بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

مدل های شومینه گازی

شومینه

شومینه از گذشته تا به امروز به عنوان یک وسیله گرمایشی زیبا و جذاب مورد استفاده گرفته است. این وسیله نه تنها فضای خانه را گرم می کند بلکه به عنوان یک عنصر دکوراتیو زیبایی فضای اتاق را دوچندان می نماید. در حال حاضر با توجه به اهمیت ویژه دکوراسیون داخلی طراحان و معماران ایده های جدیدی برای تزئین دیوار شومینه ارائه می دهند. تعبیه شومینه در طراحی داخلی اتاق نشیمن یکی از ایده های کهن است که همواره در عصر حاضر نیز جایگاه خود را حفظ کرده و طراحی مدرن آن مورد استقبال قرار گرفته است. امروزه شومینه در طرح ها و مدل های گوناگون و با استفاده از مصالح مختلف ساخته می شود. برخلاف شومینه های قدیمی که با سوختن چوب و ذغال فضای اتاق را کمی آلوده می کردند و دود آنها منجر به سیاه شدن سقف و دیوارها می شد، شومینه های امروزی فضایی ایمن و پاک ایجاد کرده و تا حد ممکن با توجه به مدل خود منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند. در زمستان می توان از شومینه به عنوان یک وسیله گرمایشی استفاده نمود و در تابستان نیز از زیبایی آن لذت برد.

 

انواع شومینه

  • انواع شومینه از نظر سوخت
  • انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و روش نصب

انواع شومینه از نظر سوخت

انواع شومینه ، عنصر دکوراتیو گرم کننده فضا ، از نظر سوخت به انواع زیر تقسیم می شود ، که توضیحات هر کدام به اختصار آورده شده است:

  • شومینه هیزمی
  • شومینه برقی
  • شومینه الکی
  • شومینه ژل سوز

شومینه هیزمی ( شومینه چوبی )

یکی از قدیمی ترین انواع شومینه، شومینه هیزمی یا همان شومینه چوبی است که در آن از سوزاندن چوب برای تولید حرارت و ایجاد گرما استفاده می شود. گرمای ایجاد شده از شومینه هیزمی تا حدی قابل کنترل نیست و مانند دیگر سوخت ها امکان کم یا زیاد کردن شعله و گرما تنها با کم یا زیاد کردن هیزم امکان پذیر است. بزرگترین مشکل در شومینه های هیزمی، هزینه تعمیر و نگهداری بالا است و همچنین شومینه های هیزمی باعث ایجاد دوده در فضا می شوند و نیاز به تمیز کردن مداوم فضای اطراف دارند. با این وجود شومینه چوبی به دلیل ایجاد فضای دلپذیر و آرامش بخش جز محبوبترین انواع شومینه است.

شومینه گازی

یکی از بهترین جایگزین های شومینه های چوب سوز شومینه های گازی است که در واقع یکی از انواع شومینه های مدرن هم هست. شومینه های گازی انواع مختلفی دارند و بسیار متنوع هستند. از طرف دیگر، این شومینه ها از نظر گرما هم گرمای زیادی دارند و گرمای آن ها نسبت به شومینه های چوبی بیشتر است و هم بسیار مقرون به صرفه هستند.
این نوع شومینه ها متنوع هستند مانند شومینه های ال سی دی و شومینه های دودکش دار، که بیشتر برای محیط های بزرگ مناسبند. از طرف دیگر، بعضی از انواع شومینه های گازی شعله های بلندتر و بعضی دیگر، شعله های کوتاه تر ایجاد می کنند که بعضی از افراد به خاطر ظاهری که شومینه های گازی با شعله های بلندتر دارند، آن ها را ترجیح می دهند. جدا از این که کدام یک از این انواع شومینه را انتخاب می کنید، بهتر است هر سال قبل از روشن کردن آن، از افراد متخصص برای سرویس کردن آن کمک بگیرید.

شومینه الکل سوز

شومینه هایی که از سوزاندن اتانول استفاده می کنند، به دلیل عدم نیاز به هواکش، نصب بسیار آسانی دارند. تنوع زیاد شومینه های اتانولی باعث شده است که با هر دکور و بودجه ای طراحی شوند. شومینه الکلی تمیز و بی بو بوده و هیچ گونه دوده ای ایجاد نمیکند. این شومینه ها قطعا گرمایی مانند نمونه های مشابه گاز سوز و یا هیزمی فراهم نمی کنند، اما با محیط زیست سازگارترند.

شومینه برقی

شومینه های برقی یا الکتریکی به سرعت در حال تبدیل به محبوبترین شومینه ها از نظر نوع سوخت می باشند. شومینه الکتریکی توسط برق و با گرم کردن فنرهای داخلی تولید حرارت می کند. شعله ایجاد شده در شومینه الکتریکی ساختگی است. این شعله ساختگی مانند یک شعله واقعی بنظر می رسد و احساسی مشابه با آن ایجاد می کند.

شومینه های برقی دارای قابلیت تنظیم هستند. اگر دمای محیط بالا رود و گرما بیشتر از حد مورد نیاز شود، شومینه برقی با امکان خاموش کردن و یا کنترل میزان حرارت، تعادل دمایی محیط را فراهم می کند. این در حالی است که شعله ساختگی شومینه باقی می ماند. همچنین بیشتر شومینه های برقی دارای یک کنترل از راه دور برای روشن و خاموش کردن شومینه و یا کنترل حرارت هستند.

شومینه های برقی مقرون به صرفه ترین گزینه در میان انواع شومینه ها هستند. نصب شومینه برقی نسبتا آسان است. یکی دیگر از مزیت های این نوع از شومینه ها این است که بر خلاف شومینه های چوبی و گازی نیازی به تعمیر و نگهداری معمول مانند بریدن چوب، تمیز کردن دودکش یا بازرسی خط گاز ندارند.

شومینه ژل سوز

شومینه های ژل سوز بسیار کمتر از شومینه های برقی و یا گازسوز رایج هستند، اما از مزایایی برخوردارند. اولین مزیت، سهولت در نصب آنهاست. تمام نیاز یک شومینه ژل سوز، پر شدن آن با سوخت ژل است. در واقع هیچ نیازی به هواکش، خطوط، لوله ها یا سیم های برق نیست. این شومینه ها به اندازه کافی قوی هستند که به راحتی قابل نصب بر روی دیوار باشند. در شومینه های ژل سوز شعله، واقعی است. از طرف دیگر ترکیب نوع سوخت و شعله موجب خروجی گرمای کم می شود. در واقع نمی توان به عنوان منبع اصلی حرارت به سوخت ژلی تکیه کرد. همچنین قوطی های سوخت ژلی مورد نیاز برای استفاده در شومینه ژل سوز می تواند گران باشد.

انواع شومینه از نظر شکل ظاهری و روش نصب

پس از انتخاب نوع سوخت مناسب برای شومینه ، متناسب با نیاز ها و اولویت ها ، نوبت به انتخاب گزینه مناسب نصب شومینه با توجه به ظاهر آن می رسد. ظاهر شومینه ، به عنوان یک عنصر تاثیر گذار در دکوراسیون، در نوع شومینه انتخابی دارای اهمیت زیادی است و می تواند یکی از معیار های طبقه بندی انواع شومینه باشد. از طرفی باید به این نکته توجه کرد که تمامی گزینه های نصب با تمام انواع سوخت شومینه سازگار نیستند ، برای مثال شومینه چوب سوز برای نصب بر روی دیوار ، بزرگ است. بنابراین پس از انتخاب نوع سوخت ، هر دو عامل شکل و نحوه اجرا در انتخاب نوع مناسب از انواع شومینه دارای اهمیت هستند. انواع شومینه از نظر شکل ظاهر و نحوه اجرا عبارتند از:

  • شومینه سنتی
  • شومینه ایستاده
  • شومینه دیواری
  • شومینه تو کار
  • شومینه رو میزی
  • شومینه معلق
  • شومینه دو طرفه
  • شومینه محفظه شیشه ای
  • کوره چوب سوز
  • شومینه طاقچه دار
  • شومینه دیوار تلویزیون

مدل های شومینه گازی

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا