی از زلزله، جداول ضرایب اطمینان آورده شده است. در مورد دیوارهای مسلح که در ایران بسیار متداول است به هر دو ضریب اطمینان جزئی و کلی پرداخته شده است .
فصل آخر به پی‌های عمیق اختصاص یافته است. در این بخش انواع نیروهای اعمالی از قبیل نیروی محوری فشاری، محوری کششی، جانبی و اصطکاکِ منفی مورد بحث قرار گرفته است. در ادامه نیز ضمن ارائه جداول ضریب اطمینان جهت طراحی، اهمیت انجام آزمایشات در محل به صورت استاتیکی و دینامیکی و ارجح بودن آن‌ها برای طراحی مطرح شده است. در این بخش مطالبی مرتبط با گروه شمع برای باربری بیشتر یا کاهش نشست آورده شده است .

فهرست مطالب

کلیات، هدف، دامنه کاربرد، تعاریف، روش‌های طراحی

شناسائی ژئوتکنیکی زمین

هدف، شرایط نیاز به انجام عملیات شناسائی، شناسایی‌ها، حفاری و نمونه‌برداری خاک، آزمون‌های آزمایشگاهی، آزمون‌های درجا (محلی)، گزارش‌ها

گودبرداری و پایش
هدف، آماده‌سازی و تسطیح، گودبرداری، پایش و کنترل

پی سطحی

هدف، ملاحظات طراحی پی‌های سطحی، ظرفیت بابری پی‌های سطحی، نشست مجاز، روش‌های طراحی پی سطحی، پی‌های انعطاف پذیر، ملاحظات اجرایی پی‌های سطحی

سازه‌های نگهبان

هدف، انواع سازه‌های نگهبان، پایداری انواع سازه‌های نگهبان، فشار خاک، روش‌های طراحی سازه‌های نگهبان، مهاربندی، خاکریز پشت دیوار، زهکشی و آب‌بندی دیوارها

پی‌های عمیق

هدف، مبانی طراحی پی‌های عمیق، بارهای طراحی، شمع تحت بار محوری، شمع‌های تحت بار جانبی، گروه شمع، بار مجاز طراحی شمع‌ها، آزمایش‌های بارگذاری شمع، طراحی سازه‌ای شمع‌ها، ملاحظات ساخت و اجرای شمع‌

مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ویرایش سوم سال ۱۳۹۲

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا