بلاگتاسیسات مکانیکی

بررسی تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان

سرمایش و گرمایش

اختصاصی ساختمان آنلاین: اگر فعال بازار ساخت و ساز باشید و یا قصد داشته باشید تا به صورت شخصی نصب و تجهیز تاسیسات ساختمان خود را مدیریت کنید، حتما خوب می‌دانید که این کار چقدر تخصصی بوده و نیازمند تحقیق و جستجو بسیاری است.

تمامی امکانات و تاسیسات ساختمان از آبگرمکن که نیاز اساسی هر خانه است گرفته تا برخی تاسیسات ساختمان مانند حوله خشک کن، همه و همه نیازمند دقت در خرید هستند و نمی‌شود بدون در نظر گرفتن شرایط و امکانات هر وسیله اقدام به خرید آن کرد.

در این مقاله قصد داریم تا درباره تاسیسات ساختمان از اساسی‌ترین‌ تا لوکس‌ترین انواع آن به طور مفصل بحث کنیم و شما را با انواع تاسیسات ساختمان و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم تا در تجهیز کردن خانه خود به موانع جدی برخورد نکنید.

  • آبگرمکن

اولین نیاز تاسیساتی هر خانه آبگرمکن است. این موضوع به وضوح قابل لمس است زیرا اغراق نیست اگر بگوییم خانه‌ای که آبگرمکن نداشته باشد بیشتر شبیه به یک پناهگاه است. شما در خانه با آب و وضعیت سرد و گرم آن سر و کار بسیاری دارد. امکان ندارد که بتوانید بدون آبگرمکن استحمام کنید یا در سرمای زمستان بدون آبگرمکن حتی دست و صورت خود را بشویید.

اما آبگرمکن‌ها انواع مختلفی دارند. همه ما می‌دانیم که در تقسیم بندی کلی، آبگرمکن‌ها به دو نوع دیواری و ایستاده تقسیم می‌شوند، اما در واقع این دو دسته هم در جزئیات شامل تفاوت‌های بسیاری در امکانات مدل‌ها می­‌شوند. در ادامه به شرح امکانات و تفاوت در مدل‌های آبگرمکن‌ها می‌پردازیم.

بهتر است بدانیم که انواع فراوانی از آبگرمکن‌ها در بازار تاسیسات صنعتی یافت می‌‌شود. آبگرمکن‌های مستقیم مانند نفتی، گازی، الکترونیکی و غیرمستقیم مانند انواع آبگرمکن‌های خورشیدی. و دیگر طبقه بندی آبگرمکن‌ها مانند دوجداره، کویلی و… . اما ما قصد داریم تا به شرح همان دو طبقه معروف دیواری و ایستاده بپردازیم.

عمده‌ترین تفاوت آبگرمکن‌های دیواری و ایستاده در وجود مخزن آب در نوع ایستاده است. آبگرمکن‌های ایستاده با داشتن مخزن آب می‌توانند آب گرم را در مخزن خود حفظ کنند تا در صورت قطع گاز یا خاموش شدن آبگرمکن کمی آب گرم برای اهالی خانه باقی بماند. اما در نوع دیواری این مخزن وجود نداشته و به محض خاموش شدن آبگرمکن، آب سراسر خانه گرم می‌شود.

امروزه در خانه‌های ویلایی بیشتر از آبگرمکن‌های ایستاده و در واحدهای آپارتمانی اغلب از نوع دیواری استفاده می‌شود.

اما هر دو نوع دیواری و ایستاده دارای امکانات و برندهای مختلفی هستند که قیمت‌های بسیار متفاوتی را نیز شامل می‌شوند. قطعا خرید آبگرمکن دیواری مسئله حساس‌تری است آن هم به این دلیل که پیچیدگی آبگرمکن‌های دیواری بسیار بیشتر از آبگرمکن‌های ایستاده است و احتمال خرابی در آن‌ها بسیار بالاتر است و البته همانطور که گفتیم این خرابی نیز باعث سرد شدن فوری آب سراسر خانه می‌شود.

بنابراین باید سعی داشته باشید تا بهترین و مدرن‌ترین مدل‌های ممکن آبگرمکن‌های دیواری را انتخاب نمایید که ریسک به مراتب پایین‌تری نسبت به کیفیت‌های متوسط و پایین بازار در میزان خرابی داشته باشد. اغلب آبگرمکن‌های دیواری جزو دسته آبگرمکن‌های الکتریکی قرار می‌گیرند که مطلقا موجب آلودگی هوا نشده و از این نظر نسبت به بسیاری از نمونه‌های ایستاده که گازی و یا حتی نفتی هستند، ایده آل تر به نظر می‌رسند.

اما الکتریکی بودن آبگرمکن نباید شما را نسبت به مصرف ۲۴ ساعته و زیاد برق خانه نگران سازد. زیرا المنت و ترموستات خاصی در آبگرمکن‌های الکتریکی تعبیه شده است که در صورتی که آب خانه گرم باشد جریان الکتریکی کاملا متوقف می‌شود تا موجب اتلاف برق نشود و پس از پایین آمدن دمای آب ترموستات مجددا جریان الکترونیکی را به وسیله المنت فعال می‌کند تا آب گرم شود.

گذشته از بحث خرید آبگرمکن، باید توجه کنید که آبگرمکن نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد که در صورتی که رعایت نشود می‌تواند ضرر و زیان زیادی به بار بیاورد. مهم‌ترین این مراقبت‌ها شامل نکاتی مانند فعال کردن دو ماه یکبار سوپاپ­‌های اطمینان برای از بین بردن رسوبات مسیر آبگرمکن، اطمینان از سالم بودن ترموکوبل و ترمسوتات و البته سیستم حرارتی به صورت حداقل ماهی یک مرتبه و اطمینان از سلامت منبع و مخزن آب در آبگرمکن‌ها.

با رعایت نکات ایمنی و انتخاب آبگرمکن مناسب و باکیفیت می‌توانید با استرس کمتری حمام کرده و البته هزینه کمتری بابت تعمیر چندباره آبگرمکن بپردازید.

  • دیگ بخار

دیگ بخار یکی از قطعات کاملا صنعتی است که به هیچ عنوان کاربرد خانگی نداشته و در خانه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. استفاده دیگ بخار در ساختمان‌ها به موتورخانه‌ها و دور از دیدرس و رفت و آمد مردم محدود می‌شود.

دیگ‌های بخار یا همان بویلرهای معروف، ماشین‌هایی هستند که به صورت مخزن بزرگ آب طراحی شده‌اند تا بتوانند آب را تبخیر کرده و از بخار حاصله برای مصارف ساختمان استفاده شود.

دیگ‌های بخار انواع مختلفی را شامل می‌شوند. این تنوع شامل دیگ‌های بخار تک پاس، دو پاس، کوره برگشتی، سه پاس و چهار پاس می‌شود که هرکدام شامل پیچیدگی‌های تخصصی خاص خود است.

برای خرید دیگ بخار مهم‌ترین مسئله مورد تایید قرار گرفتن مدل دیگ از طرف سازمان استاندارد است. به این معنا که برند سازنده باید دارای پروانه مورد تایید سازمان ملی استاندارد کشور باشد.

  • کولر گازی

کولرهای گازی از جمله مهم‌ترین و پرفروش‌ترین تاسیسات ساختمانی محسوب می‌شوند که در تعداد معدودی از خانه‌ها در زمان خرید وجود داشته و به طور معمول باید خودتان دست به کار شوید و پس از خرید خانه نسبت به خرید کولرگازی اقدام کنید.

در بین کولرها آن چیز که در بازار امروز معروف است و حتما می‌دانید این است که آن‌ها شامل دو نوع گازی دیواری و اسپیلت می‌شوند. این مسئله در تصور عام قابل قبول است اما نوع دیگری از کولرهای گازی نیز یافت می‌شوند که به کولر ایستاده معروفند. درباره این کولرها نیز در این مقاله به بحث خواهیم پرداخت.

همانطور که آگاه هستید، قیمت‌ اسپیلت‌ها به شدت بالاتر از قیمت کولرهای گازی دیواری است اما بازار فعلی ایران ظرفیت زیادی برای فروش اسپیلت‌ها از خود نشان داده‌است. گرایش و تمایل مردم نیز عموما به سمت اسپیلت‌هاست زیرا مدرن‌تر بوده و امکانات به مراتب بیشتری نسبت به کولرهای دیواری در خود جای داده‌اند. علاوه بر این اسپیلت‌ها قابلیت پخش کردن هوای سرد در تمام مساحت خانه را داشته که خود مزیتی بزرگ محسوب می‌شود.

اسپیلت­ها دارای امکانات بسیار متفاوت بسته به قیمت و برند و البته قدرت‌های متفاوت است. قدرت اسپیلت‌ها از حدود ۹۰۰۰ شروع شده و تا ۴۸۰۰۰ ادامه دارد. اسپیلت‌های ۹۰۰۰ برای اتاق‌ خواب‌های کوچک و مغازه‌های کوچک و ۴۸۰۰۰ برای خانه‌های بزرگ و فروشگاه‌ها کاربرد دارد. سایر قدرت‌های بین این دو نیز شامل مدل‌های دوازده هزار، هجده هزار، بیست و چهار هزار و سی و شش هزار می‌شود.

گذشته از بحث ظرفیت و قدرت اسپیلت‌ها مبحث دیگر مورد اهمیت در آن‌ها تنوع امکانات آن‌هاست. برخی اسپیلت‌ها تنها هوای سرد تولید می‌کنند اما برخی توانایی تولید هوای سرد و گرم را دارند. برخی تنظیمات زمان بندی بسیار پیشرفته‌ای دارند، برخی دیگر صفحه نمایش پیشرفته و پیچیده‌ای دارند و بسیاری امکانات دیگر که همه و همه در تنوع قیمت اسپیلت‌ها تاثیر فراوانی دارند.

خرید و فروش اسپیلت‌ها امروزه در مراکز معتبر فروش تاسیسات ساختمانی جریان دارد که از آن طریق می‌توانید به سراغ برندهای معتبر با گارانتی معتبر بروید. اما بسیاری از فروشگاه‌های متفرقه که عمدتا به صورت مرزی و قاچاق اجناس را وارد می‌کنند نیز اقدام به فروش اسپیلت‌ها با قیمت به مراتب پایین‌تر نسبت به فروشگاه‌های معتبر می‌کنند که به دلیل ریسک بالا در سلامت و کیفیت محصولات و البته عدم وجود گارانتی یا گارانتی‌های عمدتا ناکارآمد و نامعتبر، خرید از این فروشگاه‌های متفرقه را مطلقا توصیه نمی‌کنیم.

علاوه بر این در زمان خرید اسپیلت به تنوع برندها نیز توجه فراوانی داشته باشید. تنوع برند در اسپیلت‌ها بسیار بالاست و امروزه برندهای گمنام‌تر چینی نیز به میدان رقابت با برندهای باکیفیت و باسابقه بازار وارد شده‌اند که با قیمت‌های به شدت مناسب‌تر نسبت‌ به برندهای معروف توانسته‌اند در این وضع معیشتی و اقتصادی مردم را به طرز چشمگیری وسوسه کنند و در برخی موارد گوی سبقت را نیز از رقبای معروف و معتبر خود بربایند. توصیه ما به شما خرید برندهای معتبر است آن هم به دو دلیل. اول اینکه برندهای معتبر کیفیت بسیار بالاتری داشته و از قطعات با استهلاک پایین‌تر و قدرت بالاتری در آن‌ها استفاده شده‌است. دوم اینکه برندهای معتبر نمایندگی‌های خدمات پس از فروش معتبری نیز در سطح کشور تاسیس نموده‌اند که در صورتی که با مشکلاتی در اسپیلت خود مواجه شدید به راحتی و با تماس با یکی از این نمایندگی‌ها می‌توانید مشکل خود را مرتفع نمایید.

پس از اسپیلت‌ها نوبت به بحث درباره کولرهای گازی دیواری می‌رسد. کولرهای گازی دیواری جزو دسته کولرهای قدیمی بازار محسوب می‌شوند که هنوز هم بسیاری از افراد این نوع کولرها را به انواع دیگر کولرها ترجیح می‌دهند. کولرهای گازی دیواری خنک کنندگی نسبتا خوبی دارد و نمونه‌ای با قدرت هجده یا نوزده هزار می‌تواند یک واحد نود یا حتی صد متری را به راحتی خنک کند.

البته اگر خواستار این نوع کولرها باشید، باید توجه داشته باشید که مدل نو و صفر این کولرها در بازار تقریبا نایاب شده‌اند و احتمالا باید به دنیال نمونه‌های دسته دو سالم و کم کارکرد باشید.

تنوع قیمت این کولرها نیز هرچند در حد اسپیلت‌ها نیست اما خالی از تنوع هم نیست. در بازار کولرهای دسته دوم بازه قیمتی بین یک میلیون تا دو میلیون رایج است. در هر حال برای خرید کولر دیواری مناسب به همان دلیل نایاب بودن اجناس نو، باید حوصله زیادی برای تحقیق و جستجو به خرج دهید تا در خرید کولر اشتباه نکنید.

اما نوع آخر کولرهای مد نظر ما، کولرهای ایستاده است. این نوع کولرها کم‌تر در خانه‌ها استفاده دارند و معمولا در اماکن بزرگ مانند مساجد و سالن‌ها استفاده دارند. دلیل این امر نیز قدرت بسیار زیاد و البته قیمت بسیار بالای کولرهای ایستاده است. علاوه بر این مسائل، ابعاد بسیار بزرگ این کولرها هم یکی از دلایل عدم تناسب کولرهای ایستاده با واحد‌های آپارتمانی و خانه‌های ویلایی است.

بنابراین، توصیه ما به شما خرید اسپیلت یا کولر دیواری است. اما بیش از هرچیز به این مسئله توجه کنید که قدرت موتور کولر مد نظر شما با متراژ خانه شما همخوانی داشته‌باشد تا مبادا با صرف هزینه گزاف دچار ضرر مالی شوید و کارایی کولر شما متناسب با نیاز شما نباشد.

  • کولر آبی

بزرگترین تفاوت میان کولر آبی و کولر گازی، منطقه فروش این دو نوع است. کولر گازی در مناطق مرطوب و شرجی کشور کاربرد دارد اما کولر آبی برای مناطق خشک کارایی دارد.

کولرآبی نیز انواع متفاوتی دارد که دو نوع معروف آن کولرهای دریچه ای و ایستاده هستند. امروزه کولرهای آبی دریچه‌ای عمده فروش بازار کولرهای مناطق خشک را در دست گرفته‌اند. بزرگترین مزیت این کولرها این است که می‌توانید در چند قسمت از خانه مانند اتاق خواب‌ها، پذیرایی، حال و… دریچه احداث کنید تا سرمای خانه به این محیط‌ها منتقل شود.

اگر سری به مناطق خشک بزنید، با این نوع کولرها در اکثر خانه‌ها روبرو می‌شوید. اما کولرهای ایستاده آبی، همان کاربرد کولرهای ایستاده گازی مناطق مرطوب را در مناطق خشک دارند. به این معنا که اماکن بزرگ تجاری و یا مذهبی بیشترین استفاده را از این کولرها دارند.

  • استخر، سونا، جکوزی

استخر به تنهایی یکی از امکانات خانه­‌های لوکس امروز ایران محسوب می‌شود. استخرها معمولا دو نوع هستند، استخرهای قابل حمل و استخرهای خانگی معمولی. استخرهای قابل حمل معمولا از جنس پلاستیک فشرده بوده و در بعضی مدل­‌ها قابلیت باد شدن و جمع شدن دارد. در خانه‌هایی که فضا برای استخر وجود دارد اما امکان ساختن استخر وجود ندارد، این استخرها انتخاب ایده‌آلی به حساب می‌آیند.

اما در بیشتر موارد استخر خانه‌ها از همان نوع سنتی و ساخته شده هستند. اما علاوه بر استخر، امکاناتی مانند سونا و جکوزی نیز به کارایی استخر شما اضافه می‌کند.

سونا بخار همان بخشی است که با بخار فراوان خود روی پوست و البته روح و روان شما تاثیر مثبت می‌گذارد، سونا خشک نیز با گرمای بالای خود موجب تعرق شما می‌شود. البته ورودی این دو نوع سونا باید از هم جدا و بافاصله باشند. در رنگ بندی سونا نیز بهتر است از رنگ‌های گرم‌تر استفاده نمایید. همچنین فراموش نکنید که سونا نیاز به تاسیسات زیر ساختی تقریبا زیادی دارد و ساخت آن به سادگی انجام نمی‌شود.

جکوزی نیز با امکانات متنوعی نظیر پرتاب آب، ماساژ آب، حباب سازی، تنظیم آب گرم و… تجربه فوق‌العاده‌ای از استحمام را برای شما به ارمغان می‌آورد. جکوزی خانه را می‌توانید در فاصله بین دو سونا احداث کنید که ایده‌آل‌ترین فضای ممکن محسوب می‌شود. در مورد رنگ بندی جکوزی نیز نظر اهالی فن و طراحان دکوراسیون همان نظری است که راجع به رنگ‌بندی سونا دارند. به این معنا که در رنگ‌بندی جکوزی نیز بهتر است از طیف رنگ‌های گرم‌تر استفاده شود.

وجود یک کمد مجزا برای قسمت سونا و جکوزی هم ایده بسیار کاربردی به نظر می‌آید.

اما ساخت و طراحی استخر، سونا و جکوزی بستگی به نیاز شما و البته هزینه مد نظر شما دارد. استخرهای مسقف و سرپوشیده با امکانات سونا و جکوزی در اتاق‌های جداگانه معمولا از لوکس‌ترین و گران‌ قیمت‌ترین انواع محسوب می‌شوند. اما ارزان‌ترین نوع، استخرهای بدون سقف و روباز که معمولا در حیاط‌ها بنا می‌شوند، هستند.

از این نکته نیز غافل نشوید که برای احداث هرکدام از این موارد باید با مشاور‌ طراحی و ساخت مشورت کنید و به هیچ عنوان به صورت سرخود اقدام به ساخت این موارد نکنید.

  • فن و هواکش

فن و هواکش از جمله تاسیسات تهویه کننده هوا و از بین برنده بوی نامطبوع در محیط‌های مختلف خانه است. در گذشته عمده استفاده از فن و هواکش به آشپزخانه‌ها محدود می‌شد اما امروزه بیشترین کاربرد فن و هواکش به حمام و دستشویی‌ها و به طور کلی محیط سرویس بهداشتی معطوف می‌شود. هرچند که هنوز هم در برخی آشپزخانه‌ها و البته مطبخ‌ها از هواکش استفاده می‌شود.

هواکش‌ها معمولا ساختار خیلی پیچیده‌ای ندارند و با استفاده از یک یا چند دریچه عمل تهویه هوا و از بین بردن بو را انجام می‌دهند. تفاوت هواکش‌ها در طراحی ساخت آن‌هاست که برخی کاملا به چشم می‌آیند و برخی کاملا خارج از دید طراحی می‌شوند.

البته میزان صدای هواکش‌ها هم تاثیر زیادی در قیمت آن‌ها دارد، زیرا نمونه‌های ارزان‌تر صدای به مراتب بیشتری از خود خارج می‌کنند و گاهی موجب اذیت و آزار اهالی خانه می‌شوند اما نمونه‌های باکیفیت‌تر و گران‌تر میزان صدای پایینی داشته و مزاحمت بسیار کمی ایجاد می‌کند.

  • شیرآلات

لوکس‌ترین نوع شیرآلات در بازار امروز دنیا، شیرآلات شیشه ای و شفاف است که گذر آب به راحتی قابل مشاهده است و برخی از این جنس شیرآلات چراغ‌های رنگی بسیار زیبایی هم در خود جای داده‌اند. اما این نوع شیرآلات بسیار گران بوده و البته با معماری اکثر خانه‌ها در ایران سازگاری خاصی ندارند.

اما فارغ از شیرآلات شیشه‌گون و در مورد جنس‌های معمول شیرآلات بازار باید گفت که بهترین نوع جنس برای شیرآلات در بازار امروز، برنج است. شیرآلات برنجی با رویه‌هایی با جنس‌های مختلف مانند مس، طلا، نیکل، کرم و یا با رویه از جنس خود برنج به بازار عرضه می­‌شوند.

اما از بین این گزینه‌ها شاید بهترین و محبوب‌ترین انتخاب ممکن رویه کُرُمی باشد. دلیلش هم این است که جنس کرمی عمر بالایی دارد و البته برای تمیز کردن آن هم کار سختی در پیش نخواهید داشت.

نکته دیگری که در مورد شیرآلات مهم است. زیبایی ظاهری آن‌هاست. امروزه تنوع ظاهری شیرآلات بسیار بالاست و با یک سرچ ساده انواع و اقسام شیرآلات در رنگ‌ها، سایزها و مدل‌های متنوع در معرض دید شما قرار خواهد گرفت.

اما این مدل‌های متنوع شامل مدل‌های معمولی، اهرمی و البته نوع لاکچری و گران‌تر یعنی نوع سنسور چشم است. شیرآلات معمولی و قدیمی امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اکثر خانه‌ها از شیرآلات اهرمی استفاده می‌شود. مدل سنسور دار نیز در خانه‌های لوکس و بسیار گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نظر داشته باشید که شیرآلات اهرمی هم شامل انواع بسیار متنوع با قیمت‌های بسیار متفاوت می‌شود که بنا به هزینه‌ای که می‌کنید و سهولت استفاده و راحتی مورد نظرتان می‌توانید مدل مورد نظر خود را انتخاب نمایید. برای مثال در برخی از انواع ارزان قیمت‌تر شیرآلات اهرمی، اهرم باز و بسته کردن جریان آب به لوله آب متصل است که این مدل بیشترین استفاده را در بازار امروز ایران دارد. اما نوع گران قیمت‌تر اهرمی کاملا جداگانه از لوله آب دارد که زیبایی دو چندانی نسبت به شیرآلات اهرمی نوع قبل دارد.

  • شوفاژ، رادیاتور

شوفاژ و رادیاتور یکی از بخش‌های مهم سیستم گرمایشی خانه است. هرچند که بسیاری از خانه‌ها هنوز هم از بخاری و یا شومینه استفاده می‌کنند اما برخی از ساختمان‌ها و یا حتی خانه‌های ویلایی اخیرا مدرن‌تر شده‌اند و سازندگان ترجیح داده‌اند از سیستم گرمایشی پیچیده‌تری که اخیرا مرسوم شده‌اند یعنی شوفاژ و رادیاتور استفاده کنند. شوفاژ و رادیاتور نیاز به موتورخانه دارند که موتورخانه معمولا در زیرزمین خانه یا ساختمان احداث می‌شود. بدون وجود موتورخانه و صرف هزینه‌های مربوط به احداث، تعمیر و نگه‌داری آن‌ امکان استفاده از شوفاژ و رادیاتور وجود ندارد.

لوله کشی شوفاژ و رادیاتور از موتورخانه به واحدها کشیده می‌شود و خود شوفاژ و رادیاتور هم مماس با دیوار متصل می‌شود. تنظیم میزان حرارت و گرمای شوفاژ هم از طریق شیرهای مخصوص متصل روی شوفاژ انجام می‌شود.

  • پکیج دیواری

پکیج‌ها نوع پیشرفته‌ای از شوفاژها محسوب می‌شوند که به منظور تولید آب گرم در سیستم حرارتی استفاده می‌شوند. هرچند که پکیج به تنهایی محیط را گرم نمی‌کند و عمده استفاده آن به عنوان جایگزین آبگرمکن‌های سنتی است. ظاهر پکیج‌های دیواری نیز به شدت به آبگرمکن‌ها شباهت دارد. بنابراین و با علم به این موضوع که استفاده اصلی پکیج گرمایش آب است، نه گرمایش خانه، برای گرم کردن محیط نیاز به یک سیستم گرمایشی دیگر نظیر شوفاژ، رادیاتور و یا گرمایش از کف دارید.

  • گرمایش از کف

گرمایش از کف یکی از راه‌های نوین، منطقی و بسیار مقرون به صرفه برای ایجاد تعادل دمایی و گرمای متناسب در خانه است. یکی از بزرگترین معایب شوفاژها این است که دیوارها را سیاه می‌کنند و این سیاهی فقط با رنگ آمیزی برطرف می‌شود اما گرمایش از کف نه اشغال فضا در شوفاژها را دارد و نه تغییر رنگ دیوار. علاوه بر این مصرف سوخت سیستم گرمایش از کف نیز با شوفاژ قابل قیاس نیست و به مراتب کم‌تر است.

یکی دیگر از موارد و مزیت‌های گرمایش از کف نسبت به شوفاژ عدم وجود استهلاک و پوسیدگی و خرابی است. همانطور که می‌دانید شوفاژ پس از مدتی دچار پوسیدگی می‌شود و حتی در برخی موارد ظاهر نازیبایی پیدا می‌کند. اما گرمایش از کف اصلا در حوزه دید قرار نداشته و ظاهر خانه را به هیچ عنوان مخدوش نمی‌کند و البته دست شما را در طراحی دکوراسیون خانه نیز بسیار بازتر می‌گذارد.

آخرین و مهم‌ترین مزیت گرمایش از کف نسبت به شوفاژ نیز پخش گرما به صورت مساوی در سراسر خانه است و نیاز نیست برای گرم شدن در روزهای سردتر به بخاری یا شوفاژ خانه بچسبید.

  • حوله خشک کن

حوله خشک کن یکی از لوازم مورد نیاز حمام خانه است که امروزه مخصوصا در خانه‌های نو ساز پایتخت و کلان شهرها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. حوله خشک کن حالتی مانند نرده‌های افقی دارد که با روشن کردن آن به مرور زمان گرم و یا داغ می‌شود و حوله روی آن‌ها آویزان می‌شود تا خشک شود.

تنوع قیمت حوله خشک کن‌ها عمدتا به دو موضوع سایز و مصرف انرژی آن بستگی دارد. هرچه سایز بزرگ‌تر باشد و میزان مصرف انرژی متناسب‌تر، قیمت بالاتری روی آن مدل گذاشته می‌شود. اما به طور کلی براس خرید یک حوله خشک کن مناسب به مشکل زیادی دچار نخواهید شد زیرا خرید حوله خشک کن نیازمند صرف هزینه گزافی نیست.

  • وسایل آتش نشانی

وسایل آتش نشانی یکی دیگر از ملزومات خانه‌های امروزی است. مخصوصا با توجه به پیشرفت امکانات امروز ساختمان‌ها و وجود موتورخانه، آسانسور و… امکان و احتمال آتش سوزی در ساختمان‌های لوکس بیشتر از ساختمان‌های قدیمی شده است. وسایل آتش نشانی ممکن است در راهرو ساختمان، واحدها و یا هر دو قرار بگیرد. بسته به هزینه و نوع بسته‌ای که خریداری می‌کنید امکانات متفاوتی به شما ارائه می‌شود که از سیستم ضد حریق گرفته تا کپسول آتش نشانی و… می‌تواند در بین وسایل انتخابی شما وجود داشته باشد.

برخی دیگر از تجهیزات آتش نشانی شامل شیلنگ آتش نشانی، فوم خاموش کننده، پتوی اطفا حریق، نازل تفنگی و جعبه شیر آتش نشانی می‌شوند.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب باشد:

همه چیز درباره تاسیسات برقی و الکتریکی ساختمان – قسمت اول

3/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا