بلاگتاسیسات مکانیکی

نحوه عملکرد پمپ هرمتیک و کاربرد آن

تبرید صنعتی و تکنولوژی‌ یخچال و خنک‌کن‌ها باید با بیشترین کیفیت ممکن ارائه شوند تا کمترین میزان هدررفت انرژی صورت بگیرد. پمپ هرمتیک این کار را انجام می‌دهد. این پمپ یک فرایند پمپاژ پربازده و باکیفیت را در سیستم‌های سردسازی و یا شیمیایی و پتروشیمی برقرار می‌کند. هرمتیک به معنای مستقل می‌باشد و این پمپ‌ها یک راه کنترل شده برای پمپ کردن سیال می‌باشد.

ابتدا به عملکرد پمپ هرمتیک می‌پردازیم:

عمکلرد پمپ هرمتیک

سیال – که تجهیزات سردسازی همان مبرد می‌باشد و در تجهیزات شیمیایی و پتروشیمی ممکن است نفت، گاز، روغن و مواردی از این دست باشند – به صورت مایع وارد پمپ می‌شود و هوای موجود در داخل پمپ را به طور کامل تخلیه می‌کند. هوای موجود به قسمت فوقانی (پشت پروانه‌ی اصلی) پمپ وارد می‌شود. پمپ هرمتیک به همین دلیل یک پمپ Self-Venting نامیده می‌شود چرا که خود پمپ، کار تهویه‌ و تامین یا تخلیه هوا را انجام می‌دهد.

بعد از آن سنسور فشار سنج سیگنال‌هایی را برای شروع کار موتور چرخشی ارسال می‌کند و سپس موتور با سرعت نسبی مناسب شروع به چرخش می‌کند و برای افزایش فشار نیرویی را اعمال می‌کند. این نیرو سیال را برای خنک‌سازی موتور و روان‌کاری یاتاقان‌ها به کار می‌گیرد.

یک پروانه‌ی کمکی نیز برای جبران کمبود فشار وجود دارد که از قسمت انتهایی موتور مایع را با سرعتی نسبتا بیشتر به ناحیه‌ی پرفشار پمپ می‌کند.

در نظر داشته باشید که کل مجموعه پمپ در یک محفظه قرار دارد و موتور و خود پمپ به صورت کاملا به هم چسبیده و در فضایی بسیارکم کار می‌کنند.

 

عملکرد پمپ هرمتیک

 

همانطور که می‌دانید وظیفه‌ی پمپ تبدیل انرژی جنبشی به فشار ایستا می‌باشد که پمپ هرمتیک به بهترین نحو ممکن با دو پروانه این کار را انجام می‌دهد و به این ترتیب عملکرد پمپ هرمتیک یک عملکرد ایده‌آل در سیستم های تبرید می‌باشد.

چند مزیت پمپ هرمتیک

  • بدون نشتی و هزینه‌های تعمیر و نگهداری
  • دوام بالا و عملکرد مداوم
  • قیمت نسبتا پایین‌تر نسبت به سایر تجهیزات پمپاژ صنعتی
  • سرعت بالا و مناسب برای مواقع اضطراری
  • ارتعاش کم و در نتیجه کار کردن بدون نویز و سروصدا
  • کار کردن در بازه‌ی دمایی -۱۶۰ درجه تا +۴۸۰ درجه سلسیوس

کاربرد پمپ هرمتیک در صنعت

پمپ‌های هرمتیک به دلیل کارایی بالایی که دارند کاربرد قابل توجهی در صنعت دارند. در ادامه به چند کاربرد پمپ هرمتیک در صنعت خواهیم پرداخت تا بهتر با نحوه ی عملکرد پمپ هرمتیک و موارد استفاده از آن آشنا شوید.

صنایع غذا:

 در یخچال‌های صنعتی در ابعاد بزرگ پمپ هرمتیک برای سردسازی و همچنین فریز کردن غذاها کاربرد دارد. سرعت بالای فریز کردن اولین و مهم‌ترین مزیت این پمپ‌ها در سیکل تبرید می‌باشد.

ورزش و تفریح:

 بیشتر ورزش‌های برفی و یخی برای تولید برف از این پمپ‌ها در سیستم تولید برف استفاده می‌کنند. مسیرهای سورتمه سواری، رینگ‌های یخی و استادیوم‌های هاکی چون نیاز به یخ کامل دارند باید نهایت سرعت در تولید یخ به کار گرفته شود و از این نظر پمپ هرمتیک بسیار مناسب است.

صنایع الکترونیک:

 این پمپ‌ها به دلیل قابلیت کم سروصدا بودن و ارتعاش بسیار کم، برای سردسازی سیستم‌های الکترونیکی نظیر سرورها و ابرکامپیوتر‌ها به کار می‌رود.

ماژول سردسازی در صنایع شیمیایی:

 در صنایع شیمیایی شما نیاز به سردسازی آنی دارید و سایر سیستم‌های سردسازی که از کمپرسور استفاده می‌کنند نمی‌توانند سرعت بالایی تامین کنند و کاربرد پمپ هرمتیک در این حوزه بسیار گسترده است.

ترانسفورماتورها:

 خنک‌سازی از طریق روغن و یا Freeze-drying که به منظور فریز کردن در حالت خشک می‌باشد برای ترانسفورماتورها بسیار ضروری می‌باشد و از طریق سیکل‌های تبرید با پمپ هرمتیک انجام می‌شود.

تبرید جذبی:

 در سیکل تبرید جذبی که با لیتیم برمید یا آمونیاک کار می‌کنند این پمپ می‌تواند بسیار کاربردی باشد و بازده بیشتری را تامین کند.

سایر استفاده‌ها:

 پمپ‌های تخلیه و تهویه، پلیمرها، تولید توان و پمپاژ روغن در سیستم خودروهای پیشرفته و …

 

کاربرد پمپ هرمتیک

پمپ هرمتیک  و مبردهای طبیعی

در حال حاضر خطرات زیست محیطی ناشی از مبردهای صنعتی بر همه آشکار شده است و استفاده از مبردهای طبیعی یکی از روش‌های کم‌خطر می‌باشد که در حال توسعه می‌باشد. کاربرد پمپ هرمتیک در صنعت تبرید باعث شده است تا بتوان از مبردهای کم‌خطر استفاده کرد. آمونیاک و کربن دی اکسید به عنوان دو مبرد خنثی برای محیط زیست و بدون ضرر شناخته شده اند و  از طرفی قابل اشتعال هم نیستند و امنیت سیستم هم کاملا حفظ می‌شود. در ضمن خطری هم برای لایه‌ی اوزون ندارند.

با این حال در سردخانه‌های صنعتی پیشرفته از این دو مبرد استفاده می‌کنند و مناسب‌ترین و پربازده‌ترین نوع استفاده از آن، همراه با پمپ هرمتیک می‌باشد. پمپ‌های هرمتیک کیفیت بالا و استانداردهای ایمنی را برای این مصارف تضمین می‌کنند.

صنایع شیمیایی و پتروشیمی هم هدف بعدی استفاده از این پمپ‌ها می‌باشند. در حال حاضر پمپ‌های هرمتیک در انواع و اقسام اندازه‌ها و برای کاربردهای مختلف وجود دارند.

جمع بندی

پمپ هرمتیک نسل جدید پمپ‌ها با بیشترین کارایی و بالاترین بازده می‌باشد و استفاده‌های گوناگونی در صنایع شیمیایی و پتروشیمی و حوزه‌ی سردسازی دارد. با وجود این پمپ‌ها، سرعت بیشتر و همچنین استفاده از مبردهای طبیعی و کم‌خطر امکان‌پذیر است که بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

منابع:

https://www.hermetic-pumpen.com/en/refrigeration/refrigeration-pumps/

http://www.axflow.com/en-gb/site/products/manufacturers/hermetic-global/

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا